مقاله سایت اسپوتنیک در راستای انتقاد از کارشناسان ایرانی که روسها رو عامل اصلی سقوط خان طومان میدونن.
آنچه در { } آمده، توضیحات ادمین پیج تحولاته.

در سوریه، روز ششم ماه مه  در محله مسکونی « خان طومان»  در 10 کیلومتری  شهر « حلب»  واحد  سپاه پاسداران  انقلاب اسلامی ایران  و  گروهک مسلحانه وابسته به آن  که از پاییز  سال 2012 میلادی  به طرفداری از  رژیم بشار اسد در عملیات جنگی  شرکت دارد متحمل تلفات سنگینی شد.

ولادیمیر ساژین  شرق شناس روسیه در این خصوص  اظهار نظر کرده گفت: ایران کشته شدن 17 «مشاور نظامی»  را  مورد تأیید قرار داد که دو ژنرال در بین آنها بودند.  8 ایرانی اسیر شدند  و سه نفر از آنها اعدام شد.  12 جسد  ایرانی های کشته شده به دست شبه نظامیان  ائتلاف  جهادیست های « جیش الفتح»  افتاد.  رویهمرفته  بیش از 80 نفر  از نظامیان ایرانی کشته و 21  نفر  زخمی شدند.
{17 شهید ممکنه نزدیک به واقعیت باشه اما شهادت دو سردارو 8 اسیر قابل تایید نیست و اعدام سه نفر کاملا تکذیب میشه}

در ماه های اخیر تلفات  نظامیان ایرانی در سوریه  بیشتر  شده است.

 ولادیمیر ساژین در ادامه گفت: « اوایل ماه مه،  ایران 11 ژنرال  و  دهها افسر ارشد را از دست داد.  مطابق با اطلاعات رسمی،  تقریبا 700 نظامی ایران از آغاز جنگ در سوریه  کشته شده اند.  به گفته یکی از  افسران سپاه پاسداران،  تلفات بیشتر است و  حدود 1200  نظامی ایرانی  کشته شده اند.  
به ویژه که نیروهای ویژه « قدس»  اطلاعات در باره تلفات در بین نظامیان را منتشر نمی کند.  بر طبق  اطلاعات  انستیتوی  بین المللی  پژوهش های  استراتژیک بریتانیا  بیش از  2000  نظامی « قدس»  در سوریه انجام وظیفه می کنند.  بعلاوه بسیاری از  نظامیان سپاه پاسداران  داوطلبانه به  سوریه رفته اند که طبیعتا  در فهرست آمار  شامل نمی شوند.
{تخمین های عددی اشتباهه، شاید در سال اول جنگ سوریه آمار به درستی منتشر نمیشد اما بعد از اون پنهان کردن آمار تقریبا غیر ممکن بود. با این همه القای این نظر که اولا سپاه قدس تعداد شهدا رو منتشر نمیکنه تکذیب میشه، اینکه طوری القا بشه که سپاه تنها در سوریه درگیره تکذیب میشه و البته اینکه داوطلبان سپاه (که به صورت مطلق تمامی نیروهای رزمنده اعزامی به سوریه داوطلبن) در آمار نیومدن، تکذیب میشه}

رویدادهای اخیر که   تلفات زیادی در بین نظامیان ایرانی را به همراه داشت، موجب واکنش منفی  در ایران شد.  رسانه های ایرانی آن را یک فاجعه نامیدند.

اما وقایع  حومه شهر «خان طومان» به عنوان یک واقعه  تصادفی  تفسیر می شود  که توسط  ماشین تبلیغاتی  دشمن، بزرگ جلوه داده می شود. ژنرال حسین سلامی معاون فرمانده  سپاه  اعلام نمود که  عملیات در حومه «خان طومان»  فاقد اهمیت استراتژیک است  و اینکه « محور مقاومت»  پیشرفت جنگ را کنترل می کند.

تبلیغات ایران  با دور زدن  حوادث «خان طومان»  دو موضوع را در مرکز توجه قرار می دهد:  
1- نقض آتش بس  
2-حمایت خارجی.  
رسانه های ایرانی  ایده ای را رواج می دهند  که مطابق آن نیروهای تحت حمایت آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و ترکیه  شرایط آتش بس را نقض می کنند. اما در  اینباره سکوت اختیار می کنند که  « جبهه النصره» نیروی اصلی  که به  ایرانی ها در حومه « خان طومان» حمله کرد  و از سوی جامعه جهانی یک سازمان تروریستی اعلام شده است  در فهرست  سازمان ها و گروهک های  حامی آتش بس شامل نشده بود.

{هرچند نویسنده این نکته رو اذعان نکرده که به علت انسجام منطقه ای گروهی مثل انصره و گروه های مورد حمایت غرب، عملا ساز و کاری برای تشخیص نیروهای شرکت کننده در عملیات هایی که در زمان آتش بس انجام شدن نیست (هرچند واقعیت اینه که اکثرا نیرویهای انصره بودن)}

رسانه های ایران  در تلاش برای یافتن مقصر در حوادث حومه «خان طومان»  به روسیه اشاره می کنند.  روزنامه « تابناک»  به صاحب امتیازی  محسن  رضایی  فرمانده سابق سپاه پاسداران که هیچگونه احساسی  نسبت به روسیه ندارد  به « بی تفاوتی» روس ها اشاره کرده است  که  از نیروی هوایی برای حمایت از نظامیان ایرانی در حومه « خان طومان» استفاده نکردند و ترجیح دادند  خود را با  کنسرت سمفونی در پالمیرا سرگرم کنند.  این روزنامه  از « ساده لوحی» روس ها انتقاد می کند  که به مذاکرات  با اپوزیسیون  باور دارند  و فکر می کنند این مذاکرات به ادامه حکومت  اسد  مساعدت خواهد کرد.  روزنامه  از روس ها به این دلیل انتقاد می کند  که در زمان  عملیات جنگی  ماه گذشته  بر علیه «جبهه النصره»  نیروی هوایی روسیه از نظامیان ایران حمایت نکرد.

با وجود  انتقادات در رسانه های ایرانی در رابطه با  نقش روسیه در « فاجعه حومه «خان طومان» ، مقامات رسمی  ایران  علنا از روسیه انتقاد نمی کنند.  زیرا مسکو و تهران در سوریه در یک سنگر قرار دارند.

شکست نظامیان ایران در سوریه در حومه شهر «خان طومان»  واکنش شدید در ایران و سراسر جهان را دامن زد.  در ایران تحت تأثیر رسانه ها  روحیات کلا  ضد روسی  بود و فدراسیون روسیه را  متهم به « بی تفاوتی » و  خودداری از  حمایت هوایی  از نظامیان ایرانی  در حال جنگ در شهر سوری « خان طومان» کردند.

اما در ایران «فراموش کردند»  توجه خود را بر  دلایل اصلی  این شکست  متمرکز سازند و آن اینکه با وجود  آمادگی ایدئولوژیکی عالی ، نظامیان  سپاه پاسداران و « قدس»  برای  اجرای  عملیات ویژه در نظر گرفته شده اند و فاقد تجربه  عملیات جنگی  در  شرایط نبرد مسلحانه هستند.  آنها از  تسلیحات سنگین  و تجربه استفاده از اینگونه سلاح ها برخوردار نیستند.  نظامیان ایرانی  در سوریه  هیچگونه هواپیمایی —  پهپادهای  ضربتی و یا  اطلاعاتی — ندارند.
{داریم و حتی در همین خان طومان هم استفاده شد ولی واقعیت اینه که به صورت موثر  مخصوصا در مواقع حساس و ضربتی استفاده نمیشه}.

تا کنون  اسکادریل  هوایی ایران که  استقرار آن در پایگاه های نظامی سوریه در سال 2015  اعلام شده بود،  هنوز به مرحله اجرا درنیامده است.

 ولادیمیر ساژین در پایان گفت:  نیروی هوا-فضای روسیه  با وجود کاهش  تعداد هواپیماها در سوریه  به انجام وظیفه  موثر  و شدید خود در مبارزه با گروه بندی های تروریستی  ادامه می دهد. طی چند روز اخیر  30 ضربه به  اهداف تروریست ها در  «خان طومان» وارد شده است.

هم اکنون هماهنگی  عملیات  تمام نیروهای  ضد تروریستی در سوریه و تعامل آگاهانه آنها  می تواند ضامن  موفقیت در مبارزه با  تروریست های  داعش و عوامل آنها باشد.
.
{هرچند همونطور که میبینید، از نظر ادمین این مقاله ایرادات زیادی مخصوصا در قسمت هایی که آمار ارائه میده داره، اما به صورت کلی این موضوع که محافل داخلی و به خصوص خبرگزاری ها دنبال میشه که عامل سقوط مثلا عدم پشتیبانی هوایی یا آتش بس هست، نکته ایه که راه توجیه های اشتباه رو باز میکنه و این بی تفاوتی ممکنه باعث تکرار اشتباهات بشه. مخصوصا اینکه مطمئنا مسلحین منتظر فرصتی برای عملیات در جنوب حلب هستند}
.
لینک مقاله: http://ir.sputniknews.com/russia/20160518/1507584.html