تحولات جهان اسلام

اخبار خاورمیانه و پیگیری تحولات جهان اسلام

۱۸۷ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

نبرد حلب ؛ جبهات حلب مشتعل شد ؛ پیشروهای جزیی

از بعدظهر روز گذشته جبهات شهر حلب شاهد شدید ترین درگیریها بود .
سه محور از اصلی ترین محاور هجوم ارتش سوریه هستند .
⭕️ در جبهه جنوب غرب شهر حلب پیشرویهایی در منطقه سوق الجبس صورت گرفته بخش اعظم این منطقه در کنترل ارتش سوریه است .
از ظهر امروز مسلحین حملاتی رو برای بازیابی مناطق از دست رفته ترتیب دادند و درگیریها هم اکنون ادامه دارد . پیش تر نیز گفتیم بدلیل اشراف راشدین4 بر سوق الجبس ، تثبیت آن در کوتاه مدت سخت است و پیشرویها باید ادامه یابد .



⭕️ در محور شرق حلب ارتش سوریه از روز گذشته حملات شدیدی را به سمت تل الزهور (ظهره ابوزلام) ترتیب داد و خبرها از رسیدن درگیریها به منطقه صنعتی قدیم شیخ نجار دارد.البته خبرپیشروی در این محور قابل تایید نیست و به گفته یکی از منابع میدانی ما مسلحین موفق به عقب راندن ارتش سوریه از تل زهور شده اند .
این جبهه نیز هنوز مشتعل است و درگیریها ادامه دارد .

⭕️ در محور محله های شمالی شهر حلب یعنی بستان الباشا و انذارات و ورودی الحیدریه از سمت میدان بعیدین شاهد تحرکات ارتش بودیم.ارتش سوریه تلاش میکند با پیشروی خطوط دفاعی مسلحین را بشکند .
خبرهای آزادسازی میدان بعیدین قابل تایید نیست .


خبرهای تکمیلی در پستهای بعدی ..

۳۰ آبان ۹۵ ، ۱۶:۰۲ ۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

آخرین وضعیت غوطه شرقی دمشق ؛ 29آبان95

پس از آزادسازی کامل تل کردی و تل الصوان در شمال الریحان عملیات ها در سه محور اصلی در جریان است .

روستاهای الریحان ، حوش الضواهری و میدعانی اصلی ترین محورهای هجوم هستند .

ارتش سوریه در روزهای گذشته موفق به آزادی وسعت زیادی از میدعانی شد ولی با ضد حمله مسلحین مقداری عقب نشست و از امروز حملات برای آزادسازی میدعانی از سر گرفته شد و درگیریها در حال حاضر ادامه دارد .

در محور حوش الضواهری نیز پیشرویهایی در مزارع اطراف آن صورت گرفت .

نقشه با کیفیت :  http://www.mediafire.com/convkey/777e/fht0cw8b17i7p7vzg.jpg

۲۹ آبان ۹۵ ، ۲۱:۳۰ ۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

‌5 فرمانده عقیدتی و نظامی النصره که طی 2 ماه گذشته در شمال سوریه شکار شده اند ؛ اینفوگرافی

۲۹ آبان ۹۵ ، ۲۱:۰۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

مصر و مسئله شبه جزیره سینا

سالهاست مصر در شبه جزیره سینا در حال درگیری با داعش هست. هر چند ماه یک بار هم عملیات های گسترده ای در مناطق شمالی این شبه جزیره صورت میگیره و ادعا میشه که داعش ضربه سختی خورده و نیروهای زیادی از دست داده.اما همیشه داعش پس از این درگیری ها به فعالیت پیشین خود برمیگرده که نشون دهنده عمق نفوذ داعش در مردم این منطقه است.

اگر دقت کرده باشید چند ماه گذشته خبرهایی مبنی بر تیرگی روابط مصر و عربستان هم بگوش میرسه، یکی از دلایلش ( علاوه بر مسئله دو جزیره و مسئله حضور مصر در جنگ یمن)، اعتقاد مصر به اینه که عربستان با تغذیه گروه های جهادی-تکفیری در منطقه و به خصوص در منطقه سینا،‌ سعی در افزایش قدرتش داره..

۲۹ آبان ۹۵ ، ۲۰:۵۵ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

وقایع پنهان شده در شرق حلب

پس از یکماه توقف بمباران هوایی محلات شرقی حلب، جنگنده ها از دیروز شروع به بمباران این مناطق کردند.

در یکماه اخیر رسانه های جریان غالب در غیاب بمباران هوایی که خوراک اصلی خبری آنهاست و غیر از پوشش مشتاقانه حمله نافرجام مسلحین برای شکستن محاصره فعالیت دیگری نداشتند. این در حالی است که مسلحین کنترل کامل رسانه ها در شرق حلب را به عهده دارند و خبرنگاران همین رسانه های جریان غالب که عمده تمرکزشان روی خبرهای شرق حلب هستند، اقامت در شرایط امن و آرام محلات غربی تحت کنترل دولت را برای خبررسانی انتخاب کرده اند.

به تدریج ویدیوها، عکسها و فایل های صوتی بیشتری از شرق حلب توسط شهروندان تهیه و واقعیت در شرق حلب بر خلاف روایت رسانه ای غالب روز به روز آشکارتر می شود.

در یکی از این ویدیوها اهالی محله فردوس در اعتراض به فساد و احتکار مواد غذایی توسط گروههای مسلح تظاهرات می کنند و با تیراندازی مسلحین به سمت جمعیت، مجبور به فرار می شوند.

در ویدیوی دیگری مردم در مقابل شورای محلی مسلحین در شرق حلب تجمع کرده و با متهم کردن شورا به دزدی خواهان دریافت مجوز برای خروج از شرق حلب شدند.

جیش الفتح در اعلامیه هایی خروج افراد از شرق حلب را منوط به پرداخت ١٥٠ هزار لیره (٣٠٠ دلار) کرده که با توجه به شرایط وخیم زندگی کمتر کسی قادر به پرداخت این مبلغ هست.

۲۹ آبان ۹۵ ، ۲۰:۴۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

رمزگشایی از مراکز مورد هدف بمب افکن راهبردی روسیه در سوریه

روز گذشته وزارت دفاع روسیه با انتشار ویدیویی هدف قرار گرفتن دو نقطه در خاک سوریه را نشان داد.

💢 و در توضیح این ویدیو تنها به "انهدام ذخایر سلاح و مراکز فرماندهی تروریستها" در حومه شمالی حلب ، بسنده کرد. با رصد اخبار از منابع مسلحین و بررسی نقشه های ماهواره ای گوگل مپ موقعیت دقیق این دو مرکز مشخص شده که در تصاویر این دو مرکز را مشاهده میکنید.


💢 تصویر اول مربوط به یک مرکز تخصصی فیزیوتراپی درمانی واقع در شمال شهر عندان در حومه شمالی شهر حلب است. این مرکز تا قبل از آغاز درگیریها در سوریه یکی از پیشرفته ترین مراکز تخصصی فیزیوتراپی در سوریه بود که تروریستها از آن به عنوان انبار مهمات و اسلحه استفاده میکردند و حجم انفجار پس از اصابت موشک دقیقا این امر را ثابت میکند.
💢  تصویر دوم مربوط به یک مدرسه نظامی به نام احمد الفج در جنوب شرقی کفرناها در حومه شمالی حلب است.

 نکته جالب اینجاست که کانال "نورس للدراسات"  منابع خبری مسلحین به علت انتشار موقعیت این دو مرکز از سوی رسانه های جیش الفتح به صورت گسترده ای مورد هجمه قرار گرفت و به خیانت محکوم شد. این در حالیست که تروریستها ادعا می کنند این دو مرکز یک "بیمارستان" و "مدرسه" بوده است. اما سوال اینجاست چرا باید اعلام موقعیت یک مدرسه و بیمارستان خیانت قلمداد شود؟؟؟

۲۹ آبان ۹۵ ، ۱۶:۰۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

سید جاسم ال شبر فرمانده یگان مهندسی حشد الشعبی روز گذشته در اطراف تلعفر به شهادت رسید

۲۹ آبان ۹۵ ، ۱۵:۵۸ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

فیلم، لحظه انفجار و درگیری متعاقب در یک عروسی در شهر فلوجه

داعش به عنوان گروهی اساسا تروریستی از ابزار ترس به عنوان مهمترین جنگ افزار خود استفاده میکنه. این ابزار به داعش اجازه میده با هزینه ای بسیار اندک؛ قبل، در هنگام یا حتی بعد از حضور در منطقه به صورت روانی پیروزی رو غالب کنه.
در این راه مهم نیست که هدف چیه، مهم ابعاد وحشت ایجاد شده است.
شاید بخواهید بپرسید که سود داعش از ارهاب در فلوجه که عملا پایگاه افراطی گرایی در عراق هست چیه! موارد زیادی میشه نام برد اما مهمترینش ارسال پیامی به مردم فلوجه است که یا با داعش باشید، یا خواهید مرد و البته این پیام به طرفداران خفته موجود که شاید الان زمان اقدامات تروریستیت تا تمرکزها از عملیات موصل به جای دیگه منعطف بشه.
گفته میشه در این انفجار 30 نفر کشته و 50 نفر زخمی شدند

۲۹ آبان ۹۵ ، ۱۴:۴۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

آغاز آتش بس 48 ساعته در یمن

عربستان سعودی از 12ظهر امروز به وقت یمن به مدت 48 ساعت آتش بس اعلام کرد . این آتش بس در حالی صورت گرفت که هفته گذشته جان کری در سفر خود به منطقه از این آتش بس سخن گفته بود .

گفته میشود این آتش بس قابل تمدید است .

این آتش بس و ادعای سعودی ها در مورد تمدید آن در حالی مطرح میشود که آتش بس های گذشته بارها  توسط خود سعودی ها شکسته شده و همواره شاهد تکرار حملات هوایی بوده ایم .

