به متن زیر توجه کنید :
" آنچه بشار اسد با انقلاب سوریه کرد آن بود که دموکراسی خواهان را حذف کند تا به مردم بگوید بین دولت کنونی سوریه با داعش یا انصره، یکی را انتخاب کنید ! "
سال های متمادی است که نوشتار بالا را با مفهمومی مشترک اما به زبانها و لحن ها و اشکال مختلف می شنویم! اسد مردم آزادی خواه سوریه را کشت تا انصره و داعش به عنوان انقلابیون سوریه شناخته شوند ...
اما ظاهر این حرف به چه دلیل درست به نظر میرسد؟! به این دلیل که ما اکنون هیچ اثری از گروهی دموکراسی خواه در سوریه نمی بینیم!
اما آیا هیچ گروه آزادی و دموکراسی خواهی در سوریه تشکیل شد که بخواهد به صورت سیستماتیک و توسط بشار حذف شود؟!
قبل از جواب به این سوال نگاهی به کاریکاتور بیندازید...... آنچه در سوریه رخ داد بسیار شبیه به آنچه در کاریکاتور ترسیم شده است، می باشد اما باید زاویه نگاه مان رو درست تنظیم کنیم!
اگر با دیدن کاریکاتور این سوال در ذهنتون ایجاد شد که چرا مردمی که آزادی و دموکراسی میخواهند در بین خود یک جریان جهادی-ترورسیتی را مخفی کرده اند، مشخص می شود، نگاهتان به مسئله درست است.....
بیایید کمی در زمان به عقب برگردیم! زمان زیادی از شما نخواهم گرفت... اما آیا میدانید که تنها سه روز پس از شروع اولین اعتراضات در 18 مارس 2011، امام جماعت مسجد جامع شهر درعا حکم جهاد علیه دولت سوریه میدهد؟ و دو روز بعد در 20 مارس در همین شهر 7 نیروی امنیتی که سعی در کنترل حمله به ساختمان دادگستری شهر را دارند به ضرب گلوله کشته می شوند؟!
برای مطالعه بیشتر و منابع: https://goo.gl/iqnRgO
این اتفاق دقیقا همان چیزیست که بشار اسد طی مصاحبه ها بارها به آن اشاره کرده است..... اینکه ما در جریان ناآرامی های سوریه شاهد گروه هایی مسلح بودیم که با پوشش اعتراضات مسالمت آمیز دست به ترور و عملیات نظامی میزدند؛ برای نمونه
مصاحبه وی با شبکه 2 فرانسه:
سوال
در آغاز ناآرامی ها در سوریه دهها هزار نفر از مردم به خیابان ها آمدند، آیا همه آنها جهادی بودند؟
جواب
خیر، قطعا نه، اما سوال دیگری که خوب است مطرح شود این است.. چگونه نخستین نیروی پلیس در ششمین روز آغاز نآرامی‌ها کشته شد، آیا در تظاهرات مسالمت‌آمیز کشته شد؟ یا دلیل جان باختن او موج صوتی تظاهرات کنندگان بود؟ این اتفاق چگونه رخ داد.. بی تردید وی به دست تروریست‌ها کشته شد. یک نفر با استفاده از تفنگ یک نیروی پلیس را به قتل رساند از همین رو او یک ترورریست است و مهم نیست که تکفیری باشد یا چیز دیگر زیرا در نهایت یک نیروی پلیس را به قتل رساند.
بیایید اینبار از زاویه یک آزادیخواه سوری به مسئله نگاه کنیم، رابین یاسین و لیلا الشامی در کتاب "کشوری که می سوزد:سوری ها در انقلاب و جنگ" که در سال 2016 منتشر شده است می نویسند:
.... دولت ایران نه تنها در ادامه‌ی کشتارهای رژیم اسد بلکه در ایجاد شرایطی که منجر به ظهور داعش شده است نقش مهمی ایفا کرده .... اگر حمایت نظامی و اقتصادی از رژیم اسد پایان گیرد و مردمی که هم با رژیم اسد و هم با جهادی‌ها مخالفت می‌ورزند به اندازه‌ی کافی از منابع و سازمان‌های ترقی خواه و غیر دولتی کمک دریافت کنند، «بسیاری از سوری‌های معقول، محترم و آینده نگر اگرچه عمدتا در تبعید به سر می‌برند، هنوز آماده‌ی مبارزه خواهند بود. هنگامی که بمب‌ها از آسمان نریزند و ایست‌های بازرسی رژیم و داعش دیگر مردم را تهدید به مرگ نکنند، این مردم به سوریه بازخواهند گشت و صدایشان را برای آینده‌ای بهتر به گوش ما می‌رسانند.» (ص. ۲۲۰)
متن فوق که آن را میتوان چکیده نظریات طرز فکر آزادیخواهان سوری نامید، به صورت خلاصه "اگر دولت سوریه، جهادی ها و داعش تضعیف شوند، مردم معقول و محترم و آینده نگر سوریه آماده مبارزه برای سرنوشت خود خواهند بود!
البته این بدیهی ترین واقعیت سوریه است! وقتی هیچ گروهی در سرزمینی نباشد، آنکس باقیمانده سرزمین را اداره می کند!
اما این سوال مدت هاست ذهن ها رو مشغول کرده ..... اصلا جایگاه آزادیخواهان صلح طلب سوریه در اعتراضات کجا بوده است؟!
آیا بعد از5 سال کسی میتواند تنها یک ساز و کار صلح طلب که با دولت سوریه وارد بحث شد و نتیجه نگرفت را معرفی کند؟!
البته دولت سوریه پا را فراتر از این گذاشت.... دولت حتی در مقابل اعتراضات عمومی مردم هم دست به اقداماتی وسیع زد! نمونه آن آزادکردن زندانیان سیاسی زیر فشار بی سابقه بین المللی ترکیه، قطر، عربستان و البته غرب بود! هرچند که بعدا همین آزادیخواهان که از آنها سوء استفاده شد به دولت خرده گرفتند که چرا از میان این زندانیان افرادی مثل زهران علوش جهادی برجسته شد که سالها امیر مجاهدین در غوطه شرقی دمشق بود....

البته برخی نمود آزادی و دموکراسی خواهی مردم سوریه را در ارتش آزاد سوریه می بینند! به آنها پیشنهاد میدهم نگاهی نزدیک تر به ارتش آزاد بیندازند! هیچ میدانید که ارتش آزاد در واقع پیکره ای متشکل از بیش از 70 گروه مسلح است؟! نظری به پرچم تک تک این گروه ها کنید! بیش از 45 گروه از این گروه ها به صورت واضح از نمادهای رادیکال اسلامی (از جمله پرچم یا نماد القاعده) در پرچم خود استفاده کرده اند.....
http://uupload.ir/files/r76o_syrian_rebellion_-_copy.jpg
اما این گروه ها فراتر از پرچم، اقدامی عملی هم در نزدیکی به گروه های تکفیری جهادی کرده اند؟! بله!
نگاهی به گزارش زیر کنید: این گزارش تنها بخشی از کمک های نیروهای به اصطلاح تحت امر ارتش آزاد را طی سالهای 2014 تا 2016 به القاعده به تصویر کشیده است...
http://syrianwar1.blogspot.com/…/history-of-fsa-cooperation
با من موافقید که زمان اعلام وجود ارتش آزاد را به مثابه تاریخ شروع جنگ مسلحانه رسمی اتخاذ کنیم؟! اگر فرض کنیم فاصله مارس 2011 تا تاریخ اعلام وجود ارتش آزاد بازه اعتراضات صلح آمیز بود، به صورت منطقی چقدر زمان لازم بود تا دولت سوریه حتی بخواهد کوچکترین اصلاحات اساسی را در نحوه حکومت داری خود ایجاد کند؟!
زمان اعلام وجود (و نه تشکیل) ارتش آزاد تنها 4 ماه پس از اولین اعتراضات بود! کدام کشور را سراغ دارید که طی 4 ماه بتواند اصلاحات سیاسی و مدنی اساسی صورت دهد؟!
برگردیم به سوال اولمان..... اما آیا هیچ گروه آزادی و دموکراسی خواهی در سوریه تشکیل شد که بخواهد به صورت سیستماتیک و توسط بشار حذف شود؟!
من بازه 4 ماهه ای که اعتراضات به اصطلاح مدنی بودند را کار ندارم در بازه 5 ساله جنگ سوریه، آیا کسی میتواند به من گروهی با کادر مشخص، مرامنامه صلح طلبانه و دموکراتیک معین و پایگاه اجتماعی حداقلی نشان دهد که تشکیل شده است و توسط بشار حذف شده باشد؟!
سخن طولانی شد..... ان شاءالله روزی حول دلیل کوچ اکثریت به تفکرات جهادی- تکفیری تحلیلی خواهم نوشت تا روشتنر شود، دلیل این تغییر در ذائقه، نبود ایدئولوژی لازم در جهت اصلاح طلبی صلح طلبانه بین سوری ها بود که آنها را به ورطه تندروی های عقیدتی کشید ....

پی نوشت :
توضیح تصویر
"شیخ صبحی طفیلی روحانی سیاست مدار لبنانی، از اعضای اولیه و پیشین جنبش امل و از بنیان گذاران و نخستین دبیرکل حزب‌الله لبنان است. وی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۰خورشیدی دبیرکلی حزب‌الله لبنان را به عهده داشت؛ اما برخی اختلافات سبب شد تا شورای اجرایی حزب‌الله او را برکنار کند.
طفیلی هم اکنون از منتقدین حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید.