تحولات جهان اسلام

اخبار خاورمیانه و پیگیری تحولات جهان اسلام

۱۹۹ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

آغاز نشست سه جانبه وزرای خارجه روسیه، ایران و ترکیه در مسکو

محمد جواد ظریف در نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران ، ترکیه و روسیه گفت :باید با تروریست ها نه تنها در سوریه بلکه در هر جای دیگر مبارزه را ادامه دهیم.

به گزارش ایسنا ،سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در ابتدای اجلاس سه جانبه ضمن تشکر از تمام کشورهای جهان برای محکوم کردن اقدام تروریستی که منجر به کشته شدن سفیر روسیه در آنکارا شد گفت: در نشست سه جانبه بدنبال آن هستیم که به حل بحران سوریه و کاهش درد و رنج مردم این کشور و تسهیل ارسال کمک های انساندوستانه و ایجاد آتش بس کمک کنیم.

در ادامه محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان ضمن تسلیت به دولت، ملت و خانواده سفیر مقتول روسیه در ترکیه اظهار کرد : نشست سه جانبه امروز برای آینده سوریه مهم است، ما بر این باور هستیم که بحران سوریه از طریق راه حل سیاسی حل و فصل شود و گزینه دیگری برای آن وجود ندارد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز اظهار کرد که روسیه، ترکیه، و ایران باید برای پایان دادن به تروریسم که سوریه و همه منطقه خاورمیانه را تهدید می کند با هم همکاری مشترک داشته باشند.
وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد که از تروریسم نمی توان به عنوان ابزاری برای دست‌یابی به اهداف سیاسی کوتاه مدت استفاده کرد چرا که تروریسم تهدید جدی است و ضرورت دارد که ما با آن مبارزه کنیم.

وی تاکید کرد: باید با تروریست ها نه تنها در سوریه بلکه در هر جای دیگر مبارزه را ادامه دهیم.

ظریف در ادامه با ابراز خرسندی از کمک به خروج مردم سوریه از مناطق محاصره شده گفت: ما در این نشست می خواهیم در خصوص موضوعات مهمی از جمله ارسال کمک های انساندوستانه و آتش بس همه جانبه گفتگو کنیم.

همچنین براساس گزارش «راشاتودی»، «سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه در این نشست اظهار کرد ک متن بیانیه مسکو در خصوص گامهای ضروری برای حل و فصل بحران سوریه به زودی منتشر خواهد شد.
«راشاتودی» می‌افزاید که «شایگو» در نشست مشترک با «محمد حسین دهقان» همتای ایرانی خود ضمن بیان اینکه تدوین این بیانیه بسیار ضروری حیاتی است تصریح کرد که امروز کارشناسان در حال تهیه بیانیه مسکو درخصوص گامهای ضروری برای حل بحران سوریه و مبارزه با تروریسم هستند.
وی تاکید کرد که تهران، مسکو، و آنکارا آمادگی دارند که ضمانت اجرایی اقدامات لازم برای حل بحران سوریه را تضمین کنند.
«شایگو» تاکید کرد که همه اقدامات مشترک پیشین آمریکا و متحدانش در قالب ائتلاف جهانی علیه داعش یا به شکلهای دیگر به شکست انجامیده است و عملا در واقعیت ناکارآمدی خود را نشان داده‌اند.
وزیر دفاع روسیه افزود: تصویب این بیانیه در سطح وزرای دفاع و خارجه ایران، روسیه، آنکارا نشانده تمایل و اشتیاق این کشورها برای ضمانت اقدامات مشترک برای حل فوری بحران سوریه است.

براساس گزارش «راشاتودی» وزیر دفاع روسیه همچنین با «فکری ایشیک» وزیر دفاع ترکیه دیدار و گفتگو کرد.
«فکری ایشیک» ضمن تمجید از عملیات آزادسازی شرق حلب گفت: هم اکنون ما شاهد یک عملیات موفق آمیز برای آزادسازی شرق حلب از اشغال عناصر مسلح و تخلیه کلیه افراد مسلح از این منطقه هستیم.
«مولود چاووش اوغلو» وزیر امورخارجه ترکیه که هم اکنون برای مذاکره با محمد جواد ظریف و سرگئی لاوروف در مسکو به سر می برد گفت که عملیات سه جانبه کارایی خود را در آزادسازی شرق حلب به خوبی نشان داد و باید آن را برای قسمتهای دیگر سوریه به کار گرفت.
«چاووش اوغلو» همچنین اضافه کرد که روند صلح باید در سراسر سوریه اجرایی شود.

در حال حاضر کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزرای خارجه سه کشور در حال برگزاریست و احتمالا این نشست دقایقی دیگر با صدور بیانیه سه جانبه روسیه، ایران و ترکیه برای مبارزه مشترک با تروریسم پایان می پذیرد.

۳۰ آذر ۹۵ ، ۱۷:۵۸ ۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
میرزا

روایت وزیر خارجه اسبق فرانسه از برنامه بریتانیا برای دخالت نظامی در سوریه دو سال پیش از آغاز بحران

وزیر خارجه اسبق فرانسه، رولاند دوماس(وزیر خارجه دولتهای میتران در سالهای 1984_1986 و 1988_1993) :

جنگ بر علیه سوریه دوسال پیش از آغاز بهار عربی برنامه ریزی شده بود.

وسلی کلارک، فرمانده ارشد سابق ناتو گزارش داد که در نوامبر سال ٢٠٠١ در پنتاگون آگاهی یافته است که جنگ بر علیه سوریه، لبنان، لیبی، ایران،سومالی و سودان برنامه ریزی شده است...

«می خواهم مطلبی را به شما بگویم. من دو سال پیش از آغاز درگیری های خشونت بار در سوریه برای یک سخنرانی در انگلستان بسر می بردم. در طی اقامتم با مسئولین ارشد بریتانیایی دیدارهایی داشتم. در این دیدارها آنها به من گفتند که باید آماده انجام کارهایی در سوریه شویم. »

«این در انگلیس بود و نه ایالات متحده. بریتانیای کبیر سازماندهی یک شورش تهاجمی در سوریه را آماده سازی می کرد. اگرچه من دیگر وزیر خارجه نبودم، اما آنها از من پرسیدند که آیا در این آماده سازی خواهان همکاری هستم؟ طبیعتا من پاسخ رد دادم و به آنها گفتم که من فرانسوی هستم و این مسایل مورد علاقه ام نیست.»

دوماس در ادامه این مصاحبه به بیان نکاتی ادامه داد که درسی سریع برای مخاطبان درباره دلایل حقیقی جنگ بود. جنگی که تا امروز به قیمت زندگی ده ها هزار انسان تمام شده است.

وی گفت:

(( این ماجرا به خیلی پیش از این باز می گردد. همه چیز از قبل آماده شده ، محاسبه گردیده و برنامه ریزی شده است… دانستن این نکته درباره این منطقه (خاورمیانه) ضروریست : رژیم حاکم بر سوریه یک رفتار شدید ضد اسرائیلی دارد.)). بر اساس این نکته همه اتفاقات در این منطقه جریان می یابند.این نکته ای است که نخست وزیر اسرائیل به من گفت: (( ما تلاش خواهیم کرد تا با همسایگانمان کنار بیاییم، اما آنهایی که با ما موافق نباشند، نابود خواهند شد.))

لینک گاردین: https://goo.gl/11DXWU

۳۰ آذر ۹۵ ، ۱۶:۵۲ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
میرزا

پیگیری وضعیت تخلیه مسلحین از حلب و تخلیه اهالی فوعه و کفریا

- وضعیت اجرای تبادل و خروج از حلب مقابل خروج #فوعه #کفریا مقداری نامعلوم و غیر واضح است.
به همین دلیل سعی کردم دیروز آمار خاصی در این باره ارائه ندهم تا شاید اوضاع کمی مشخص شود. و مراجع مسئول آمار دقیقی هم از تعداد افراد خارج شده از فوعه کفریا  ارائه دهند که این اتفاق تا به حال صورت نگرفته.

- تا به حال ۷ اتوبوس از مرحله اول خروج فوعه کفریا داخل این دو شهرک است و هنوز به سمت حلب راه نیفتاده اند. بنابراین تعداد خارج شده ها حتی به تعداد افراد مرحله اول هم نرسیده. اگر این ۷ اتوبوس هم به حلب برسند میشود گفت مرحله اول پایان پذیرفته. و امروز باید ۲۰ تا ۲۵ اتوبوس دیگر به فوعه راهی شوند تا مرحله دوم که ۱۲۵۰ نفر را شامل می شود اجرایی شود.

- اما در مقابل می توان گفت اکثر مسلحین و خانواده ها از حلب خارج شده اند، صحبت از خروج ۲۵ هزار نفر تا دیروز است. و تنها ۲۰۰۰ نفر مسلح به علاوه خانواده هایشان باقی مانده اند. البته اینها آماری است که برخی منابع مسلحین داده اند و ممکن است دقیق نباشد.
اما این را میتوان با اطمینان گفت که بخش اعظم عملیات خروج از حلب انجام شده، در حالی که مرحله اول خروج از فوعه هنوز به اتمام نرسیده است. خروج مسلحین اگر با سرعت دیروز ادامه پیدا کند ممکن است تا آخر وقت امروز کاملا پایان پذیرد.

- و مرحله آخر هم که مربوط به توافق #فوعه #کفریا مقابل #مضایا و #زبدانی است، ظاهرا بعد از اتمام کار حلب صورت می پذیرد که اجرای این امر با توجه به سیاست های مسلحین کار مشکلی است، کما اینکه در طول سال گذشته این ارتش سوریه و مقاومت بود که اصرار به انجام توافق متقابل فوعه و زبدانی داشتیم، اما مسلحین چندان اهمیتی برای این موضوع قائل نبودند و اساسا فوعه را گروگانی برای حفظ موجودیت خویش می دانند. و بعید نیست بعد از اتمام کار حلب، برای مرحله آخر با مشکل مواجه شویم.

- ۸ اتوبوسی که صبح امروز از #فوعه #کفریا به سمت حلب راه افتادند، هنوز به حلب وارد نشده اند.
نگرانی جدی بابت وضعیت و امنیت سرنشینان این اتوبوسها وجود دارد و از طرفی هم بخشی از این افراد شرایط جسمانی نامساعدی دارند و سلامت آنان در این وضعیت به خطر افتاده.
دیروز هم اتوبوس ها در راشدین متوقف شده بودند و به صورت گروه های ۳ تایی و با فاصله چندساعته به حلب فرستاده میشدند که شرایط نامناسبی را پدید آورده بود.

جهاد_رضا

۳۰ آذر ۹۵ ، ۱۶:۳۹ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
میرزا

"خاورمیانه جدید" چیست ؟ / در ترکیه تروریسم است ..

۳۰ آذر ۹۵ ، ۱۲:۲۵ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
میرزا

استقبال ویژه مردم حلب از مردم فوعه و کفریا

اهتزار پرچم سوریه و ایران در استقبال از اهالی مظلوم فوعه و کفریا

۳۰ آذر ۹۵ ، ۰۱:۱۲ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
میرزا

مولت آلتینتاش، افسر پلیس ضد شورش در آنکارا که اقدام به ترور سفیر روس کرده بود، کشته شد.

۲۹ آذر ۹۵ ، ۲۱:۲۶ ۹ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
میرزا

سفیر روسیه در ترکیه ترور شد

پس از چند روز تظاهرات خشونت آمیز ضد روسیه و محور مقاومت در ترکیه (و البته بعضی کشورهای دیگر) که در بعضی موارد به خشونت نیز کشیده شد؛ امروز سفیر روسیه در ترکیه ترور شد.
هرچند که هنوز گروهی مسئولیت این ترور رو بر عهده نگرفته اما مطمئنا انگشت های اتهام به سمت دولت ترکیه نیز گرفته خواهد شد که چرا در کنترل خشونت ها کم کاری کرده است.
این در حالی است که باید منتظر بمانیم و عکس العمل روسیه در مقابل گروه های جهادی را ببینیم.
البته این گونه ترورها که دیروز نیز در اردن رخ داد، نشان دهنده تغییر استراتژی گروه های جهادی-تکفیری در مواجهه با شکست های میدانی است .

قاتل وزیر روسی در حال داد زدن شعارهای مذهبی. ..
چهره ای که مشاهده می کنید، مولت آلتینتاش، افسر پلیس ضد شورش در آنکارا؛ شخصی است که از پشت با شلیک به سر سفیر روس، باعث کشته شدن وی جلوی دوربین های خبری شد.
وی جزئی از تیم محافظت شخصی سفیر بوده است که توسط مسئولان محلی تعیین شده و به تیم حفاظت سفیر اضافه شده است.
گفته میشه که وی بعد از قتل وزیر آیه هایی از قرآن خوانده و جملاتی همچون (سوریه و حلب را فراموش نکنید)، (تمام کسانی که سهمی ازین ظلم ها (در سوریه) دارند تک تک به سزای عمل خود خواهند رسید) و (تا زمانی که ما به امنیت نرسیم شما هم طعم امنیت را نخواهید چشید)، به زبان آورده است.

۲۹ آذر ۹۵ ، ۲۰:۴۷ ۸ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
میرزا

"9 روز؛ حلب از پنجره ی من" / روایت کم نظیر عیسی توما از روزهای پرالتهاب حمله مسلحین به حلب در اگوست 2012

روایت کم نظیر عیسی توما عکاس سوری اهل حلب از روزهای پرالتهاب حمله مسلحین به شهر حلب در اگوست 2012 ؛ جایی که او به دلیل درگیریهای شهری به اجبار 9 روز در آپارتمان خود در محله سید علی از محلات حلب قدیم محبوس بود و اتفاقات بیرون را از دریچه پنجره آپارتمان و البته دوربین عکاسیش رصد می کند.

فرازهای جالب این فیلم کوتاه مستند جایی است که او تعدادی از شهروندان را حین خراب کردن سنگر مسلحین محلی ارتش آزاد پس از خروج آنها از محله نشان می دهد و می گوید بعضی از این افراد از کسانی بودند که قبلا در برپایی این سنگرها با مسلحین همکاری کرده بودند...

عیسی توضبح می دهد به نظر می رسد بعضی از مردم با هر دو طرف همکاری می کنند..