۲۹ آبان ۹۵ ، ۱۴:۳۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

هلاکت ابوالافغان المصری

ابوالافغان المصری از قضات شرعی سرشناس جبهة النصره (جفش) در حمله هوایی ائتلاف غرب در روستای سرمدا ریف ادلب به هلاکت رسید.

۲۹ آبان ۹۵ ، ۱۱:۵۰ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

نیروهای حشد الشعبی، در دو کیلومتری شهر تلعفر.

۲۸ آبان ۹۵ ، ۲۱:۲۴ ۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

آخرین تحولات سوریه ؛ انتحاری در اعزاز ، معضمیه بطور کامل در اختیار ارتش سوریه قرار گرفت

💢 حومه شمالی حلب:
امروز صبح دو انفجار پی در پی ناشی از دو خودروی بمب گذاری شده در شهر اعزاز یک مقر فرماندهی و یک انبار مهمات جنبش نورالدین زنگی را هدف قرار داد. منابع رسانه ای این جنبش کشته شدن ۲۸ نفر و زخمی شدن دهها نفر از اعضای این جنبش را تایید کرده اند.
این انفجار تنها یک روز پس از امضای توافق کنار گذاشتن اختلافات بین احرار الشام و جبهه الشامیه روی میدهد و این در حالیست که جنبش نورالدین زنگی در رویارویی احرارالشام با جبهه الشامیه یه در هفته گذشته در کنار احرارالشام ایستاد و امروز پس از انفجار بلافاصله انگشتهای اتهام به سمت جبهه الشامیه نشانه رفت.
اختلافات بین گروههای تروریستی در اعزاز بر سر در اختیار گرفتن کنترل گذرگاه مرزی اعزاز و ایست و بازرسی الشات می باشد چرا که تروریستهای ترکمن و عرب در اختیار گرفتن این گذرگاه را موجب تقویت موقعیت خود در اعزاز میدانند.
در ادامه عملیات سپر فرات امروز نیروهای ارتش آزاد تحت حمایت ترکیه موفق به تصرف دوباره ی قباسین در  شمال شهر راهبردی الباب شدند.

💢 دیرالزور :
تیپ ۱۰۴ ارتش سوریه موفق شد، حمله داعش از قوس شرقی فرودگاه دیرالزور به این فرودگاه رو دفع کند. این حمله از قسمت شمال شرقی شهر انجام شد.

💢 دمشق
با خروج آخرین گروه از مسلحین از منطقه معضمیه این منطقه به صورت کامل در اختیار ارتش سوریه قرار گرفت و مردم این منطقه بلافاصله پس از خروج مسلحین تظاهراتی در حمایت از دولت سوریه ترتیب دادند.
مسلحین این منطقه طی توافقی با دولت سوریه با سلاحهای فردی خود به استان ادلب رفتند.

۲۷ آبان ۹۵ ، ۲۱:۲۰ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

آخرین وضعیت شمال حلب ؛ وقتی همه چیز گره میخورد !

همانطور که در گذشته نیز گفتیم با نزدیک شدن نیروهای ارتش آزاد در پوشش عملیاتی موسوم به "سپر فرات" با پشتیبانی ترکیه به شهر الباب شاهد یک سری اتفاقات جالب خواهیم بود .

بطور کلی برای حوادث اخیر و سرنوشت الباب سه سناریوی اصلی قابل پیش بینی میباشد ؛
تصرف الباب توسط ارتش آزاد ، تصرف الباب توسط کردها و یا پیشروی ارتش سوریه به سمت الباب

در ماه جاری با انفعال کردها و ارتش سوریه و پیشروی های دومینو وار ارتش آزاد به سمت شهر الباب روز به روز احتمال تصرف این شهر توسط ارتش آزاد قوی تر شد ؛ تا آنجا که نیروهای تحت حمایت ترکیه به 2 کیلومتری الباب رسیدند .

بدون شک در حال حاضر و با وجود چنین شرایطی بیشترین احتمال در اختیار گرفتن شهر مهم الباب برای ارتش آزاد است اما وجود برخی موارد این داستان را جالب تر کرده است .

روزهای گذشته یکی از منابع میدانی معتبر و برجسته ما در منطقه گفت "ارتش آزاد به سمت الباب نمیرود و این شهر را تصرف نمیکند!"

در چند روز اخیر و پس از رسیدن ارتش آزاد به دروازه های شمالی الباب شاهد توقف معنا دار این گروه بودیم که از آن بعنوان آماده سازی جهت حمله به این شهر یاد میشد . اما بالا گرفتن درگیریهای داخلی بین جبهة الشامیة و احرارالشام در شهر مرزی و مهم اعزاز و ادامه ی این درگیریها تا به امروز باعث شد کمی از تمرکز بر عملیات "سپر فرات" کاسته شود .

ماجرا فقط به اینجا ختم نمیشود ..
روز گذشته یعنی 16 نوامبر(26آبان) سایت رسمی YPG طی بیانیه ای عقب نشینی خود از شهر منبج به سمت شرق فرات را اعلام کرد . یکی از دلایل این عقب نشینی شرکت و کمک در عملیات جدید نیروهای SDF (نیروهای دمکراتیک سوریه) به نام "خشم فرات" برای آزادسازی شهر رقه اعلام شد .

