وزیر خارجه اسبق فرانسه، رولاند دوماس(وزیر خارجه دولتهای میتران در سالهای 1984_1986 و 1988_1993) :

جنگ بر علیه سوریه دوسال پیش از آغاز بهار عربی برنامه ریزی شده بود.

وسلی کلارک، فرمانده ارشد سابق ناتو گزارش داد که در نوامبر سال ٢٠٠١ در پنتاگون آگاهی یافته است که جنگ بر علیه سوریه، لبنان، لیبی، ایران،سومالی و سودان برنامه ریزی شده است...

«می خواهم مطلبی را به شما بگویم. من دو سال پیش از آغاز درگیری های خشونت بار در سوریه برای یک سخنرانی در انگلستان بسر می بردم. در طی اقامتم با مسئولین ارشد بریتانیایی دیدارهایی داشتم. در این دیدارها آنها به من گفتند که باید آماده انجام کارهایی در سوریه شویم. »

«این در انگلیس بود و نه ایالات متحده. بریتانیای کبیر سازماندهی یک شورش تهاجمی در سوریه را آماده سازی می کرد. اگرچه من دیگر وزیر خارجه نبودم، اما آنها از من پرسیدند که آیا در این آماده سازی خواهان همکاری هستم؟ طبیعتا من پاسخ رد دادم و به آنها گفتم که من فرانسوی هستم و این مسایل مورد علاقه ام نیست.»

دوماس در ادامه این مصاحبه به بیان نکاتی ادامه داد که درسی سریع برای مخاطبان درباره دلایل حقیقی جنگ بود. جنگی که تا امروز به قیمت زندگی ده ها هزار انسان تمام شده است.

وی گفت:

(( این ماجرا به خیلی پیش از این باز می گردد. همه چیز از قبل آماده شده ، محاسبه گردیده و برنامه ریزی شده است… دانستن این نکته درباره این منطقه (خاورمیانه) ضروریست : رژیم حاکم بر سوریه یک رفتار شدید ضد اسرائیلی دارد.)). بر اساس این نکته همه اتفاقات در این منطقه جریان می یابند.این نکته ای است که نخست وزیر اسرائیل به من گفت: (( ما تلاش خواهیم کرد تا با همسایگانمان کنار بیاییم، اما آنهایی که با ما موافق نباشند، نابود خواهند شد.))

لینک گاردین: https://goo.gl/11DXWU