همچنین ورود مسلحین تیپ توحید که پس از کشته شدن رهبرش عبدالقادر صالح متلاشی شد پس از خروج نیروهای محلی ارتش آزاد توسط دوربین عیسی ضبط شده و عیسی آنها را به عنوان افرادی جدید، ناشناس و با ریشهای بلند که تاکنون ندیده است توصیف می کند که بر خلاف نیروهای محلی که به نظر بدون آموزش و تجربه نظامی بودند، کاملا مجهز و آموزش دیده به نظر می رسیدند.

در قسمت پایانی عیسی با اظهار بیطرفی در این مناقشه می گوید:

"انقلاب در همه جای سوریه با تظاهرات مسالمت آمیز شروع نشد. در محله سید علی که من زندگی می کنم التهابات با درگیری مسلحانه آغاز شد."

این فیلم کوتاه برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه مستند از آکادمی فیلم اروپا در سال 2016 شد.

۲۹ آذر ۹۵ ، ۱۸:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

دولت جدید لبنان تشکیل شد

حزب الله لبنان برای عدم تعلل در تشکیل کابینه به وزارت "صنعت"  و وزارت "ورزش و جوانان" اکتفا کرد.

🔺محمد فنیش وزیر ورزش و جوانان
🔺حسین الحاج حسن وزیر صنعت و معدن

🔴سه وزارتخانه نیز سهم جنبش امل شد.

دولت جدید لبنان با 30 عضو به نخست وزیری « سعد حریری» شامگاه یکشنبه تشکیل شد.

⭕️آخرین مرحله بررسی روند تشکیل دولت جدید لبنان درکاخ ریاست جمهوری( بعبدا) با حضورژنرال« میشل عون» رئیس جمهوری،« نبیه بری» رئیس پارلمان و « سعد حریری» نخست وزیر جدید این کشور برگزار شد.
دقایقی بعداز آنکه نبیه بری رئیس پارلمان کاخ بعبدا را ترک کرد، سعد حریری با شرکت در کنفرانسی خبری نخستین بیانیه تشکیل دولت جدید لبنان را قرائت کرد

۲۹ آذر ۹۵ ، ۱۸:۰۳ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

اتوبوس های فوعه و کفریا به حلب رسیدند

از صبح امروز ۱۰ اتوبوس شامل بیماران و مجروحین و سالخوردگان از فوعه و کفریا به مقصد حلب خارج شد .

لحظاتی پیش ۴ اتوبوس به معبر راموسه رسیدند و ۶ اتوبوس دیگر در راه هستند .

بر اساس توافق صورت گرفته در مجموع حدود ۴۰۰۰ نفر در سه مرحله از فوعه و کفریا خارج خواهند شد.

مرحله اول ۱۲۵۰ نفر

مرحله دوم ۱۲۵۰ نفر

مرحله سوم ۱۵۰۰ نفر

خبرهای تکمیلی در پستهای بعدی ..

۲۹ آذر ۹۵ ، ۱۲:۰۹ ۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

روند اجرای توافق در تخیله مسلحین حلب و اهالی فوعه کفریا مجددا آغاز شد

 همانطور که در خبرها اعلام شد، مسلحین تعدادی از اتوبوس ها را در راه #فوعه #کفریا آتش زدند.
این اتفاق در منطقه سرمین در نزدیکی #ادلب واقع شده و هنوز گروه های مسلح انگشت اتهام به سمت یکدیگر نشانه می روند. البته عاملان این اقدام توسط بعضی رسانه های مسلحین، معرفی شده اند و خواستار بازداشت و مجازات این افراد شده اند. اسامی و تصاویرشان بزودی منتشر می شود.

- همانطور که گفته شد شیخ عبدالرزاق المهدی ( از مفتیان ادلب ) قبل از این اتفاق، هرگونه تعدی به این قافله ها را حرام اعلام کرده بود، و حالا بعداز آتش زدن اتوبوس ها، صوت جدیدی منتشر کرده که در آن به شدت گروه های مسلحین را خطاب قرار می دهد و خواستار می شود ستون های نظامی به راه بیندازند تا از این اتوبوس ها حمایت شود.

- همچنین عبدالله #المحیسنی با انتشار فایل صوتی به این اقدام واکنش نشان داده و خودش اذعان کرده کسی که عهد خود را ادا نمیکند مسلمان نیست!!

- با وجود همه این خطرات، وضعیت موجود، مسلحین را در شرایطی قرار داده که لاجرم باید به این اتفاق عمل کنند، اما مساله مهم آشکار شدن اختلافات و تمرد های متعدد در ادلب است. این اقدامات در کنار تظاهرات روزهای قبل و بیرون آمدن پرچم های داعش در ادلب، بیش از همه برای جبهه #النصره و متحدانش خطرآفرین شده و به همین دلیل شاهد دستگیری هایی در ادلب بودیم.

- و اما یک نکته مثبت آن که بعد از تلاش های مستمر و شجاعانه فرماندهان مقاومت در سوریه، مساله فوعه کفریا به طور جدی در دستور کار مسئولین قرار گرفته و این بار شاهد بودیم #وزیر_دفاع جمهوری اسلامی ایران در تماس با وزیر دفاع روسیه به طور خاص و علنی مساله فوعه کفریا را مطرح کرده و بر لزوم شکسته شدن محاصره آن تاکید کرده.
امیدواریم این روند در مسئولین دولتی هم شکل بگیرد و عمل فرماندهان مقاومت را در این زمینه تقویت و پشتیبانی کنند.

پی نوشت :
با ارسال مجدد اتوبوسها از حلب به فوعه کفریا و جایگزینی آنها با اتوبوس های سوخته ، روند تخلیه از روز دوشنبه مجددا آغاز خواهد شد .

#جهاد_رضا

۲۹ آذر ۹۵ ، ۰۴:۰۸ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

یکی از رانندگان اتوبوس های سبز که برای تخلیه اهالی فوعه و کفریا اعزام شده بود به شهادت رسید .

جهت اطلاع دوستانی که از سرنوشت رانندگان اتوبوس های سوزانده شده سوال می کنند؛متاسفانه خبر دقیقی از سرنوشت آنها وجود ندارد، حداقل یکی از رانندگان به شهادت رسیده و از وضعیت بقیه خبری نیست...

۲۹ آذر ۹۵ ، ۰۳:۴۹ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

پیشروی بی سر و صدای امریکا و ترکیه همزمان با هیاهوی حلب!

▪️الباب
در روزهای اخیر که توجه همگان به سمت تحولات #حلب معطوف است، امریکا و ترکیه بیکار نمانده اند و از این فرصت نهایت استفاده را برده اند.
#ترکیه رسما دور نهایی عملیات تصرف شهر استراتژیک #الباب را آغاز کرده و در حال دور زدن کامل این شهر است. طبیعتا این بهترین فرصت برای ترکیه بود تا بدون سر و صدا به نقطه نهایی عملیاتش یعنی تصرف شهر استراتژیک الباب دست یابد.
البته ترکیه هنوز وارد شهر نشده و تلاشش بر دور زدن و محاصره شهر از سمت غرب است. اقدام خطرناکی که پیش از این بارها به خطر آن اشاره شده بود، اما ظاهرا ترکیه پس از چند هفته توقف عملیات #درع_الفرات چراغ سبز لازم برای حمله به الباب را دریافت کرده و به همین دلیل است که مشاهده میکنید بر خلاف گذشته، دولت مردان ترکیه در مقابل پیروزی های ارتش سوریه در حلب موضع تندی اتخاذ نمی کنند و دائما از نقش مهم #ایران و #روسیه در پرونده بحران سوریه سخن میگوید!

▪️رقه
در طرف دیگر هم، اتحاد SDF (کردها ) تحت حمایت #امریکا یک گام  بسیار سریع به سمت رقه برداشت و در حال تصرف مناطق غرب #رقه تا ساحل فرات است. همچنین این نیروها تحت حمایت مستقیم امریکا در حال نزدیک شدن به سد #طبقه هستند.
این پیشروی ها در حالی انجام می شود که #داعش بخش عمده ای از توان رزمی خود را صرف اشغال #تدمر و ادامه حمله به فرودگاه #T4 کرده است.
نقشه آینده سوریه در حال ترسیم است؛ و بنظر میرسد رقه دور از دسترس ارتش سوریه خواهد ماند و زیر لوای کردها و برای نفوذ امریکا تصرف می شود، اما مساله مهم و قابل دسترس برای ارتش سوریه و مقاومت صحرای سوریه است. که باید هرچه سریع تر برای آن تدبیری اتخاذ شود. و گویا این تدبیر نه از سوریه، بلکه از #عراق و توسط #حشدالشعبی عراق قابل اجراست. که مهم ترین نقاط آن دیرالزور، تدمر تا ساحل جنوبی فرات یعنی طبقه است...

#جهاد_رضا

۲۹ آذر ۹۵ ، ۰۲:۲۳ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

تروریستها اتوبوس های تخلیه فوعه و کفریا را آتش زدند

مسلحین و هوادارانشان 8 اتوبوس سبز که برای انتقال زنان، کودکان، سالخوردگان و بیماران به سمت فوعه و کفریا در حرکت بود را حین سر دادن شعارهای فرقه ای و تکفیری به آتش کشیدند..

این در حالی است که دولت سوریه که مسلحین محاصره شده در حلب را در کنترل کامل دارد، تا اینجا به طور کامل به تعهدات خود در توافق تخلیه مسلحین حلب و خانواده هایشان در قبال خروج حدود 4000 نفر از فوعه و کفریا عمل کرده است.

۲۸ آذر ۹۵ ، ۲۰:۲۷ ۶ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

"چرا سوریه به این روز افتاد ؟ " سوالی که بارها بارها پرسیده میشود ...

به متن زیر توجه کنید :
" آنچه بشار اسد با انقلاب سوریه کرد آن بود که دموکراسی خواهان را حذف کند تا به مردم بگوید بین دولت کنونی سوریه با داعش یا انصره، یکی را انتخاب کنید ! "
سال های متمادی است که نوشتار بالا را با مفهمومی مشترک اما به زبانها و لحن ها و اشکال مختلف می شنویم! اسد مردم آزادی خواه سوریه را کشت تا انصره و داعش به عنوان انقلابیون سوریه شناخته شوند ...
اما ظاهر این حرف به چه دلیل درست به نظر میرسد؟! به این دلیل که ما اکنون هیچ اثری از گروهی دموکراسی خواه در سوریه نمی بینیم!
اما آیا هیچ گروه آزادی و دموکراسی خواهی در سوریه تشکیل شد که بخواهد به صورت سیستماتیک و توسط بشار حذف شود؟!
قبل از جواب به این سوال نگاهی به کاریکاتور بیندازید...... آنچه در سوریه رخ داد بسیار شبیه به آنچه در کاریکاتور ترسیم شده است، می باشد اما باید زاویه نگاه مان رو درست تنظیم کنیم!
اگر با دیدن کاریکاتور این سوال در ذهنتون ایجاد شد که چرا مردمی که آزادی و دموکراسی میخواهند در بین خود یک جریان جهادی-ترورسیتی را مخفی کرده اند، مشخص می شود، نگاهتان به مسئله درست است.....
بیایید کمی در زمان به عقب برگردیم! زمان زیادی از شما نخواهم گرفت... اما آیا میدانید که تنها سه روز پس از شروع اولین اعتراضات در 18 مارس 2011، امام جماعت مسجد جامع شهر درعا حکم جهاد علیه دولت سوریه میدهد؟ و دو روز بعد در 20 مارس در همین شهر 7 نیروی امنیتی که سعی در کنترل حمله به ساختمان دادگستری شهر را دارند به ضرب گلوله کشته می شوند؟!
برای مطالعه بیشتر و منابع: https://goo.gl/iqnRgO
این اتفاق دقیقا همان چیزیست که بشار اسد طی مصاحبه ها بارها به آن اشاره کرده است..... اینکه ما در جریان ناآرامی های سوریه شاهد گروه هایی مسلح بودیم که با پوشش اعتراضات مسالمت آمیز دست به ترور و عملیات نظامی میزدند؛ برای نمونه
مصاحبه وی با شبکه 2 فرانسه:
سوال
در آغاز ناآرامی ها در سوریه دهها هزار نفر از مردم به خیابان ها آمدند، آیا همه آنها جهادی بودند؟
جواب
خیر، قطعا نه، اما سوال دیگری که خوب است مطرح شود این است.. چگونه نخستین نیروی پلیس در ششمین روز آغاز نآرامی‌ها کشته شد، آیا در تظاهرات مسالمت‌آمیز کشته شد؟ یا دلیل جان باختن او موج صوتی تظاهرات کنندگان بود؟ این اتفاق چگونه رخ داد.. بی تردید وی به دست تروریست‌ها کشته شد. یک نفر با استفاده از تفنگ یک نیروی پلیس را به قتل رساند از همین رو او یک ترورریست است و مهم نیست که تکفیری باشد یا چیز دیگر زیرا در نهایت یک نیروی پلیس را به قتل رساند.
بیایید اینبار از زاویه یک آزادیخواه سوری به مسئله نگاه کنیم، رابین یاسین و لیلا الشامی در کتاب "کشوری که می سوزد:سوری ها در انقلاب و جنگ" که در سال 2016 منتشر شده است می نویسند:
.... دولت ایران نه تنها در ادامه‌ی کشتارهای رژیم اسد بلکه در ایجاد شرایطی که منجر به ظهور داعش شده است نقش مهمی ایفا کرده .... اگر حمایت نظامی و اقتصادی از رژیم اسد پایان گیرد و مردمی که هم با رژیم اسد و هم با جهادی‌ها مخالفت می‌ورزند به اندازه‌ی کافی از منابع و سازمان‌های ترقی خواه و غیر دولتی کمک دریافت کنند، «بسیاری از سوری‌های معقول، محترم و آینده نگر اگرچه عمدتا در تبعید به سر می‌برند، هنوز آماده‌ی مبارزه خواهند بود. هنگامی که بمب‌ها از آسمان نریزند و ایست‌های بازرسی رژیم و داعش دیگر مردم را تهدید به مرگ نکنند، این مردم به سوریه بازخواهند گشت و صدایشان را برای آینده‌ای بهتر به گوش ما می‌رسانند.» (ص. ۲۲۰)
متن فوق که آن را میتوان چکیده نظریات طرز فکر آزادیخواهان سوری نامید، به صورت خلاصه "اگر دولت سوریه، جهادی ها و داعش تضعیف شوند، مردم معقول و محترم و آینده نگر سوریه آماده مبارزه برای سرنوشت خود خواهند بود!
البته این بدیهی ترین واقعیت سوریه است! وقتی هیچ گروهی در سرزمینی نباشد، آنکس باقیمانده سرزمین را اداره می کند!
اما این سوال مدت هاست ذهن ها رو مشغول کرده ..... اصلا جایگاه آزادیخواهان صلح طلب سوریه در اعتراضات کجا بوده است؟!
آیا بعد از5 سال کسی میتواند تنها یک ساز و کار صلح طلب که با دولت سوریه وارد بحث شد و نتیجه نگرفت را معرفی کند؟!
البته دولت سوریه پا را فراتر از این گذاشت.... دولت حتی در مقابل اعتراضات عمومی مردم هم دست به اقداماتی وسیع زد! نمونه آن آزادکردن زندانیان سیاسی زیر فشار بی سابقه بین المللی ترکیه، قطر، عربستان و البته غرب بود! هرچند که بعدا همین آزادیخواهان که از آنها سوء استفاده شد به دولت خرده گرفتند که چرا از میان این زندانیان افرادی مثل زهران علوش جهادی برجسته شد که سالها امیر مجاهدین در غوطه شرقی دمشق بود....

البته برخی نمود آزادی و دموکراسی خواهی مردم سوریه را در ارتش آزاد سوریه می بینند! به آنها پیشنهاد میدهم نگاهی نزدیک تر به ارتش آزاد بیندازند! هیچ میدانید که ارتش آزاد در واقع پیکره ای متشکل از بیش از 70 گروه مسلح است؟! نظری به پرچم تک تک این گروه ها کنید! بیش از 45 گروه از این گروه ها به صورت واضح از نمادهای رادیکال اسلامی (از جمله پرچم یا نماد القاعده) در پرچم خود استفاده کرده اند.....
http://uupload.ir/files/r76o_syrian_rebellion_-_copy.jpg
اما این گروه ها فراتر از پرچم، اقدامی عملی هم در نزدیکی به گروه های تکفیری جهادی کرده اند؟! بله!
نگاهی به گزارش زیر کنید: این گزارش تنها بخشی از کمک های نیروهای به اصطلاح تحت امر ارتش آزاد را طی سالهای 2014 تا 2016 به القاعده به تصویر کشیده است...
http://syrianwar1.blogspot.com/…/history-of-fsa-cooperation
با من موافقید که زمان اعلام وجود ارتش آزاد را به مثابه تاریخ شروع جنگ مسلحانه رسمی اتخاذ کنیم؟! اگر فرض کنیم فاصله مارس 2011 تا تاریخ اعلام وجود ارتش آزاد بازه اعتراضات صلح آمیز بود، به صورت منطقی چقدر زمان لازم بود تا دولت سوریه حتی بخواهد کوچکترین اصلاحات اساسی را در نحوه حکومت داری خود ایجاد کند؟!
زمان اعلام وجود (و نه تشکیل) ارتش آزاد تنها 4 ماه پس از اولین اعتراضات بود! کدام کشور را سراغ دارید که طی 4 ماه بتواند اصلاحات سیاسی و مدنی اساسی صورت دهد؟!
برگردیم به سوال اولمان..... اما آیا هیچ گروه آزادی و دموکراسی خواهی در سوریه تشکیل شد که بخواهد به صورت سیستماتیک و توسط بشار حذف شود؟!
من بازه 4 ماهه ای که اعتراضات به اصطلاح مدنی بودند را کار ندارم در بازه 5 ساله جنگ سوریه، آیا کسی میتواند به من گروهی با کادر مشخص، مرامنامه صلح طلبانه و دموکراتیک معین و پایگاه اجتماعی حداقلی نشان دهد که تشکیل شده است و توسط بشار حذف شده باشد؟!
سخن طولانی شد..... ان شاءالله روزی حول دلیل کوچ اکثریت به تفکرات جهادی- تکفیری تحلیلی خواهم نوشت تا روشتنر شود، دلیل این تغییر در ذائقه، نبود ایدئولوژی لازم در جهت اصلاح طلبی صلح طلبانه بین سوری ها بود که آنها را به ورطه تندروی های عقیدتی کشید ....

پی نوشت :
توضیح تصویر
"شیخ صبحی طفیلی روحانی سیاست مدار لبنانی، از اعضای اولیه و پیشین جنبش امل و از بنیان گذاران و نخستین دبیرکل حزب‌الله لبنان است. وی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۰خورشیدی دبیرکلی حزب‌الله لبنان را به عهده داشت؛ اما برخی اختلافات سبب شد تا شورای اجرایی حزب‌الله او را برکنار کند.
طفیلی هم اکنون از منتقدین حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید.

۲۸ آذر ۹۵ ، ۱۳:۳۷ ۶ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

در یک لحظه "کلاه سفید" و لحظه ای بعد القاعده ... اینان قهرمانان ناتو اند !

۲۸ آذر ۹۵ ، ۱۱:۴۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

اندر حکایت آخرین پیام هایی که از شرق حلب مخابره میشد!

۲۸ آذر ۹۵ ، ۰۲:۲۹ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

آخرین پیگیری از وضعیت توافق حلب و فوعه کفریا

 آخرین پیگیری هایی که از وضعیت توافق حلب  و فوعه کفریا انجام شد، شامل مورد جدیدی نمیشود
و  کلیه اطلاعات موجود به شرح ذیل است.

- امشب هیچ یک از موارد توافق اجرایی نخواهد شد و به فجر صبح فردا موکول شده است.

- همه 50 اتوبوسی که از حلب به سمت فوعه حرکت کردند، در مناطق مسلحین متوقف شده اند و هیچ قافله ای وارد #فوعه #کفریا نشده است.

- طبیعتا هیچ قافله ای هم از مسلحین حلب خارج نشده است. بنابر اطلاعات موجود مساله فوعه در اولویت است و ابتدائا باید خروج زخمی های فوعه تکمیل شود تا به مسلحین حلب اجازه خروج داده شود.

- و اما در مورد #مضایا و #زبدانی .  همانطور که بیان شد، بنا بود تعدادی هم از این دو شهرک مسلحین که در محاصره نیروهای مقاومت است خارج شوند. اما منابع میدانی #حزب_الله اعلام کردند تا این لحظه هیچ خودرو یا قافله ای به زبدانی یا مضایا نرسیده است.

- منابع داخل فوعه و کفریا در مورد تعداد افرادی که خارج می شوند، عدد دقیقی بیان نمی کنند و گویا بر عهده تیم پزشکی است که بیماران و زخمی ها و افراد ناتوان را انتخاب کنند؛ لذا هنوز نمی توان عدد دقیق را اعلام کرد.

جهاد_رضا

۲۸ آذر ۹۵ ، ۰۱:۱۷ ۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
میرزا

هنوز اتوبوس ها به فوعه وکفریا نرسیده اند

 هنوز اتوبوس ها به فوعه وکفریا نرسیده اند ؛ منتظر تایید رسیدن اتوبوس ها از منابع داخل فوعه و کفریا هستیم ...
گفته میشود مسلحین به سمت اتوبوس ها شلیک کرده اند و اکنون تخلیه مجروحین و بیماران از شهرک های محاصره شده در پاره ای از ابهام است ..

۲۷ آذر ۹۵ ، ۲۳:۴۳ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

جولانی حلب را تحویل داد ...

ان شاءالله با ادامه پیروزی ها، هر روز بیشتر از روز پیش بین جهادی ها تفرقه پیش خواهد آمد.
منتظر تسویه حساب ها باشید...

۲۷ آذر ۹۵ ، ۲۳:۴۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

پوشش انسانی مسلحین ، لینا شامی

لینا شامی یکی دیگر از خبرنگاران برجسته معارض است که اتفاقات حلب را اینبار از زبانی زنانه روایت میکند.
🔸اما این تحلیل در مورد وی نیست، در مورد ویدیویی است که وی پس از توقف مبادله منتشر کرده است.
🔸وی در این ویدیو با ابراز نگرانی از توقف مبادله میگوید، اندک کسانی توانسته اند از محاصره خارج شوند. اما این بخشی دیگر از پازل فریب رسانه ای حول موضوع حلب است.
🔸ابتدا باید گفت که کمترین تخمین ها، خروج حداقل 5000 نفر را اعلام کرده اند که این مقدار یک سوم تا یک چهارم افراد مورد مصالحه است. این در حالی است که اگر مسلحین در مبادله کارشکنی نمیکردند، تا الان همه حدود 15 تا 20 هزار نظامی و غیر نظامی موجود در حلب، خارج شده بودند.
🔸اما نکته دوم و مهمتر که باعث نگارش این متن شد، چیزی بود که در قریب به اتفاق همه ویدیوهایی که از منطقه محاصره شده حلب پخش می شود، دیده می شود! یعنی حضور افراد مسلح بین غیر نظامیان. با نگاهی به ویدیو دیگر منابع میدانی معارضین نیز چنین دیده میشود، مثلا در ویدیویی که خبرنگار آمریکایی بلال عبدالکریم از بیمارستانی در دست مسلحین در حلب فرستاده است، حضور حداقل یک فرد با سلاح بین چهار فرد حاضر در صحنه دیده می شود.
🔸اگر باز هم نخواهیم مردم حاضر در محاصره حلب را، مردم تحت کنترل و حکومت گروه های جهادی بنامیم، باید فکری به حال چنین موقعیت هایی شود. مردم باید خود بین نظامیان و غیرنظامیان جداسازی انجام بدهند.

۲۷ آذر ۹۵ ، ۲۳:۳۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

از سرگیری خروج مسلحین از شهر حلب در ازی خروج مجروحین از فوعه و کفریا

پس از ساعت ها توقف در عملیات خروج مسلحین از شرق حلب بعلت عهد شکنی و نقض توافق ؛ از ظهر امروز عملیات خروج از سرگرفته شد .

بر طبق توافق صورت گرفته این بار اتوبوس ها از شهر حلب و معبر راموسه به سمت فوعه وکفریا حرکت کردند (و نه از حماه و باقلو)

با توجه به شرایط خاص منطقه زمان رسیدن اتوبوس ها به فوعه کفریا مشخص نیست .

توافق شده است تا مجروحین و بیماران از شهرک ها خارج شوند و به حلب آورده شده ؛

سپس خروج مسلحین از سرگرفته شود .

صحبت هایی از خروج تعدادی از افراد مضایا-زبدانی نیز در میان است که هنوز جزییات دقیقی موجود نیست .

باید از موضوعات پیش آمده درس گرفت؛

بصورت کلی تجربه نشان داد هر توافقی که در آن نیروهای میدانی ( ارتش سوریه و #ایران ) نقش اصلی را نداشته باشند، ضمانت اجرایی نخواهد داشت؛ ولو آنکه وزیر خارجه ترکیه بگوید طی 24 ساعت، 13 بار گفتگوی تلفنی با #ظریف وزیر خارجه ایران داشته است؛ و این توقف خروج، هم برای معارضین پیام داشت و هم ترکیه و هم روسیه !

از جمله نقض هایی که مسلحین در توافق اول ایجاد کردند، خروج سلاح های سنگین بود، اما آنچه که صبر نیروهای مقاومت را به سر برد، قصد آنها برای خارج کردن اسرای مقاومت بود. که باعث شد نیروهای مقاومت عملیات را لغو و قافله ها را به داخل محلات حلب بازگردانند.

در مورد انتقال اهالی مضایا زبدانی باید بگوییم
قطعا برای مقاومت امتیاز دادن در مضایا و زبدانی در مقابل فوعه کفریا کار سختی نیست، کما اینکه محاصره مضایا و زبدانی اساسا برای نجات و معامله با فوعه کفریا انجام گرفت و انتقال زبدانی و مضایا به ادلب هم، برای مقاومت هدف نهایی است. که موجب تجمع کل مسلحین در استان #ادلب خواهد شد.

۲۷ آذر ۹۵ ، ۱۶:۳۴ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

بلال عبدالکریم، از برجسته ترین خبرنگاران غرب در حلب کیست؟!

بارها عنوان کرده ایم سیاست رسانه های غربی و عربی در قبال سوریه، روند جمع آوری و توثیق خبر را به پایین ترین درجه اعتبار خود کشانده است.
تعصب در ضدیت با دولت سوریه، آنها را به جایی رسانده که از مشکوکترین منابع خبری که در راستای سیاست آنها عمل میکنند، به عنوان منابع خبری خود استفاده میکنند.
بلال عبدالکریم یکی از این منابع است. مبلغی رسانه ای که اگر نگاهی به کارهای وی انداخته شود به راحتی چهره وی در طرفداری از گروه های جهادی نمایان خواهد شد.
کانال "چهره حقیقت" مهمترین گزارش های برجسته وی را جمع آوری کرده است:

https://www.youtube.com/channel/UCjh6mShaBCZlrs_U73I3vag

اگر چه وی در مصاحبه ها تمام تلاش خود را برای پنهان سازی تفکراش میکند، اما با نگاهی کوتاه، حتی به تیتر گزارش های وی کاملا مشخص است آنچه وی برای پوشش دادن آن به سوریه رفته است، نه ندای آزادی خواهی مردم سوریه، بلکه تببین و انتشار تفکرات جهادی در سوریه است.
مصاحبه دو بخشی وی با عبدالله المحیسنی مفتی عربستانی الاصل القاعده سوریه، از جمله مهمترین نمودهای این تریبون سازی برای گروه های جهادیست.

youtube.com/watch?v=Fa7JdNY747c
youtube.com/watch?v=bBvNP_slNE8

اما آنچه در دقایق آخر مصاحبه با المحیسنی بر ما آشکار می کند، همان سیاستی است که اکنون در رسانه ها مشاهده می شود. محیسنی با اشاره به نقش ویژه رسانه های جمعی، از توییترو فیسبوک به عنوان پایگاه هایی اشاره میکند که برادران جهادی در آن حضور دارند.

۲۷ آذر ۹۵ ، ۱۴:۳۵ ۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

عملیات موصل ؛ نیروهاى ضد ترور عراق بار دیگر محله تأمیم را کنترل کردند.

بعد از اینکه روز چهارشنبه مسلحین داعش به محله ى تأمیم حمله کردند و توانستند بخشى از این محله رو تصرف کنند، نیروهاى ضد ترور عراق این محله رو درباره کنترل کردند.
مردمى که از ترس داعش محله و خانه هاى خودشون رو رها کرده بودند دوباره برگشتند.

داعش در این چند روزه به دلیل مساعد نبودن آب و هوا، حملاتى رو به محله هاى تأمیم و نور در شهر موصل انجام داد.
فرماندهان بعد از کنترل دوباره محله تأمیم، در کوچه به کوچه این محله گشت زدن تا مردم رو از امنیت این محله مطمئن کنند.

یکى از فرماندهان نیروهاى عراقى در این محور گفت؛ داعش با استفاده از نامساعد بودن آب و هوا، یک خودرو و بلدوزر انتحارى رو در محله تأمیم منفجر کرد و تعدادى از این مسلحین وارد این محله شدند.

۲۶ آذر ۹۵ ، ۲۱:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

میلاد حضرت رسول اکرم و امام جعفر صادق علیه السلام مبارک باد

میلاد با سعادت دو رکن اساسی وحدت بخش شیعه و سنی، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و فرزند پاکشان امام جعفرالصادق (ع) بر همه مسلمین جهان مبارک باد.

۲۶ آذر ۹۵ ، ۲۱:۴۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

آمار غلط سازمان ملل از غیر نظامیان شرق حلب

زمانی سازمان ملل شمار غیرنظامیان موجود در حلب شرقی را 250 هزار نفر اعلام می کرد.
همین دو سه روز قبل که فشار برای شروع مذاکرات مصالحه لازم بود، این عدد 50 هزار اعلام میشد.
الان که گزینه غیرنظامیان حلب در مقابل گزینه غیرنظامیان فوعه و کفریا مطرح هست، شمار نظامیان و غیرنظامیان حلب، 15 هزار اعلام میشه.
حتی اگر شمار غیرنظامیانی که به ارتش پناهنده شدند رو 20 هزار درنظر بگیریم، یعنی شمار مردم در حلب شرقی حدود یک پانزدهم آنچه ابتدا اعلام میشد بوده است.....

اگر سازمان ملل در مهمترین منطقه مورد مناقشه سوریه چنین در ضعف اطلاعاتی بسر می برد، آیا میشه در موارد دیگه بهش اطمینان کرد؟!
آیا تشکیک در همکاری سازمان ملل با مسلحین جائز نیست؟! چرا سازمانها و دولت های بین المللی منشا و نحوه جمع آوری آمار رو عمومی اعلام نمی کنند؟

۲۶ آذر ۹۵ ، ۲۱:۴۱ ۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

گاه شمار محاصره دو شهر فوعه و کفریا

نقشه با کیفیت : http://www.mediafire.com/convkey/5e01/ep4eg8yfym1szelzg.jpg

۲۶ آذر ۹۵ ، ۲۱:۳۳ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

«حرام‌زاده است٬ اما حرام‌ زاده ی خود ماست»

فرانکلین روزولت (Franklin Roosevelt) رئیس جمهوری دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ آمریکا٬ جمله مشهوری دارد در مورد سوموزا (Somoza) دیکتاتور وقت نیکاراگوئه: «سوموزا حرام‌ زاده است٬ اما حرام‌ زاده ی خود ماست».

این جمله زیربنای سیاست‌های خارجی آمریکا - و قدرت‌های غربی - از چند دهه ی گذشته تا امروز است؛سه روز پیش سامانتا پاور (Samantha Power) - سفیر آمریکا در سازمان ملل - در نشست شورای امنیت٬ خطاب به دولت‌های روسیه و سوریه و ایران گفت:

"حلب نیز مانند سربرنیتسا، روآندا و حلبچه در تاریخ جهان به عنوان نمادی از «شَر مُدرن» ثبت خواهد شد و تا چندین دهه وجدان بشریت را لکه‌دار خواهد کرد.شما سه کشور عضو سازمان‌ ملل مسئول مستقیم این جنایات هستید. آیا واقعاْ از آنچه در حلب می‌کنید شرم نمی‌کنید؟"

اشاره سامانتا پاور به نسل‌کشی روآندا و قتل‌ عام حلبچه خود از یک «بی شرمی» مزورانه‌ حکایت دارد؛

در تابستان سال ۱۹۹۴در روآندا در مدت ۱۰۰ روز نزیک به یک میلیون انسان از« قوم توتسی» توسط افراطیان «قوم هوتو» قتل عام شدند.

این نسل‌کشی سیستماتیک و گسترده توسط بمباران‌‌های هوایی و پرتاب موشک‌‌های پیش‌رفته و سلاح‌های کشتار جمعی مدرن صورت نگرفت٬ بلکه نزدیک به یک میلیون مرد و زن و کودک با ضربات قمه و چوب و گرزهای میخ‌دار قتل عام شدند. محله به محله٬ کوچه به کوچه٬ خانه به خانه؛ در برابر چشمان اعضای شورای امنیت سازمان ملل که در طول این مدت با یک‌دیگر بر سر اصطلاح حقوقی «نسل‌کشی» بحث و جدل می‌کردند و برای مداخله به توافق نمی‌رسیدند.

اما «جدال‌های حقوقی» این میزان تعلل و بی‌عملی را در آن شرایط اضطراری توجیه نمی‌کند. واقعیت این است که این قدرت‌های جهانی در سال ۱۹۹۴ در بین قبایل روآندا هیچ «حرام‌زاده»‌ای نداشتند تا به انگیزه ی حفظ او وارد میدان شوند و جلوی نسل‌کشی را بگیرند.

چند سال بعد٬ بیل کلینتون (Bill Clinton) در کتاب خاطراتش٬‌ در همان یک صفحه‌ای که به «خطاهای» دوران ریاست جمهوری خودش اختصاص داده؛ از تعلل و بی‌عملی آمریکا در برابر نسل‌کشی روآندا - در کنار رابطه‌اش با مونیکا لویسنکی (Monica Lewinsky) - به عنوان دو خطای دوران ریاست جمهوری‌ خود یاد کرد.

اما در مورد ماجرای «حلبچه» آمریکا یک «حرام‌زاده» داشت که می‌بایست به قیمت «بی‌عملی» در برابر این قتل عام از او حمایت کند. پس وقتی صدام حسین هزاران انسان را با گاز خردل در مدت چند دقیقه خُشک و پژمرده کرد حتی یک رسانه‌ء رسمی غربی گزارشی از این قتل عام تهیه نکرد.

رونالد ریگان (Ronald Reagan) لایحه‌ ی پیش‌نهادی دو تن از اعضای سنای آمریکا را که برای «جلوگیری از نسل‌کشی» تهیه شده بود را تهدید به «وتو» کرد٬ سازمان‌های DIA و CIA آمریکا در گزارشات اولیه ی خود «ایران» را مسئول این جنایت خواندند و متهم به استفاده از سلاح‌های شیمیایی کردند٬ تا سرانجام پس از پخش تصاویر دل‌خراشی که «کاوه گلستان» از اجساد خشک شده ی مردم حلبچه گرفته بود و فشارهای متعدد نمایندگان ایران در سازمان ملل؛ شورای امنیت با صدور یک «بیانیه» چند خطی «هر دو طرف درگیری»‌ را از استفاده از سلاح‌های شیمیایی منع نمود.

در سال ۲۰۰۳ وقتی صدام حسین دیگر نزد دولت آمریکا جایگاهش را به عنوان «حرام‌زاده ی خودمان» از دست داده بود٬ و دولت جرج بوش (George Bush) عزم لشکرکشی به عراق داشت٬ با استناد به همان حملات شیمیایی او به حلبچه٬ گفتند:

«صدام کسی است که مردم خودش را با گاز شیمیایی قتل عام کرده و او خطری برای صلح جهانی است و باید برود».

اما امروز در سوریه٬ ۶ سال است که «جامعهء جهانی» نتوانسته جلوی یکی از بزرگ‌ترین فجایع انسانی تاریخ معاصر را بگیرند. اگر در زمان نسل‌کشی روآندا قدرت‌های غربی در آن‌جا «حرام‌زاده»‌ای نداشتند تا به انگیزه‌‌ء حمایت از او وارد میدان شوند٬ و اگر در زمان قتل عام حلبچه نمی‌خواستند در برابر «حرام‌زادهء» خودشان بایستند٬

این بار در سوریه از میان داعش و جبهه النصره و نورالدین الزنکی و اجناد الشام و احرارالشام و فیلق الشام و دهها گروه تروریستی دیگر٬ تردید دارند که کدام‌ یک بهترین «حرام‌زاده» خودشان است.

آن‌ها ۶ سال است که در جلوگیری از این بزرگ‌ترین فاجعه انسانی تعلل می‌کنند چرا که هم‌چنان سرگرم «سوا» کردنِ حرام‌زاده‌های «معتدل» از حرام‌زاده‌های «افراطی‌»‌اند و در بین این همه «حرام‌زاده» نمی‌دانند از کدام دل ببُرند و به کدام دل ببندند.

متن از علی نصری

۲۶ آذر ۹۵ ، ۱۴:۲۲ ۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

درباره‌ی گزارش «گروه بحران بین‌المللی» از مذاکرات ایران و ترکیه بر سر سوریه

در سپتامبر ۲۰۱۳، سه ماه بعد از انتخاب روحانی، تهران پیشنهاد صلحی به آنکارا ارائه کرد که در مشورت با قاسم سلیمانی تهیه شده بود.

این پیشنهاد شامل آتش‌بس، تشکیل دولت وحدت ملی، و اصلاح قانون اساسی با هدف کاهش قدرت رییس‌جمهور می‌شد. مهم‌تر از آن این بود که بعد از آن انتخابات ریاست جمهوری و مجلس تحت نظارت سازمان ملل برگزار می‌شد.

ظریف و داوداغلو چند ماه بر سر این برنامه مذاکره کردند اما نهایتاً بر سر نقش آینده‌ی بشار اسد به جایی نرسیدند.

ظریف به تهیه‌کنندگان گزارش گفته «ما سر همه‌ی جزییات توافق کردیم، غیر از بخش نهایی برنامه که حرف از انتخابات تحت نظارت سازمان ملل می‌زد. رهبران ترکیه می‌خواستند اسد از شرکت منع شود. من گفتم که این نباید در انتخابات با نظارت بین‌المللی مایه‌ی نگرانی باشد، مخصوصاً اگر همان‌طور که ترکیه می‌گوید، اسد کارنامه‌ای ضعیف و طرفدارانی در اقلیت دارد. اما داوداغلو این را رد کرد، و تلاش‌هایمان به جایی نرسید».

عبدالله گل، رییس‌جمهور وقت ترکیه، به تهیه‌کنندگان گزارش گفته «دولت ما در آن زمان توافق با ایران را پیگیری نکرد، چون فکر می‌کرد چند ماه بعد اسد سرنگون خواهد شد».

گزارش می‌گوید «از دید آنکارا، شکست‌های اسد در میدان جنگ یا نیاز به سازش را از بین می‌برد یا شرایط توافق را بهتر می‌کرد».

گزارش در ادامه می‌گوید بعد از کودتای ناموفق ترکیه در سال گذشته هم ایران و ترکیه به میز مذاکره برگشتند و اگر چه همچنان بر سر سرنوشت اسد توافق نداشتند، اما روی موضوعات دیگر تمرکز کردند.

این دور مذاکرات هم با تصمیم ترکیه مبنی بر ورود نظامی به سوریه بدون اطلاع ایران به جایی نرسید...

این صرفاُ سند دیگری بر این ادعاست که این ایران و قاسم سلیمانی نبودند که جنگ را ادامه دادند.

جنگ سوریه می‌توانست و باید خیلی زودتر و با کشته‌هایی بسیار کمتر تمام می‌شد، اما تصور پیروزی حامیان شورشیان مانعش شد.

حالا با سقوط حلب و نمایش اراده و قدرت روسیه و ایران در پایان دادن جنگ به هر قیمت ممکن، شورشی‌ها و حامیانشان چه چیزی برای مذاکره در دست دارند؟ چه امتیازی می‌توانند به مسکو و دمشق و تهران بدهند که توافق پایان جنگ هر چه زودتر امضا شود و بشار اسد هم از شرکت در انتخابات بعدی منع شود؟ هیچ.

حالا مسکو و دمشق و تهران ماجرا را این گونه می‌بینند: «دولت ما توافق را پیگیری نمی‌کند، چون چند ماه بعد کار شورشیان تمام است. از دید ما، شکست‌های شورشیان در میدان جنگ یا نیاز به سازش را از بین می‌برد یا شرایط توافق را بهتر خواهد کرد».حیف.

لینک گاردین: https://www.theguardian.com/world/2016/dec/13/iran-and-turkey-held-secret-talks-on-syria-peace-proposals-in-2013-and-2016

۲۶ آذر ۹۵ ، ۱۴:۰۶ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

آخرین اخبار خروج مسلحین از شهر حلب و اهالی فوعه و کفریا

از بعدظهر دیروز تا ظهر امروز حدود 8 هزار فرد مسلح به همراه خانواده هایشان از شرق حلب خارج شدند و در مقابل هنوز مسلحین از رسیدن اتوبوس ها به شهرکهای فوعه و کفریا در شمال ادلب جلوگیری میکنند و هنوز اتوبوس ها در معبر باقلو متوقف هستند .

از طرف دیگر مسلحین با وقاحت تمام اقدام به گرادباران سقیلبیه کرده اند ..

این امر و عدم همکاری مسلحین در مورد اهالی فوعه و کفریا باعث فزایش اعتراضات شده و فعلا معبر راموسه بروی خروج مسلحین بسته شده است .

درگیریهای پراکنده ای در اطراف معبر گزارش شده است .

خبرهای تمکیلی در پست های بعدی ...

۲۶ آذر ۹۵ ، ۱۳:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا