در نظرسنجى شبکه کُرد زبان NRT که در مورد همه پرسى استقلال اقلیم کردستان از مخاطبان خود کرده بود، بعد از گذشت یک ماه که از تاریخ ١٠/٦/٢٠١٧ تا ١٠/٧/٢٠١٧ به طول انجامید، ١١٩ هزار نفر شرکت کردند که آراء صحیح به ٩٢ هزار و ٨٣ نفر رسید.

مخاطبان این شبکه با سوال "راى شما در همه پرسى استقلال اقلیم کردستان چه خواهد بود"، ٦١،٧٤٪‏ به نخیر و ٣٨،٢٦٪‏ هم به بله براى استقلال اقلیم کردستان عراق راى داده بودند.

این شبکه که شعار خود را "بى طرفى" میداند، در چند سال فعالیت خود به دلیل افشاگرى برخى از حقایق دچار مشکلات زیادى از جمله سوزاندن ساختمان ادارى خود شده بود.

به نظر میرسد فشارهاى اقتصادى و سیاسى داخلى و همچنین نداشتن برخى از مایحتاج هاى روز مره زندگى از جمله برق و آب در راى مردم تاثیر گذاشته است کما اینکه هزاران نفر از مردم اقلیم به همین دلایل مجبور به کوچ و ترک دسته جمعى منطقه شدند و تا امروز ادامه دارد.
به همین دلیل سیاستمداران این اقلیم بعد از اعلام تاریخ برگزارى همه پرسى سعى بر برطرف کردن این مشکلات دارند تا حضور حداکثرى مردم را در ٢٥/٩/٢٠١٧ داشته باشند.



💠و اما جدى بودن یا نبودن مقامات اقلیم در اعلام استقلال

در حالیکه اقلیم با مخالفت هاى آشکار کشورهاى اطراف همچون ایران و ترکیه و دولت مرکزى عراق با برگزارى این همه پرسى و استقلال مواجه است، به نظر میرسد در صورت اعلام استقلال به غیر از ضرر و متشنج کردن منطقه فایده ى دیگر براى اقلیم نخواهد داشت و به همین دلیلى خیلى از کارشناسان هم بر این باورند اقدامات مسوولین کُرد اقلیم براى گرفتن امتیازات بیشتر ازدولت مرکزى میباشد، همان طور که در سال هاى اول سقوط نظام بعث توانستند امتیازاتى را هم به دست بیاورند.
در همین راستا یکى از سایت هاى عربى به نام "الخلیج آنلاین" (https://goo.gl/QWJNt5) به نقل از یک مقام کُرد نزدیک به حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق که نام وی را اعلام نکرده است مدعى شد: کُردهای عراق برای عقب نشینی از تصمیم استقلال خواسته‌های اقتصادی و سیاسی خود را در قالب 9 شرط به دولت مرکزی عراق ارائه داده‌اند که اگر دولت مرکزی به آنها تن بدهد منطقه کردستان عراق در آینده نیز بخشی از خاک عراق خواهد ماند.

این 9 شرط به گفته این منبع آگاه به شرح زیر است:

- رئیس جمهور شدن "مسعود بارزانی" رئیس منطقه کردستان عراق برای 8 سال
- افزایش اختیارات ریاست جمهوری
- تخصیص بودجه به شهرداری اربیل پایتخت کردستان عراق معادل نیمی از آنچه به شهرداری بغداد اختصاص داده می‌شود.
- افزایش بودجه نیروی نظامی "پیشمرگه" های کردستان عراق تا جایی که این نیروها به بخشی اساسی از نیروهای مسلح عراق تبدیل شوند.
- افزایش بودجه عمومی کردستان عراق
- بازگشت "هوشیار زیباری" سیاستمدار کُرد به سمت وزیر خزانه داری و عذرخواهی رسمی از وی به دلیل اتهاماتی که به وی نسبت داده شد
- سپردن مسئولیت یکی از وزارت‌خانه‌های امنیتی عراق به کُردها
- موافقت وزارت ارتباطات عراق با تمدید قرارداد شرکت مخابراتی "آسیا سل" وشرکت کُردستانی "کُورک" برای 10 سال دیگر
- موافقت با افزایش سرمایه‌گذاری کُردها در بغداد و دیگر استان‌های عراق

در آخرین اقدام مقامات این اقلیم، هیئت برگزارى همه پرسى که از اکثر احزاب این اقلیم (به غیر از گوران و کومل) تشکیل شده است براى رایزنى با کشورهاى ابرقدرت به زودى به این کشورها سفر خواهند کرد.