تحولات جهان اسلام

اخبار خاورمیانه و پیگیری تحولات جهان اسلام

۱۲۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

انتقال تجهیزات به اطراف فلوجه

خبرهایی مبنی بر انتقال نیرو و تجهیزات به اطراف فلوجه شنیده میشه.

چند هفته ای هم هست که مسئولان و فرماندهان عراقی، از لزوم فتح فلوجه خبر میدن.

نیروهای زیادی از ارتش و حشد یک سالیه که درگیر فلوجه و حصر اون هستن.کرمه، منطقه حراریات، منطقه صنعتی فلوجه و ساحل جنوبی فرات میتونن گزینه های خوبی برای پاکسازی باشن.

۳۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۴:۵۷ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

سامانه دوش پرتاب "صاعقه" در دست حشد الشعبی

صاعقه نمونه وطنی موشک و قبضه پرتاب بسیار راهبردی دراگون هست.دوش پرتاب بودن این سامانه، تاثیر زیادی در صرفه جویی در زمان آماده سازی و انعطاف عمل نیروهای استفاده کننده مخصوصا در زمان حمله میزاره.

محدوده برد سامانه 100 تا 1000 متر هست (دراگون 500 متر حداکثر)، وزن پرتابگر و موشک رویهم 15 کیلوگرم و سرعت موشک حدود 100 متر بر ثانیه است.

صاعقه سری 1 قادر به نفوذ 50 سانتیمتری و صاعقه سری 2 قابلیت نفوذ 65 سانتیمتری در زره رو داره..

مطمئنا سوال واستون پیش اومده که چرا سلاح های جدید ایرانی معمولا اول وارد عراق و بعد سوریه میشن.

دو نکته اساسی اینه که اولا آموزش نیروهای عراق برای کار با سلاح ها به علت دردسترس بودنشون راحت تر و سریع تره و اینکه در عراق به علت عدم پشیبانی هوایی و زرهی موثر از نیروهای حشد، سلاح های ضد زره بسیار حیاتی هست.

۳۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۴:۴۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

نیروهای ارتش عراق در گذرگاه مرزی طریبیل، مرز عراق و اردن

مقامات اردنی اعلام کردن که در صورت آمادگی عراق، همکاری های لازم برای بازگشایی مرز رو انجام میدن.

۳۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۴:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

مقصران تلفات ایران در سوریه / سایت اسپوتنیک

مقاله سایت اسپوتنیک در راستای انتقاد از کارشناسان ایرانی که روسها رو عامل اصلی سقوط خان طومان میدونن.
آنچه در { } آمده، توضیحات ادمین پیج تحولاته.

در سوریه، روز ششم ماه مه  در محله مسکونی « خان طومان»  در 10 کیلومتری  شهر « حلب»  واحد  سپاه پاسداران  انقلاب اسلامی ایران  و  گروهک مسلحانه وابسته به آن  که از پاییز  سال 2012 میلادی  به طرفداری از  رژیم بشار اسد در عملیات جنگی  شرکت دارد متحمل تلفات سنگینی شد.

ولادیمیر ساژین  شرق شناس روسیه در این خصوص  اظهار نظر کرده گفت: ایران کشته شدن 17 «مشاور نظامی»  را  مورد تأیید قرار داد که دو ژنرال در بین آنها بودند.  8 ایرانی اسیر شدند  و سه نفر از آنها اعدام شد.  12 جسد  ایرانی های کشته شده به دست شبه نظامیان  ائتلاف  جهادیست های « جیش الفتح»  افتاد.  رویهمرفته  بیش از 80 نفر  از نظامیان ایرانی کشته و 21  نفر  زخمی شدند.
{17 شهید ممکنه نزدیک به واقعیت باشه اما شهادت دو سردارو 8 اسیر قابل تایید نیست و اعدام سه نفر کاملا تکذیب میشه}

در ماه های اخیر تلفات  نظامیان ایرانی در سوریه  بیشتر  شده است.

 ولادیمیر ساژین در ادامه گفت: « اوایل ماه مه،  ایران 11 ژنرال  و  دهها افسر ارشد را از دست داد.  مطابق با اطلاعات رسمی،  تقریبا 700 نظامی ایران از آغاز جنگ در سوریه  کشته شده اند.  به گفته یکی از  افسران سپاه پاسداران،  تلفات بیشتر است و  حدود 1200  نظامی ایرانی  کشته شده اند.  
به ویژه که نیروهای ویژه « قدس»  اطلاعات در باره تلفات در بین نظامیان را منتشر نمی کند.  بر طبق  اطلاعات  انستیتوی  بین المللی  پژوهش های  استراتژیک بریتانیا  بیش از  2000  نظامی « قدس»  در سوریه انجام وظیفه می کنند.  بعلاوه بسیاری از  نظامیان سپاه پاسداران  داوطلبانه به  سوریه رفته اند که طبیعتا  در فهرست آمار  شامل نمی شوند.
{تخمین های عددی اشتباهه، شاید در سال اول جنگ سوریه آمار به درستی منتشر نمیشد اما بعد از اون پنهان کردن آمار تقریبا غیر ممکن بود. با این همه القای این نظر که اولا سپاه قدس تعداد شهدا رو منتشر نمیکنه تکذیب میشه، اینکه طوری القا بشه که سپاه تنها در سوریه درگیره تکذیب میشه و البته اینکه داوطلبان سپاه (که به صورت مطلق تمامی نیروهای رزمنده اعزامی به سوریه داوطلبن) در آمار نیومدن، تکذیب میشه}

رویدادهای اخیر که   تلفات زیادی در بین نظامیان ایرانی را به همراه داشت، موجب واکنش منفی  در ایران شد.  رسانه های ایرانی آن را یک فاجعه نامیدند.

اما وقایع  حومه شهر «خان طومان» به عنوان یک واقعه  تصادفی  تفسیر می شود  که توسط  ماشین تبلیغاتی  دشمن، بزرگ جلوه داده می شود. ژنرال حسین سلامی معاون فرمانده  سپاه  اعلام نمود که  عملیات در حومه «خان طومان»  فاقد اهمیت استراتژیک است  و اینکه « محور مقاومت»  پیشرفت جنگ را کنترل می کند.

تبلیغات ایران  با دور زدن  حوادث «خان طومان»  دو موضوع را در مرکز توجه قرار می دهد:  
1- نقض آتش بس  
2-حمایت خارجی.  
رسانه های ایرانی  ایده ای را رواج می دهند  که مطابق آن نیروهای تحت حمایت آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و ترکیه  شرایط آتش بس را نقض می کنند. اما در  اینباره سکوت اختیار می کنند که  « جبهه النصره» نیروی اصلی  که به  ایرانی ها در حومه « خان طومان» حمله کرد  و از سوی جامعه جهانی یک سازمان تروریستی اعلام شده است  در فهرست  سازمان ها و گروهک های  حامی آتش بس شامل نشده بود.

{هرچند نویسنده این نکته رو اذعان نکرده که به علت انسجام منطقه ای گروهی مثل انصره و گروه های مورد حمایت غرب، عملا ساز و کاری برای تشخیص نیروهای شرکت کننده در عملیات هایی که در زمان آتش بس انجام شدن نیست (هرچند واقعیت اینه که اکثرا نیرویهای انصره بودن)}

رسانه های ایران  در تلاش برای یافتن مقصر در حوادث حومه «خان طومان»  به روسیه اشاره می کنند.  روزنامه « تابناک»  به صاحب امتیازی  محسن  رضایی  فرمانده سابق سپاه پاسداران که هیچگونه احساسی  نسبت به روسیه ندارد  به « بی تفاوتی» روس ها اشاره کرده است  که  از نیروی هوایی برای حمایت از نظامیان ایرانی در حومه « خان طومان» استفاده نکردند و ترجیح دادند  خود را با  کنسرت سمفونی در پالمیرا سرگرم کنند.  این روزنامه  از « ساده لوحی» روس ها انتقاد می کند  که به مذاکرات  با اپوزیسیون  باور دارند  و فکر می کنند این مذاکرات به ادامه حکومت  اسد  مساعدت خواهد کرد.  روزنامه  از روس ها به این دلیل انتقاد می کند  که در زمان  عملیات جنگی  ماه گذشته  بر علیه «جبهه النصره»  نیروی هوایی روسیه از نظامیان ایران حمایت نکرد.

با وجود  انتقادات در رسانه های ایرانی در رابطه با  نقش روسیه در « فاجعه حومه «خان طومان» ، مقامات رسمی  ایران  علنا از روسیه انتقاد نمی کنند.  زیرا مسکو و تهران در سوریه در یک سنگر قرار دارند.

شکست نظامیان ایران در سوریه در حومه شهر «خان طومان»  واکنش شدید در ایران و سراسر جهان را دامن زد.  در ایران تحت تأثیر رسانه ها  روحیات کلا  ضد روسی  بود و فدراسیون روسیه را  متهم به « بی تفاوتی » و  خودداری از  حمایت هوایی  از نظامیان ایرانی  در حال جنگ در شهر سوری « خان طومان» کردند.

اما در ایران «فراموش کردند»  توجه خود را بر  دلایل اصلی  این شکست  متمرکز سازند و آن اینکه با وجود  آمادگی ایدئولوژیکی عالی ، نظامیان  سپاه پاسداران و « قدس»  برای  اجرای  عملیات ویژه در نظر گرفته شده اند و فاقد تجربه  عملیات جنگی  در  شرایط نبرد مسلحانه هستند.  آنها از  تسلیحات سنگین  و تجربه استفاده از اینگونه سلاح ها برخوردار نیستند.  نظامیان ایرانی  در سوریه  هیچگونه هواپیمایی —  پهپادهای  ضربتی و یا  اطلاعاتی — ندارند.
{داریم و حتی در همین خان طومان هم استفاده شد ولی واقعیت اینه که به صورت موثر  مخصوصا در مواقع حساس و ضربتی استفاده نمیشه}.

تا کنون  اسکادریل  هوایی ایران که  استقرار آن در پایگاه های نظامی سوریه در سال 2015  اعلام شده بود،  هنوز به مرحله اجرا درنیامده است.

 ولادیمیر ساژین در پایان گفت:  نیروی هوا-فضای روسیه  با وجود کاهش  تعداد هواپیماها در سوریه  به انجام وظیفه  موثر  و شدید خود در مبارزه با گروه بندی های تروریستی  ادامه می دهد. طی چند روز اخیر  30 ضربه به  اهداف تروریست ها در  «خان طومان» وارد شده است.

هم اکنون هماهنگی  عملیات  تمام نیروهای  ضد تروریستی در سوریه و تعامل آگاهانه آنها  می تواند ضامن  موفقیت در مبارزه با  تروریست های  داعش و عوامل آنها باشد.
.
{هرچند همونطور که میبینید، از نظر ادمین این مقاله ایرادات زیادی مخصوصا در قسمت هایی که آمار ارائه میده داره، اما به صورت کلی این موضوع که محافل داخلی و به خصوص خبرگزاری ها دنبال میشه که عامل سقوط مثلا عدم پشتیبانی هوایی یا آتش بس هست، نکته ایه که راه توجیه های اشتباه رو باز میکنه و این بی تفاوتی ممکنه باعث تکرار اشتباهات بشه. مخصوصا اینکه مطمئنا مسلحین منتظر فرصتی برای عملیات در جنوب حلب هستند}
.
لینک مقاله: http://ir.sputniknews.com/russia/20160518/1507584.html

۳۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۴:۰۴ ۷ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

پیشروی ارتش در غوطه شرقی دمشق + نقشه / دیرالعصافیر ، زبدین ، بزینه آزاد شدند

همانطور که پیش بینی میشد با افزایش نبردهای خونین درون گروهی بین جیش الاسلام از یک سو و جیش الفسطاط (از جمله جبهه النصره و فیلق الرحمن) از سوی دیگر و فشار ارتش سوریه از طرف دیگر ؛ مسلحین رو وادار به عقب نشینی از مناطق مهم قطاع جنوبی کرد .
از شب گذشته روند تخلیه ی مسلحین در این منطقه آغاز شد و در روز بعد تقریبا تمام مسلحین از مناطق جنوبی عقب نشینی کردند و ارتش سوریه موفق شد با درگیریهای به نسبت متوسط روستاهای مهم دیرالعصافیر و زبدین ، بزینه و مزارع اطراف آنها را آزاد کند .
در حال حاضر عمده درگیری در این منطقه در حرستا القنطره و مزارع آن در جریان هست.

با توجه به وضعیت بد و متشنج مسلحین در غوطه ی شرقی دمشق ، الان یکی از طلایی ترین فرصت ها برای ارتش سوریه جهت بازپسگیری مناطق مهم در غوطه شرقی هست که با مقداری سیاست و انتخاب زمان مناسب میتونه دستاوردهای بیشتری رو نصیب ارتش کنه .

توجه داشته باشید
این مناطق یعنی روستاها و مزارع قطاع جنوبی از اهمیت بالایی برای گرفتن دست برتر در غوطه شرقی برخوردار هست و به همراه منطقه ملیحه به نوعی دروازه ی ورود به پایتخت محسوب میشند .
جا داره یادی بکنیم از بچه های مخلص فاطمیون مخصوصا شهید فاتح عزیز و برادران عراقی که در این محور و در ملیحه راه رو بر مسلحین بستند و این روستا رو آزاد کردند .. بعد آزادی ملیحه بود که این مناطق (قطاع جنوبی) به حالتی خنثی تبدیل شد و به نوعی زهر مسلحین گرفته شد .
پیروزی های اخیر ادامه ی فداکاریهای رزمندگان در ملیحه هست ، زحماتی که هیچ وقت فراموش نمیشوند .

نقشه با کیفیت : http://www.mediafire.com/convkey/cf79/9jw63cmzvhkfpjhzg.jpg

۳۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۲:۲۲ ۶ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
میرزا

12 شهید در عقب نشینی از تل حداده ( تل راقم )

متاسفانه دیروز هنگام عقب نشینی نیروهای دفاع وطنی از تل حداده در ریف لاذقیه، مسلحین با موشک تاو اتوبوس حامل این نیروها رو هدف قرار میدن که منجر به شهادت ١٢ نفر و زخمی شدن ١٣ نفر از آنها میشه

۳۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۱:۵۵ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

عکسهای موجود در تلفن همراه یکی از کشته های داعش

۳۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۱:۵۲ ۶ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

پیشروی مهم ارتش سوریه در غوطه شرقی دمشق / دیرالعصافیر ، زبدین

بزینه و دیرالعصافیر و زبدین در غوطه شرقی دمشق در آستانه ی آزادسازی هستند .

دیرالعصافیر تقریبا آزاد شده محسوب میشه

خبرهای تکمیلی در پست های بعدی ..

۳۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۳:۳۸ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

پاکسازی رطبه از تله های انفجاری

نیروهای ارتش، پلیس و نیروهای آموزش دیده عشایر اهل سنت الانبار پس از تسلط دو روز پیش خود بر رطبه امروز وارد گذرگاه مرزی عراق-اردن (طریبیل) شدن.
هنوز خبری از رسیدن نیروها به گذرگاه مرزی عراق-سوریه  (الولید) که چندی پیش به دست مسلحین از کنترل داعش خارج شد نیست.
کار پاکسازی شهر رطبه از تله های انفجاری نیز در حال پیشرفته، تا به حال حدود 300 تله انفجاری خنثی سازی شده است.
عکس های ماهواره ای جدیدی نیز که از شهر منتشر شده نشون دهنده اینه که دواعش اطراف شهر و مناطق حساس رو خاکریز بندی کرده بودن، اما گویا با گذشت زمان و تغییرات میدانی، بهتر دیدن نیروهاشون رو در این شهر صرف نکنن.
ارتش عراق از بیش از یک سال پیش که رمادی، قریتین، گذرگاه های مرزی طریبیل و الولید و تدمر دست داعش بود، با تسلط به شاهراه 150 کیلومتر توانایی پیشروی به سمت رطبه رو داشت که این کار رو انجام نداد.

۳۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۲:۵۶ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

ناپدید شدن یک هواپیمای مصری با 56 مسافر

یک فروند هواپیمای مسافربری آ-320 مصری که از پاریس به قاهره در حال جا به جایی 56 مسافر، 3 نیروی حفاظت پرواز و 7 خدمه بود، جایی میان مصر و یونان از رادار ناپدید شد.
آخرین وضعیت، تایید کننده سقوط هوایپما در دریای مدیترانه است.
گشت های دریایی مصر و یونان، برای جستجو عملیاتی شدن.
ملیت مسافران:
- 15 فرانسوی
- 30 مصری
- 1 انگلیسی
- 1 بلژیکی
- 2 عراقی
- 1 کویتی
- 1 سعودی

۳۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۲:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

سه خبر کوتاه از سوریه / عقب نشینی ارتش در لاذقیه / وحشی گری مسلحین میانه رو در خان الشیح

صبح امروز ارتش سوریه تل الراقم در لاذقیه رو آزاد کرده بود ؛ مسلحین ضد حمله ی سنگینی زدند و اینبار هم ارتش سوریه موفق به نگه داشتن بلندی نشد و از مواضع عقب نشینی کرد .
در غوطه شرقی ، حوش الدویر آزاد شده ولی فعلا آزادی بزینه تایید نمیشه و درگیریها در بزینه و مزارع اطراف ادامه دارد .
در غوطه غربی هم ارتش از مواضعی  که در ضد حمله ی خودش در شمال غرب خان الشیح از مسلحین گرفته بود ؛ عقب نشینی کرد .
تصویر زیر هم مسلحین میانه رویی هستند که در خان الشیح پیکر نیروی سوری کشته شده رو به لوله ی تانک آویزان کردند و در شهر دور میزنند !

۲۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۳:۱۲ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

رطبه آزاد شد

امروز ظهر با انتشار تصاویری از درون شهر رطبه، تسلط ارتش عراق بر این شهر موثق شد.

چیزی که من رو متعجب کرد و باعث شد که تا انتشار چند عکس از درون شهر صبر کنم، عدم درگیری ارتش برای ورود به شهر و البته عدم به کار گیری حتی یک انتحاری علیه نیروهای ارتش عراق بود.

هرچند که به علت حضور دائم نیروی هوایی و آبدیده شدن نیروهای عراقی در جنگ با انتحاری ها به خصوص در بیابان باز پیشبینی میکردم که انتحاری ها منتظر نزدیک شدن نیروهای عراقی به شهر یا عملیات شبانه باشن، ولی انگار داعش به معنای واقعی کلمه شهر رو تقدیم به ارتش کرده.

البته طبق معمول عکس هایی از کشته های داعشی منتشر شده ولی اینکه مثل رمادی یا هیت مقاومت بشه، اینطور نبوده.هنوز مناطقی قابل توجه در منطقه بیابان باقی مونده که باید پاکسازی بشن (مثلا پایگاه های هوایی اچ1 اچ2 و اچ3)

۲۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۳:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

خاطرات روزانه زنی از الفوعه .... تک تیر انداز ها

تک تیر انداز ها

داستان قورباغه ای رو که توی دبیرستان خوندیم رو یادتون میاد؟
اگه یادتون رفته من براتون دوباره میگم ....وقتی قورباغه رو یکدفعه توی آب جوش بیندازی سریعا می پره و واکنش نشون میده ....اما اگه اون رو توی آب سرد بیندازی و آرام آرام زیر آب رو گرم بکنی حتی وقتی آب به نقطه جوش می رسه قورباغه هیچ واکنشی نشون نمیده تا اینکه می میره ....چه ربطی داره؟ ..
میگم براتون ربطش رو... زندگی ما توی الفوعه شبیه قصه این قورباغه شده ... هجوم سنگین  جیش النصره مثل آب جوشه و تک تیر انداز ها مثل آب سرد.
ما داریم در سکوت می میریم .... بی صدا قربانی میشیم ....به تدریج ...آرام آرام ....
تک تیر انداز ها روز شب به زندگی ما مسلط اند .... از همون روز اول ... حتی روزهای آتش بس ....

تک تیر اندازها .... هر روز جوانهای ما رو با خودشون می برند ....این تیر های قناصه ....هر روز درد و خستگی و به ما هدیه میدن .... هر روز دو جوان از الفوعه ... یا سه جوان ... یا بیشتر ... تک تیر اندازها ....
می بینید؟ جنگ ما رو شکست نداد اما در بلند مدت داره ما رو میکشه ... به تدریج .... چند نفر توی این آتش بس شکار قناصه شدند؟ ... مثلا آتش بس شده .... اما ... قناصه ها ... هر روز و هر روز .... به خدا اگر جوان های ما در جنگ می مردند اینقدر سخت نبود که در زمان آتش بس ... با تیرهای قناصه می میرند .... جوان های ما توی این آتش بس لعنتی مفت دارند از دستمون میرند ... آتش بس ... قناصه ... محاصره یک ساله شهر ....
آهای با وجدان های عالم ... میدونید چقدر سخته وقتی پدری مجبوره نعش پسرش رو روی دوش بکشه؟ با دست خودش قبرش رو آماده کنه؟  .... شدیم مثل همو قورباغه .... قورباغه و آب سرد ....اینجا هر روز پدرها دنبال تابوت پسرهاشون میدوند آخ ... میتونی درک کنی چقدر سخته؟ ... الفوعه ... محاصرة ... مرگ تدریجی ... آتش بس .... حالا سوال دیگه ای دارم ....فقط از کسانی که فکر می کنند ....نه از همه ... فقط کسانی که فکر می کنند ...
راستی اگر جوانهای ما هر روز در نگهبانی از این شهر محاصره شده  ... بدون سلاح ... مقابل جیش النصره .... توی این آتش بس لعنتی دروغین ... شکار تک تیر انداز های جیش النصره بشن ....چند روز دیگه مونده تا تمام جوان های این شهر شکار تک تیر اندازها بشوند؟ ... قطعا چیز زیادی نمانده ...
 

بقلم خانم معلم لیلى أسود
الفوعة المحاصرة

ترجمة: خانم کریمی

پ.ن: تصاویراول و دوم فاطمه شاقول ۹ ماهه که چند هفته پیش مورد هدف تک تیرانداز جیش الفتح قرار گرفت و به طرز معجزه آسایی از مرگ نجات یافت..تصویر سوم حسین عیان ۱۲ ساله، (سمت چپ در تصویر) که توسط تک تیرانداز به شهادت رسید.تصویر چهارم کودک مجروح دیگری از الفوعه.

با تشکر از برادر شاهر بسطی

کانال «الفوعه و کفریا الی متی الحصار» در تلگرام:
https://telegram.me/foaa_kafria

۲۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۹:۱۰ ۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

نقشه آخرین وضعیت شمال استان لاذقیه

با کیفیت : http://www.mediafire.com/convkey/aebe/ds0gf9dov75amnqzg.jpg

۲۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۴:۴۰ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

پیشروی ارتش سوریه در لاذقیه / تل الراقم آزاد شد +نقشه

ارتش سوریه امروز بلندی تل الراقم (تل حداده) واقع در شمال شرقی استان لاذقیه را آزاد کرد .

ماه هاست که درگیری ها حول حداده ، مزعلی ، السحاقین ، کتف حوریه و مناطق اطراف ادامه داشت که امروز با تثبیت تل حداده به سرانجام رسید .

در حال حاضر السحاقین خالی از مسلحین هست و ارتش برتری آتش دارد .در اختیار داشتن این بلندی ، به عملیاتهای آتی به سمت ناجیه ، بداما ، یونسیه کمک خواهد کرد .

۲۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۴:۳۷ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

عملیات ارتش عراق برای رطبه /الانبار

خبرهای ضد و نقیضی که حاکی از ورود یا پاکسازی شهر رطبه هستن، قابل تایید نیستن.

هرچند با ورود نیروها به روستای الالمانیة در شرق رطبه، کم کم باید شاهد بالاگرفتن درگیریها در مناطق نزدیک به رطبه باشیم.طبق معمول با توجه به اینکه ارتش عملیات رو اجرا میکنه عکسها به سختی به بیرون درز میکنن.

هنوز داعش خبری مبنی بر استفاده از انتحاری در این محور منتشر نکرده که این خود جای تامل و تعجب داره و یکی از شواهد برای عدم تایید ورود نیروهای ارتش به رطبه هست.

البته در این میان ارتش به کمک بالگرد به مردم رطبه اطلاع داده که عملیات در آینده نزدیک به رطبه منتهی خواهد شد و بهتره که برای مدتی از شهر خارج شن.رطبه به عنوان مهمترین شهر محور جنوبی ترانزیتی داعش بین استانهای حمص-دمشق و الانبار قرار داره.

نقش این محور به دلایل زیادی همچون: بیابانهای فاقد پوشش نسبت به محور شمالی (رقه-موصل) و ( قائم- ابوکمال-دیرالزور-رقه) ؛ سقوط شهرهای مهم داعش در این محور (رمادی-هیت-قریتین-تدمر) و سقوط پاسگاه مرزی الولید به دست مسلحین ؛ بسیار کمرنگ شده و سقوط رطبه، عملا این محور داعش رو از کار خواهد انداخت.

هرچند هنوز خبری رسمی اعلام نشده اما ان شاءالله عملیات پس زدن داعش بین حدیثه تا البوکمال میتونه بسیاری از نیروهای داعش رو درگیر خودش کنه تا حداقل قسمتی از فشارها از روی دیرالزور برداشته شه.

۲۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۱:۱۶ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

آخرین وضعیت ریف شمالی حمص (جنوب حماه) / نقشه

با کیفیت : http://www.mediafire.com/convkey/72bf/fdbfvo808coyljczg.jpg

۲۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۰:۱۰ ۹ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

اخبار سوریه / پیشروی ارتش در بیابان حمص / پیشروی مسلحین پس از تصرف الزاره / درگیریهای خونین دمشق

اخبار سوریه

دیرالزور
امروز دیرالزور شاهد دور جدیدی از درگیریها بین داعش و ارتش بود .
این حملات از سمت شمال فرودگاه دیرالزور و روستای جفره به سمت مواضع ارتش و در جنوب دیرالزور به سمت میدان بانوراما صورت گرفت که با  مقاومت ارتش سوریه این حملات دفع شد .
محموله های غذایی لازم هم از آسمان بروی شهر دیرالزور رها شد .

غوطه شرقی دمشق
با وجود اینکه مسلحین پس از درگیریهای خونین درون گروهی و پس از پیشروی های ارتش در محور زبدین ؛ برای توقف درگیریها صلح تقریبا پایداری رو برقرار کرده بودند ؛ دوباره درگیریها در غوطه ی شرقی بالا گرفت و نزاع خونین از سر گرفته شد .
جیش الاسلام با فیلق الرحمان و جیش الفسطاط بشدت در غوطه ی شرقی دمشق یا یکدیگر درگیر هستند .

حماه
پس از تصرف روستای الزاره بدست تروریستهای جبهه النصره ، مسلحین حملات دیگری رو ترتیب دادند و حاجز محطه و مداجن رو تصرف کردند ، اگر وضع بدین صورت باشه مطمئنا نیروگاه حرارتی هم سقوط میکنه .


دمشق - غوطه غربی
امروز مسلحین حملاتی رو به سمت اتوبان السلام و  اطرافش داشتند که با دفاع ارتش سوریه و حمایت هوایی مجبور به عقب نشینی شدند ، به دنبال آن ارتش سوریه حملات معکوسی را به سمت خان الشیح ترتیب داد و موفق شد تعدادی از استحکامات مسلحین در نزدیکی خان الشیح رو آزاد کنه .

حمص
پیشروی های ارتش سوریه در محور الشاعر به فرماندهی سهیل حسن امروز هم ادامه داشت و زمین های بیشتری از دست داعش آزاد شد .
با پیشروی های امروز تل الصوانه آزاد شد و با آزادی این منطقه خط امداد داعش از عقیربات به سمت حقل الشاعر بسته شد . بدین ترتیب باید به زودی منتظر آزادی حقل الشاعر باشیم .

۲۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۹:۵۳ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

کبوتر با کبوتر .. / دیدار رییس سابق ائتلاف معارضان سوری و مریم رجوی از رهبران گروهک مجاهدین خلق

دیدار جورج صبرا عضو و رییس سابق ائتلاف معارضان سوری خارج نشین (که از دید غرب مادر گروههای میانه رو سوری هست) با مریم رجوی یکی از رهبران فرقه تروریستی بدنام مجاهدین خلق به عنوان نماینده اپوزیسیون ایرانی.

ائتلاف معارضین سوری به واسطه ی عدم وجود پایگاه مردمی در بین مخالفین سوری مدتهاست رو به اضمحلال هست و به دلیل اینکه اعضای آن عموما در خاک ترکیه و شهر گازیانتپ مستقر هستند به عنوان معارض هتل نشین مورد استهزاء و تحقیر مسلحین سوری قرار می گیرند.

به همین دلیل حتی حامیان منطقه ای مخالفین سوری مانند عربستان هم در روند سیاسی به دلیل عدم نفوذ این ائتلاف در داخل خاک سوریه، به عنوان نماینده های سیاسی معارضین دست به دامان سرکرده های گروههای تروریستی سلفی پرقدرت مانند احرارالشام و جیش الاسلام شوند.

سخنان چند ماه پیش برهان غلیون از بنیان گذاران و اولین رییس ائتلاف ملی معارضین سوری که با نا امیدی از معارضین خارج نشین و بغرنج شدن مساله ریاست اعلام کرد بهتر است ریاست به نیروهای واقعی روی زمین یعنی همان سرکردگان گروههای مسلح داخلی و حکام محلی سپرده شود، نشان می دهد کارآمدی و تاثیر این ائتلاف تا چقدر تنزل یافته است. (تصویر دوم)لازم به یادآوری نیست که جورج صبرا و میشل کیلو اعضای مسیحی ائتلاف معارضین، همانقدر نماینده جامعه ی مسیحی سوریه هستند که مریم و مسعود رجوی نماینده ملت ایران.

دو سال پیش هم احمد جربا رییس ائتلاف معارضین سوری نشستی با رجوی برگزار کرده بود.(تصویر سوم)

۲۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۸:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

خاطرات روزانه زنی از الفوعة / فوعه و کفریا 14 ماه در محاصره

حدود ۱۴ ماه از محاصره دو شهرک الفوعه و کفریا می گذره وما سعی کردیم در تماس های محدودی که با افراد در داخل فوعه داریم و یا اطلاعاتی که بستگان آنها از خارج محاصره به ما می رسونن بخش کوچکی از مصیبتها و رنج های اونها رو پوشش بدیم.
یکی از خانم های اهل فوعه خاطرات روزانه اش رو مکتوب کرده که میتونه کمک کنه درک بهتری از وضعیت مردم در محاصره داشته باشیم. با کمک برادرمون شاهر بسطی سعی می کنیم هر از گاهی ترجمه ی این خاطرات رو در صفحه قرار بدیم.

«خاطرات روزانه زنی از الفوعة»

امروز تلفنی داشتم با یکی از فامیل هایی که بیرون الفوعه است حرف می زدم .ازش پرسیدم حالتون چطوره ؟ گفت حالمون خوب نیست ... مدام برق قطع میشه ..همه چیز گرونه ... ترافیک ... بعد از این که کلی غر زد از من پرسید ... شما حالتون چطوره ؟ با دلتنگی گفتم الحمد لله..ما خوبیم. نفس می کشیم ...می خوابیم .. حرف می زنیم .. بیدار میشیم و گاهی هم لبخند می زنیم . تلفن رو که قطع کردم داشتم به حرفامون فکر می کردم . این فکر می کردم که انگار حتی بعضی از نزدیکان نمی دونند اینجا چه بلایی داره سر ما می آد .به خاطر همین از هر کی امروز حرفای من رو می شنوه می خوام فقط یک روز چیزهایی رو که میگم تجربه کنه ...
اولا ... صبح ها به عادت تمام عرب ها قهوه نخورید ... به هیچ بیسکویتی هم لب نزنید. رادیوها خاموش برنامه صبح رادیو رو هم گوش نکنید ...کمی بلغور بپزید با یک قوری چای ...اول آتش روشن کنید ... هیزم بیارید ...با دستای خودتون آتش درست کنید ... دود و خاک رو خوب استشمام کنید ... بعد قوری رو روی هیزم بگذارید .کمی هم شکر توی قوری بریزید ... فقط کمی ... نه به خاطر رژیم ... یک بار چای تلخ بخورید .. به یاد ما یک روز سینی صبحانه تان فقط یک بشقاب زیتون باشه ... زیتون هایی که دیگه آخرین خوراکی های ماست ...
2 – روی ساج نون بپزید. سعی کنید فقط یک بار با دست خودتون خمیر درست کنید .... هر چند شما آرد دارید و نه ما ... ما حتی آرد هم نداریم دیگه حتی روی ساج با دست های خودمون نون بپزیم . بعد ظرف هاتون رو با یک سطل آب بشورید ... نه به خاطر اینکه آب ندارید ... فقط برای اینکه یک بار حال ما رو بفهمید.
3 – اب رو بزار روی هیزم ... خوب که جوشید بریز توی تشت ... بعد با اون دست های نرمت که قبل از خواب اونها رو کرم های معطر نرم می کنی بیفت به جان لباس های توی تشت ... بشور و بشور و روی طناب پهن کن ... فقط یادت باشه ... از پودر لباس شویی استفاده نکنی .. اینجا ما فقط صابون داریم و بس ....
4 – آب میوه ممنوع ... و هر نوشیدنی دیگه ... نه نسکافه ... نه قهوه ... بچه هاتون رو نگذارید یک روز فقط از مغازه های شهر خوراکی بخرند ... به یاد بچه های ما ... نه پفک ... نه چیپس ... اگه بین غذای بخور و نمیرم گرسنه شدند هیچی به اونا ندید ... اگه اصرار کردند ... اگه با گریه کلافه تون کردند ... فقط یه تکه نون ... روی اون روغن زیتون بمالید و به دستشون بدید ...چای بعد از ظهر ممنوع ... فقط یکبار ... همون صبح ...چای و نون خالی ... بدون حتی یک خیار بدون حتی یک گوجه کوچک ...یعد نگاه کن که بچه ها چطور نون خشک رو می شکنند با دندان هاشون و چطور نون خشک توی گلوشون گیر می کنه و چطور با هر لقمه آب می خورند تا نون خشک از گلوشون بره پایین ... مادر که باشی از دیدن این صحنه می میری ... نیازی به اشغال شهر به دست جیش النصره نیست ... اینجا الفوعه است ... یک سال کامل است در محاصره ایم .. وقت پختن غذا ... فکر کن اگر حتی هیزم هم نداشته باشی ... مجبوری نون و پیاز بخوری ... یا برنج و نخود آبپز ... بدون گوشت ... بدون گوجه ... اصلا مگه می تونی با هیزم غذا درست کنی ؟ ... شعله اش یک بار زیاد می شه ... یه بار کم ...
6 – تلویزیون روشن نکنید . حتی یه دقیقه ...هیچ میوه ای نخرید ... روی سبزی رو هم نبینید ...اگه تشنه شدید آب گرم بخورید ... ایتجا خیلی وقته که برق نداریم ... یخچال ها کار نمی کنند دیگه ...اگه می خوای بفهمی دنیا چه خبره از پنجره به بیرون نگاه کنید ... و از اولین عابر بپرسید ... هی فلانی ... خبر داری امروز چه خبره دنیا ؟
7 – خانم عزیز ... یاد بگیر فقط یک روز با دست هات خیاطی کنی ... کفش های بچه ات رو که پاره شده با دست خودت بدوزی ... نخ و سوزن بگیر دستت و بعدش به من بگو ... سوزن چند بار توی دستتات می ره ؟بچه هاتون رو بگذارید توی خونه ... نگذارید پاشون رو از در بزارن بیرون بعد ببینید چطور توی کنج خونه مثل گل های پژمرده با هم بازی می کنند . موبابل ها تون رو شارِژ نکنید ... با تمام دنیا قطع ارتباط بکنید ... به یاد ما ... فقط یک روز ...حمام هفته ای فقط یک بار با یک سطل آب و صابون . اینجا نه شامپو هست و نه کرم. به بچه ها تون لباس های سال قبل رو یپوشونید . بعد نگاه کنید و ببینید چطور شلوارهاشون کوتاه شده ... چطور رنگ و روی لباس ها رفته و تارو پودش از هم باز شده ...برای یک بار هم که شده به یاد ما لباس لدون اتو بپوش ... کقش همسایه ات رو قرض بگیر برای بیرون رفتن ...یک بار به بچه ها ت لباس وصله دار یپوشون و به یاد ما .... شیعیان در محاصره الفوعه ...نمیگم هیزم بشکنید ... شما که هیزم ندارید ... فقط یک لحظه تصور کنید تبر روی دوشتون گرفتید و دارید یه تن درخت می کوبید ...معذرت می خواهم درخت ... مجبورم ... و الا بچه هام می میرند ...بعد که هیزم ها را جمع کردی ببین چند جای دستت زخم شده این
جا نه دستمال کاغذی هست و نه پماد و نه گاز استریل و نه حتی پماد ساده ... یک بار هم که شده صدای سرفه های بچه ات را تا صبح گوش کن ... به یاد ما ... بعد به او دوا نده ... می تونی ؟ ... ما اینجا به بچه هامون دوا نمی دیم ... خیلی وقته که دیگه هیچ دارویی در شهر نمانده .... به دختر زیبایت نگاه کن ... وقتی با دست های کوچکش با تو هیزم جمع می کنه ...مواظب باش زیر ناخن های قشنگش کثیف نشه .... فقط یک بار ... به یاد ما ... اینها را تجربه کن .... اینجا الفوعه است ... یک سال محاصره ...

بیماری قند داری سعی کن قرص های تنظیم قند خونت رو با احتیاط استفاده کنی. راستش تو احتیاج به انسلوین داری ...حالا اگه می خوای انسولین بزنی حواست نصف شیشه آمپول رو استفاده کن ... صبح ها وقتی می خوای انسولین بزنی به جای 30 میلی 15 میلی بزن ... تموم میشه ....عصرها پیاده روی کن .تا قند خونت بسوزه ..... نباید بقیه انسولین رو هم استفاده کنی ....
سعی کن احساس پدر و مادر پیری رو بفهمی که بچه هاشون به جای مدرسه هر صبح به پست نگهبانی از شهر محاصره شده میرن ...هر صبح ... و بعضی از اونا دیگه برنمی گردند
سعی کن تجربه کنی ... یعنی چی روزی 7 کیلومتر پیاده رفتن ...تا به آب برسی ... بعد هیزمی پیدا کنی تا آتیش درست کنی حالا که به خاطر محاصره کپسول های گاز خالی اند .... غذایی درست کنی که فقط نمی گذاره که بمیری .... میدانم خیلی از شما تلاش می کنید ... ممنونم ....اما من یک چیز دیگر از شما می خواهم ....یعنی هر وقت کارتان تمام شد به حرف من هم گوش کنید ... همین یک بار ...
چیزی که گفتم نه حرف مفت بود و نه دردی کوچک ...این قصه زندگی هر روز ما در الفوعه است .... پس یک روز سعی کنید واقعا ما رو بفهمید و نه فقط روی زبانتان ....

ما احتیاج داریم که واقعا احساس کنیم که شما با ما هستید ..
به فامیل هاتون توی الفوعه زنگ بزنید و بخواید تا عکساشون رو براتون بفرستند ... نگاشون کنید ... خوب نگاه کنید تا ببینید توی این یک سالی که به ما گذشت ... سال محاصره ...به اندازه چند سال پیر شدیم ؟؟؟
آره ... ما مثل همه آدما ... هر صبح بیدار میشیم ....غذا می خوریم ... آب می خوریم ....می خوابیم .... حرف می زنیم ....گاهی لبخند می زنیم ....و گاهی می خندیم .....اما قلب های ما بسته .... و هیچ اتفاقی قلب ما رو باز نمی کنه ... به جز باز شدن این راه بسته شده .... شکسته شدن این محاصره یک ساله..

به قلم خانم معلم لیلى أسود
الفوعة المحاصر

ترجمة : خانم کریمی

کانال «الفوعه و کفریا الی متی الحصار» در تلگرام:
https://telegram.me/foaa_kafria

۲۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۳:۵۳ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

ارتش سوریه مناطق از دست رفته در صحرای حمص را پس میگیرد / میادین نفتی و گازی

ارتش سوریه پس از یازده روز از اشغال منطقه شاعر و چاه ها و تاسیسات گازی این منطقه توسط داعش در آستانه آزادسازی این منطقه استراتژیک قرار داره.

ارتش سوریه امروز ده نقطه دیگه در اطراف تاسیسات گازی شاعر واقع در بادیه ریف حمص شرقی رو هم آزاد کرد تا نفس های بقایای داعشی هایی که همچنان بخش هایی از تاسیسات گازی شاعر رو در کنترل دارند به شماره بیفته.

داعش روز 5 می (یازده روز پیش) بعد از سه روز درگیری های شدید کنترل منطقه شاعر و تاسیسات گازی اون رو به دست گرفت و به دلیل استراتژیک بودن منطقه و داشتن ذخائر گازی فراوان ارتش سوریه بلافاصله برای بازپس گیری منطقه شاعر وارد عمل شد و به ویژه ظرف دو روز گذشته موفق شد بسیاری از مساحت منطقه شاعر رو از داعش بازپس بگیره.

این اولین باری نیست که چاه های گاز شاعر بین ارتش سوریه و داعش دست به دست میشه،  در جولای 2014 هم داعش کنترل منطقه رو به دست گرفت و ارتش سوریه در نوامبر همون سال و بعد از 4 ماه شاعر رو از داعش بازپس گرفت . به دلیل موقعیت این منطقه که در ناحیه ای بیابانی قرار داره قدرت مانور داعش زیاده و داعش میتونه با استفاده از اقلیم بادیه ای و صعب العبور منطقه دست به پیشروی های این چنینی بزنه.

۲۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۰:۱۵ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
میرزا

دیرالزور روز تقریبا آرامی را پشت سر گذاشت

پس از حملات سه روز گذشته ی داعش الان میشه گفت که حمله به صورت کامل دفع شده و خطوط تماس تغییری نکردند .

تصاویر زیر مربوط به جنازه های تعدادی از دواعش هست .

۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۲:۱۱ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
میرزا

عملیات ارتش عراق در رطبه

ارتش عراق چند روزی هست که خبر از آغاز عملیات به سمت رطبه، تنها شهر نیمه غربی استان الانبار میدند.

با توجه به بیابانی بودن منطقه و وجود تنها یک جاده حدودا 130 کیلومتری بین منطقه 150 کیلومتر (که دست ارتش عراقه) و رطبه، اگر عملیات هم به صورت جدی شروع شده باشه، باید منتظر چند روز تا چند هفته زمان برای پاکسازی راه و ساخت مناطق اتکایی بین راهی باشیم.

۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۱:۴۰ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

بلخ گورستان طالبان و داعش خواهد شد

بلخ گورستان طالبان و داعش خواهد شد این سخن  استاد عطا محمد نور استاندار بلخ است که در صفحه فیسبوک اش انتشار یافته است.

عملیاتی به رهبری استاندار بلخ در شهرستان ' کشنده ' از زیرمجموعه های استان بلخ راه اندازی شده که گفته میشود 36 طالب کشته و 24 تن اسیر شده اند به گفته والی بلخ تمام طالبان که از استانهایی سرپل و سمنگان به این شهرستان آمده بودند نابود شده اند.

۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۱:۳۴ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

تظاهرات گسترده در کابل

امروز صبح راهنمایی میلیونی شهروندان کابل برای عدالت‌خواهی از ده محور آغاز شد.

دولت افغانستان برای جلوگیری از مشکلات احتمالی ، مسیر های منتهی به کاخ ریاست‌جمهوری را با کانتینرها بسته است .

راهپیمایی گسترده امروز کابل در اعتراض به تغییر مسیر خط برق که قرار بود از مناطق مرکزی عبور کند ؛ صورت گرفت .

لازم به ذکر است که تظاهرات مسالمت آمیز برگزار شد .

۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۴:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

تصویری از خبرنگار مجروح ، شادی حلوه

حال خبرنگار عزیزمون "شادی حلوه" که ماشینش چند روز پیش در حلب مورد حمله خمپاره ای قرار گرفت خدا رو شکر رو به بهبوده.

مصدومیتشون از ناحیه دست و پای راست بوده که خدا رو شکر بدون صدمه جدی عمل شدن.یکی از مهمترین عملیات های خبری که ایشون اخیرا پوشش دادن، خبرهای مربوط به پیشروی های سهیل حسن در کویرس و اطرافش بود.

لطفا دعا برای سلامت ایشون و تمام مجروحان محور مقاومت فراموش نشه.

۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۴:۱۷ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
میرزا

تخریب مناطق باستانی 2700 ساله آشوریان در موصل بدست داعش

۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۴:۱۴ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

نقشه آخرین وضعیت دیرالزور

نقشه با کیفیت : http://www.mediafire.com/convkey/cebd/1t8fqih9euaou2ozg.jpg

پیرو خبر : http://newss.blog.ir/post/%D8%AD%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%AF%D9%87-%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B9%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%84%D8%B2%D9%88%D8%B1

۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۳:۵۱ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

تظاهرات در افغانستان بر سر یک پروژه ملی

این روزها کشمکش بر سر یک خط  برق در افغانستان سرتیتر خبرها است.
این خط برق که قرار بود از مرکز افغانستان یعنی استانهای بامیان و میدان بگذرد شرکت متصدی هم این مسیر را تایید نموده بود در این اواخر با بازبینی دولت افغانستان تغییر کرد.
دولت افغانستان مسیر سالنگ را بجای مناطق مرکزی ترجیح داد، اینکار سبب رنجش های گسترده مردم در سراسر افغانستان گردیده‌است، تاکنون در حمایت از مناطق مرکزی راهپیمایی های بزرگ در بامیان، هرات ،غزنی و بلخ راه اندازی شده است و قرار است دو شنبه 27 اردیبهشت راهپیمایی بزرگ در کابل راه اندازی شود .
جنبش عدالت خواهی که زیر نام جنبش روشنایی در پیوند به این پروژه برق (توتاپ ) راه افتاده در داخل و خارج افغانستان گسترش یافته است
جمعی از فعالان مدنی در لندن سخنرانی اشرف غنی احمد زی را مختل نمودند.

۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۰:۱۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

حملات گسترده ی داعش از چند محور به دیرالزور

روز گذشته داعش یکی از بزرگ ترین حملاتش طی سالهای گذشته رو در چند محور در مناطق مختلف شهر دیرالزور و اطرافش سازماندهی کرد.
 
محاور هجوم داعش به دیرالزور :

محور کوههای ثرده در جنوب شرق دیرالزور و جنوب فرودگاه نظامی دیرالزور
محور چاه های نفت التیم در جنوب دیرالزور
محور پانوراما در جنوب دیرالزور و ابتدای جاده دیرالزور-دمشق
محور روستای بغیلیه به سمت منطقه و پادگان طلائع و محله ضاحیه و هتل فرات الشام در شمال غرب دیرالزور
محور حویجه صکر و روستای جفره به سمت محله هرابش در شرق دیرالزور

همچنین تعدادی مهاجم داعشی طی یک عملیات نفوذ وارد چند ساختمان در جنوب دیرالزور شدند، از جمله بیمارستان اسد، دانشکده هنر، خوابگاه دانشجویی، ساختمان سادکوب و انبار غلات که ارتش سوریه به سرعت وارد عمل شد و ضمن محاصره داعشی های مهاجم همه مهاجمین که حدود 20 نفر برآورد شدند رو از پای درآورد.
همچنین 50 نفر پزشک و پرستار و بیمار که در بیمارستان اسد گرفتار شده بودند هم از چنگ داعش نجات پیدا کرده و 50 خانواده هم که در خوابگاه دانشجویی در چنگال داعش بودند هم آزاد شدند.

در سایر محاور هم در تنها محوری که داعش پیشروی داشت محور پانوراما در مدخل جنوبی دیرالزور بود که پس از پیشروی های اولیه و تصرف حاجز پانوراما و ساختمان آتش نشانی، ارتش پس از چند ساعت موفق به بازپس گیری این مناطق شد.

امروز به نسبت دیروز درگیری ها بسیار کاهش پیدا کرده و محدود به دو محور مقابر در اطراف فرودگاه نظامی دیرالزور و محور پانوراما در جنوب دیرالزور شده و درگیری های پراکنده در این مناطق گزارش شده.

نقشه ی تکمیلی از دیرالزور تا ساعاتی دیگر ...

۲۶ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۷:۳۸ ۵ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
میرزا