اما به دنبال این اعلام و بجای عقب نشینی به سمت شرق ، نیروهایی از یگانهای کرد به سمت غرب یورش برده و بدون مقاومت خاصی از سوی داعش موفق شدند روستاهایی در شمال شرقی الباب را تصرف کنند ! حرکتی که اعتراض و صدای نیروهای تحت حمایت ترکیه را در آورد ؛ چرا که داعش در حالی از این روستاها عقب نشینی کرد که پس از آن و با تجمیع نیروها به شهرک قباسین که در اختیار ارتش آزاد بود حمله ور شد .

البته ماجرا باز به اینجا ختم نمیشود ..

روز چهارشنبه سرهنگ دوریان سخنگوی ائتلاف مبارزه با گروه های جهادی در عراق و سوریه گفت " آمریکا از عملیات ترکیه برای تصرف شهر الباب پشتیبانی و حمایت نمیکند چرا که این تصمیم از سوی خود ترکها و بر اساس منافع آنها گرفته شده است" آمریکا ترجیح میدهد بروی عملیات خشم فرات کردها تمرکز کند .

با توجه به اتفاقاتی که در بالا گفته شد احتمال صحت این گفته که ارتش آزاد الباب را تصرف نخواهد کرد بیشتر میشود؛ البته روزهای آینده درستی و غلطی این مدعا را مشخص میکند و در این بین چیزی که تعیین کننده است حرکت بعدی هریک از این گروه ها در پاسخ به حرکت حریف در جهت رسیدن به منافغ خود در شمال سوریه است .

هریک از این گروه ها طبیعتا سعی میکنند به منافع و اهداف خود برسند اما مسلما وقایع شمال استان حلب ؛ توافقی چند جانبه بین سوریه-کردها-روسیه-ترکیه است ؛ منتهی با محوریت روسیه !
در آینده با روشن تر شدن زوایای این توافق بیشتر در مورد آن خواهیم نوشت ؛ توافقی که مانند راه رفتن روی لبه تیغ است ...

نقشه با کیفیت : http://www.mediafire.com/convkey/6d2a/xncjf2xapkzsc5lzg.jpg

۲۷ آبان ۹۵ ، ۲۰:۴۸ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

عملیات موصل ؛ حشد الشعبی عراق آزادسازی فرودگاه تلعفر را رسما اعلام کرد.

آخرین وضعیت میدانی در عملیات به صورت نقشه زیر هست.
هنوز مدرکی از تسلط نیروهای مردمی بر فرودگاه تلعفر منتشر نشده، ولی با توجه به تایید از طرف فرماندهان، اون رو در کنترل این نیروها در نظر میگیریم.
ان شاءالله با تثبیت فرودگاه، جای پای محکمی در غرب موصل ایجاد میشه و شهر تلعفر نیز به کنترل نیروهای عراقی درخواهد آمد.
البته در مناطق غرب موصل هنوز مناطق زیادی در دست داعش هستند ولی همین تکمیل محاصره نیز غنمیت هست.
علاوه بر شهر تلعفر، سه بلندی در منطقه وجود داره که اهمیت زیادی در تسلط بر مناطق شهری داره .
.
نقشه با کیفیت: http://www.mediafire.com/convkey/78d4/vxhb5zf2x821obfzg.jpg

۲۷ آبان ۹۵ ، ۰۰:۲۲ ۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

عملیات موصل ؛ خبرهای تکمیلی

در ادامه پیشروى هاى امروز حشد شعبى و محاصره فرودگاه تلعفر (از ٣ جهت) منطقه "تل شیان" و روستاى "تل الرمح" و "تل الصوبان" توسط این نیروها آزاد شد .
در انجام این پیشروى ها هواپیماهاى عراق مواضع داعش رو در فرودگاه بمباران کردند.
طى آخرین خبرها که همین الان مخابره میشه، فرودگاه تلعفر به طور کامل به کنترل نیروهاى حشد شعبى در آمده است، این خبر از طرف ما فعلا قابل تایید نیست ..

۲۶ آبان ۹۵ ، ۲۳:۵۸ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

سه توصیه مهم مسئولان برگزاری مراسم اربعین به زوار گرامی

✔️ 1- اگر در کاروان شما و یا قافله ای که به سمت کربلا عازم هستید ؛ افراد مسن و یا کودک حضور دارد ، حتما در یک کارت مشخصات کامل فرد ،آدرس محل سکونت و شماره تماس جهت برقراری ارتباط را نوشته و این کارت همواره همراه فرد سالخورده و یا کودک باشد .
بر اساس تجربه و موارد پیش آمده در سالهای گذشته ، این کار از بوجود آمدن مشکلات بعدی برای زوار گرامی جلوگیری میکند و مسئولین نیز قدرت بیشتری برای پیگیری موارد و پیدا کردن شخص گم شده خواهند داشت .

✔️ 2- طبق تجربه سالیان گذشته همواره احتمال گم شدن وسائل و اوراق هویتی مانند گذرنامه وجود دارد و هر سال مقادیر زیادی از وسائل بدون پیدا شدن صاحبان از بین میروند و یا افرادی که گذرنامه های خود را گم میکنند در خروج از عراق دچار مشکل میشوند و باعث ساعت ها اتلاف وقت میشود .
از این جهت همواره یک شماره تماس (ترجیحا خط عراق) در تمامی وسائل خود من جمله در گذرنامه قرار دهید تا در صورت مفقود شدن هر یک از این وسائل ؛ مسئولین مربوطه راحت تر فرد مورد نظر را پیدا کنند و یا زائران گرامی با مشکل حاصل از گم شدن گذرنامه مواجه نشوند .

✔️ 3- موکب خود را بشناسید و آدرس دقیق آن را به یاد داشته باشید و حتی المقدور آدرس را نوشته همواره همراه خود داشته باشید .
بعضی از زوار گرامی در هنگام خروج از موکب خود به آدرس و نشانی آن دقت نمیکنند و در هنگام بازگشت موفق به پیدا کردن آن نمیشوند و این مسئله مشکلات بعدی مانند گم شدن وسائل و مدارک را به دنبال دارد

۲۶ آبان ۹۵ ، ۲۳:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

آنچه از شهر باستانى نمرود در جنوب موصل بعد از داعش به جا مانده !

۲۶ آبان ۹۵ ، ۲۰:۰۷ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

عملیات موصل ؛ رسیدن حشد الشعبی به فرودگاه تلعفر

نیروهاى حشدشعبى طی گامی (بیش از) 10 کیلومتری با تصرف چند روستای باقی مانده، خود را به فرودگاه تلعفر رساندند.

ان شاء الله با پاکسازی این فرودگاه و رسیدن نیروها به اتوبان اصلی موصل-سنجار، موصل به محاصره کامل نیروهای عراقی در آمده و هزاران داعشی موجود در شهر، توانایی فرار به سمت سوریه رو از دست خواهند داد.

۲۶ آبان ۹۵ ، ۱۹:۵۷ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

آخرین تحولات سوریه ، 26آبان95

💢 در هفته ای که گذشت گردانهای انقلابیون رقه (کتائب الثوار الرقه) کناره گیری خود از عملیات "آزاد سازی" رقه موسوم به "خشم فرات" را اعلام کرد تا   تنها گروه عرب حاضر در این عملیات هم از این ائتلاف خارج شود و قوای زمینی کرد در این عملیات تنها بمانند. از دیگر سو اما دیروز نیروهای YPG  اعلام کردند با هدف مشارکت در عملیات خشم فرات امنیت شهر منبیج در حومه شمالی حلب را به شورای نظامی منبیج خواهد سپرد و به شرق فرات عقب خواهد نشست. بدین ترتیب اردوغان به هدف اولیه خود در سوریه رسیده و اکنون برای تصرف شهر راهبردی الباب تنها رقبای بی انگیزه "ارتش سوریه" و "نیروهای دموکراتیک سوریه" را در کنار خود میبیند که  به لحاظ آرایش نیروها و توان تهاجمی نسبت به هر دو رقیب دست برتر را دارد.


💢 در حومه شمالی حلب دیروز خبرهایی از درگیریهای پراکنده بین ارتش آزاد و نیروهای دموکراتیک سوریه مخابره شد و همزمان نیروهای لواء احرار سوریه از زیرمجموعه های ارتش آزاد اعلام کردند برای "آزاد سازی" حومه شمالی حلب و رفع محاصره حلب به صورت کامل به جنبش نورالدین زنگی پیوسته اند.

💢 روسیه با اعلام پایان آتش بس بشردوستانه در حلب عملیات نظامی خود در حومه حلب و ادلب و حمص را از سر گرفت و ولادیمیر پوتین دستور آغاز عملیاتی گسترده در استان ادلب ، حمص و حلب را صادر کرد. همزمان مسلحین از نیروهای خود خواستند برای جلوگیری از تکرار سناریوی نبل و الزهرا ، خطوط دفاعی خود را از جنوب حلب تا الفوعه و کفریا به طرق مختلف از قبیل احداث دهها خاکریز و خندق تقویت کنند.

💢 ارتش سوریه از مردم ساکن محله های شرقی حلب خواست تا در جمعه پیش رو در تظاهراتی با نام "جمعه آزادی" در مخالفت با گروههای تروریستی به خیابانها بیایند و ارتش اعلام کرد در طول برگزاری تظاهرات هواپیماهای شناسایی ارتش از این تظاهرات فیلمبرداری خواهند کرد. از دیگر سو مسلحین مستقر در محله های شرقی با انتشار ویدیویی اعلام کردند ازین پس تمام گروههای مسلح داخل شهر حلب تحت رهبری مجلس نظامی واحدی عمل خواهند کرد.

💢 ارتش سوریه و مقاومت از دیروز تحرکاتی در محور منطقه عقرب در نزدیکی الراشدین ۴ داشتند اما تا این لحظه خبری از پیشروی زمینی گزارش نشده و عمده اقدامات ارتش در این محور متمرکز بر حملات موشکی و توپخانه ای بوده است.
بصورت کلی منطقه عقرب خط تماس طرفین بوده و به دلیل اشراف راشدین 4 بر این منطقه از قابلیت تثبیت مناسبی برخوردار نیست .
در درگیری های ریف غربی حلب خبرنگار نزدیک به عبدالله المحسینی مفتی جیش الفتح به نام "محمد ابو الجود" مجروح شد.

۲۶ آبان ۹۵ ، ۱۹:۴۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

شمال سوریه، دموگرافی جمعیت اطراف شهر الباب، آتش بس احرار الشام و جبهة الشامیة در اعزاز

دموگرافی جمعیت در مناطق اطراف شهر الباب در نقشه نشان داده شده است. رنگ زرد مناطق کردنشین، سیاه عرب زبان، قرمز ترکمن، نارنجی ترکیب جمعیتی کرد و ترکمن و قهوه ای ترکیب عرب و ترکمن را نشان می دهد.

همان گونه که در نقشه مشخص است اکثر مناطق شمال الباب کردنشین هستند و انتخاب این مناطق از سوی نیروهای سپر فرات تحت امر ترکیه برای پیشروی باعث می شود نیروهای کرد جای پایی برای اتصال کانتونها از طریق مناطق کردنشین نداشته باشند.

دیروز نیروهای سپر فرات شهرک راهبردی کردنشین قباسین را نیز از کنترل داعش خارج کردند تا شهر الباب در آستانه ی سقوط قرار بگیرد.

خبر مهم دیگر از اعزاز، برقراری آتش بس بین احرارالشام و جبهه شامیه بعد از سه روز درگیری بود.

در این درگیریها احرارالشام، احرار سوریا، الصفوة و جیش الشمال به بهانه ی فروش اسلحه به کردها و ظلم و فساد از سوی فرماندهان جبهه شامیه در حمله ای با عنوان "کمک به مظلوم" به پایگاههای این گروه در اعزاز هجوم بردند و با تسلط بر آنها، جبهه شامیه را از اعزاز طرد کردند.

در این درگیریها ٢٥ نفر از طرفین کشته شدند و نهایتا پس از اعتراضات در اردوگاههای مرزی تصمیم بر آتش بس گرفتند.

با شرایط خاصی که در شمال سوریه حاکم شده و گروههای بزرگی مانند احرارالشام در حال دیکته کردن قدرت خود بر گروههای کوچکتر هستند، بعضی گروههای مسلح سعی می کنند با ائتلاف یا ادغام در گروههای بزرگتر تا حدی خود را در مقابل تهدیدها مصون کنند.

در همین راستا دیروز دو گروه کوچک زیر مجموعه ارتش آزاد به نام های تیپ احرار سوریه و گردانهای سیوف الشهباء به گروه نورالدین زنکی ملحق شدند.

۲۶ آبان ۹۵ ، ۱۹:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

دخترک لب تشنه اهل فوعه در محاصره دنبال آب؛ ازخستگی در حال استراحت است

۲۶ آبان ۹۵ ، ۱۹:۱۴ ۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
میرزا

عملیات موصل ؛حشد الشعبی در حال پیشروی به سمت فرودگاه تلعفر

درگیری سنگین ارتش در محله های شرقی موصل در جریان است .

حشد الشعبی در حال پیشروی به سمت فرودگاه تلعفر است .

نقشه با کیفیت : http://www.mediafire.com/convkey/471d/gtcm499wyh9s1frzg.jpg

۲۶ آبان ۹۵ ، ۰۰:۳۷ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

سخنان جان کری در مورد توافق صلح در یمن و تکذیب وزیر خارجه هادی

جان کری وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی در پایان سفر خود به امارات اعلام کرد انصارالله و ائتلاف عربی برای پایان دادن به جنگ از روز پنج شنبه آینده 17 نوامبر (برابر با 26 آبان) و توقف عملیات نظامی به توافق رسیدند.

همچنین مقرر شده دولت توافقی ملی تا پایان سال جاری میلادی تشکیل شود.قبل از سفر به امارات، جان کری به مسقط سفر کرده بود.

جان کری و سلطان قابوس از طرح پیشنهادی ولدالشیخ برای پایان جنگ یمن استقبال کرده اند.

بلافاصله پس از اظهارات جان کری، عبدالملک المخلافی وزیر خارجه هادی در توئیتر خود اعلام کرده دولت یمن از توافق اعلام شده اطلاعی ندارد و آتش بس به ما ارتباطی ندارد.

عبدالله العلیمی رئیس دفتر هادی نیز حرفهای مشابه المخلافی زده است...

احتمالا طفره رفتن های عربستان و هادی تا زمان شروع بکار ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا ادامه داشته باشد.

پیربداغی

http://alyamani.blogfa.com/post-650.aspx

۲۵ آبان ۹۵ ، ۲۰:۴۰ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

بازکاوی پیکر شهدای بیمارستان الکندی حلب

پس از آزادسازی مخیم حندرات و بیمارستان کندی و با پایدار شدن اوضاع در این منطقه تفحص(بازکاوی) پیکر شهدای بیمارستان الکندی آغاز شد .

تاکنون پیکر 8 شهید به کمک دفاع مدنی سوریه و تیمهای پزشکی پیدا شده و جستجو برای پیدا کردن باقی شهدا ادامه دارد .

۲۵ آبان ۹۵ ، ۱۹:۲۶ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

تصویری گویا از وضعیت اسفناک مردم مظلوم فوعه و کفریا

حمل جنازه ی عبدالله حاج موسی، کودک شهید شده در خمپاره باران جیش الفتح توسط گاری و اسب در نبود سوخت خودرو.

هفته های گذشته با خمپاره باران مداوم تکفیریهای جیش الفتح زندگی برای مردم الفوعه و کفریا دشوارتر از گذشته بود و بیشتر روزها حداقل یک شهید در روز داشتیم.

با فرا رسیدن زمستان و نبود سوخت در کنار کمبود آب آشامیدنی سالم و مواد خوراکی شرایط انسانی بحرانی تر هم خواهد شد و هنوز دهها نفر با بیماریهای سخت منتظر مذاکرات جدید و خروج از شهر هستند.

این در حالی است که محافل حقوق بشری و رسانه ها کوچکترین واکنشی به این فاجعه انسانی و قتل عام خاموش نداشته اند.

تا اینجا تنها گروهی از جیش الفتح که مستعد معامله و مذاکره نشان داده، سلفی های احرارالشام بوده اند که علی رغم مخالفت بقیه گروههای جیش الفتح از جمله جبهه النصره (جفش) منعطف تر عمل کرده و در سطح پایین حاضر به توافق هایی شده اند.

۲۵ آبان ۹۵ ، ۰۱:۵۱ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

عملیات سپر فرات ( ترکیه ) به شهر الباب رسید!

احتمالا این آخرین نوشته و آخرین نقشه، قبل از اشغال ترکی الباب باشد!

مسلحین به دروازه #الباب رسیدند و سومین شهر مهم #داعش ( بعد از موصل و رقه ) در آستانه اشغال بدست مسلحین ( بخوانید ترکیه) ست.

در حالی که داعش بدلیل درگیری در موصل و رقه، عملا در شمال #حلب تضعیف شده بود، ارتش سوریه که از یک سال پیش تنها ۱۰ کیلومتر با الباب فاصله داشت، اجازه داد تا محور #ترکیه طی چند ماه ده ها کیلومتر پیشروی کند و حالا در آستانه تصرف الباب است.

و جالب تر اینکه اعلام الحربی مقاومت، بدون هیچ موضع مخالفی نقشه این پیشروی را منتشر کرده است!

عده ای از ناظران سخن از معامله با ترکیه به میان آورده اند! مشخص نیست در مقابل اعطای سخاوت مندانه چنین برگه مهمی چه امتیازی می تواند جبران کننده باشد.

در گذشته عنوان میشد که امتیاز، تعهد ترکیه به عدم پشتیبانی مسلحین برای حمله به حلب و شکست محاصره است که شاهد بودیم ملحمه کبری ۱ و ۲ برای شکستن محاصره حلب صورت گرفت! که از بزرگترین عملیات های کل جنگ سوریه بود، آن هم با آتشبارهای جدید گراد! که بر سر غیرنظامیان حلب و نیروهای #مقاومت آتش بی سابقه ای اجرا کردند!
و چنین اتفاقی بدون همکاری ترکیه امکان نداشت.

از طرفی این نکته را باید اشاره کرد که طرف دیگر یعنی ارتش سوریه و متحدانش هر جا که موفق جنگیدند، با پیروزی نظامی توانستند اراده خود را انشاء کنند، وگرنه خبری از بده بستان های اینگونه نبوده. پس فرض چنین فرمولی  برای الباب هم دور از انتظار است.

نهایتا گفته میشود در مقابل الباب، ترکیه خروج مسلحین از محاصره شرق حلب را وعده داده؛ در مورد توانایی ترکیه در اجرای چنین وعده ای تردید جدی هست، اما در صورت صحت این ادعا و در خوش بینانه ترین حالت، اگر در روزهای آینده شاهد خروج مسلحین از محله های شرقی حلب هم باشیم، باز توازنی بین این دو ماجرا نیست.
چون پاکسازی محلات حلب دیر یا زود اتفاق میافتاد، اما در ماجرای الباب، ارتش سوریه در ده کیلومتری الباب بود و اجازه داد مسلحین ده ها کیلومتر پیشروی کنند و به الباب برسند.
اگر هم خوش بین نباشیم که...

قبلا در مقاله ای به اهمیت الباب اشاره کرده بودم که میتواند بصورت بالقوه جبهه جدیدی در شرق حلب باشد آن هم با لجستیک و امکانات مستقیم از ترکیه!
همچنین اگر جلوی آنها گرفته نشود راهی به مرکزیت سوریه برای معارضین باز میشود.

حالا سربازان ارتش ترکیه مستقیما با زرهی و توپخانه در عمق خاک سوریه حضور پیدا کردند و بهمین نکته باید بسنده کرد که از فردا نیروهای ارتش سوریه و مقاومت در برد توپخانه آنها قرار خواهند گرفت.

از همه اینها مهم تر به این نکته باید توجه داشت که نبرد فعلی و فاز #پساداعش یک نبرد راهبردی با مولفه های #دموگرافی و ژئوی سیاسی-امنیتی آتی منطقه است. برعکس تصور عده ای، این ادعاها و زیاده خواهی های اردوغان در مورد عراق و سوریه، جیغ و فریادهای کودکانه نیست؛ در این برهه حتی ادعاهای واهی هم نباید بی پاسخ گذاشت، چه رسد به چراغ سبز دادن برای اقلیم تحت نفوذ به ترکیه اردوغان!!


بهرحال از فردای اشغال الباب، ترکیه روی میز، گزینه مهمی به اسم الباب در کنار گزینه های دیگران دارد. امتیازی که ترکیه بهای کافی برای آن پرداخت نکرد...
و مجموعا بررسی زوایای این عملیات ذهن را فقط به یک سمت هدایت میکند: روس ها....

#جهاد_رضا
از پلاک  44


نمونه ای از هشدارهایی که نیروهوایی سوریه بر فراز الباب رها کرد ...
این نکته را در نظر داشته باشید  ، حمله کننده ارتش آزاد است ..

۲۵ آبان ۹۵ ، ۰۰:۱۶ ۷ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

عملیات موصل ؛ مرحله سوم عملیات حشد شعبى در غرب موصل امروز (دوشنبه) آغاز شد

احمد أسدى یکى از فرماندهان حشد الشعبی با اعلام اینکه یکى از أهداف این مرحله از عملیات، کنترل کردن فرودگاه تلعفر است، که به طور مستقیم بر عملیات آزادسازى موصل تاثیر گذار خواهد بود.
این عملیات در منطقه "رکراک" به دو جهت بلندى "سروال" و منطقه "نزال" شروع شد که به مدت ٨ روز آماده سازى براى شروع این عملیات انجام شده بود.

در این مرحله از عملیات که صبح امروز شروع شد، حشد شعبى با کنترل روستاهاى "حلاوه" و "عدایه" و انهدام چند خودروى انتحارى داعش چند کیلومتر پیشروى کرد.

۲۴ آبان ۹۵ ، ۲۲:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

زوار کربلا ، شیعیان فوعه و کفریا را فراموش نکنید

زوار کربلا ، در راه کربلا ، بین الحرمین برای کربلای زمانه یعنی فوعه و کفریا دعا کنید ..

مظلومان فوعه و کفریا را فراموش نکنید ؛ برای گشایش کار اهالی مظلوم فوعه و کفریا دعا کنید .

التماس دعا

۲۴ آبان ۹۵ ، ۲۱:۵۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

آخرین وضعیت شمال استان حلب ؛ 24آبان95

ارتش آزاد در ادامه پیشرویهایش در شمال شهر حلب و دومینوی دواعش تضعیف شده ، امروز هم تعدادی از روستاها را تصرف کرد و اکنون به 2 کیلومتری شهر الباب رسیده است .

این پیشروی ها در حالی صورت میگیرد که در هفته های اخیر تحرک خاصی از سوی ارتش سوریه برای آزادی این شهر صورت نگرفت ..

نقشه با کیفیت : http://www.mediafire.com/convkey/7249/bbnz5yhkgb89k7azg.jpg

۲۴ آبان ۹۵ ، ۲۰:۲۲ ۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

عملیات موصل ؛ اخبار پیشروی ها

فرمانده عملیات آزادسازى نینوا امروز یک شنبه اعلام کرد:

🔸محور منطقه اى جنوب غرب موصل
در این محور پلیس فدرال سرگرم خنثى سازى و پاکسازى منطقه جهت بازگشت مردم هستند.

🔸محور شهرى جنوب شرقى موصل
در این محور ارتش عراق بعد از ورود به محله هاى "انتصار"، "جدیده"، "مفتى"، "شیما"، "سلام" و "یونس سبعاوى" در حال پاکسازى منازل و خیابان هاى تصرف شده براى پیشروى بیشتر ارتش در این محور هستند.
همچنین در محور منطقه اى ارتش عراق روستاى نعمانیه و روستاى باستانى نمرود در غرب رود رو به تصرف خودش در آورد.

🔸محور شهرى شرق موصل
در این محور نیروهاى ضد ترور امروز تونستن محله هاى "آربیجى" و "کرکولکى" رو به طور کامل کنترل کنند و به پاکسازى محله هاى "عدن"، "بکر" و "ذهبیه" بپردازن.

🔸محور غرب
در این محور هم حشد شعبى به دلیل وسعت منطقه همچنان در حال پاکسازى و محکم کردن جاى پاى خودشون هستن


🔷طبق اعلام کشور عراق امروز هواپیماهاى این کشور هزاران اعلام در آسمان شهر موصل براى مردم این شهر به پایین انداختند که در این اعلامیه پیشروى هاى نیروهاى عراقى گزارش شد و از مردم خواسته شده براى پیروزى بر داعش آماده باشند.

۲۴ آبان ۹۵ ، ۰۰:۴۱ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا