آتش بس جمعه حلب که گفته می شد آخرین آتش بس برای خروج مسلحین و غیرنظامیان بوده، ساعت 7 شب به وقت دمشق به پایان رسید و مطابق انتظار کسی از معابر مشخص شده خارج نشد.

مسلحین معابر بستان القصر و کاستیلو را با خمپاره هدف قرار دادند و خبرهایی از برخورد مسلحین با تجمع مردم خواهان خروج از حلب مخابره شد.

جیش الفتح اطلاعیه هایی در محله های شرقی حلب توزیع کرده که محتویات پست گذشته و ویدیوی ضمیمه شده مبنی بر گروگان گرفته شدن اکثریت غالب ساکنان شرق حلب را تایید می کند.

لینک پست مربوطه : اینجا وارد شوید

در اطلاعیه به وضوح بیان شده فقط افراد زیر 14 و بالای 55 سال اجازه دارند شرق حلب را ترک کنند و بقیه برای خروج بایستی 150 هزار لیره (معادل 300 دلار) را جهت خرج مجاهدین (مسلحین) بپردازند.

رسانه های بین المللی و غربی در این زمان خبرنگاران زیادی به حلب گسیل کرده اند که همین فرصتی برای نشان دادن وجه سانسور شده جنگ در حلب را توسط رسانه هایی که صرفا منعکس کننده اخبار و گزارشات جهت دار جریان غالب بودند را فراهم کرده است.

به طور مثال " آن برنارد " خبرنگار و دبیر بخش خاور میانه نیویورک تایمز که به گزارشهای جهت دار از بحران سوریه مشهور است در سفر به غرب حلب از تجربیات هولناک جدیدی می گوید که قبلا توسط رسانه های غربی تعمدا مورد غفلت قرار می گرفت. هدف قرار گرفتن محله های غربی با انواع خمپاره ها، راکت ها و موشکهای دست ساز و همچنین موشکهای انبوه گراد 21 که مورد استفاده آن در مناطق جنگی است، صحنه های عجیبی را در چند روز اخیر رقم زده که بسیاری از رسانه های تصویری و نوشتاری جریان غالب هم ناچار به اشاره به آن شده اند.

تقدیم کردن موشک انداز و موشک های گراد جدید به مسلحین که از این سلاح خطرناک برای کوبیدن مناطق مسکونی با تراکم بالای جمعیت در غرب حلب استفاده می کنند مانند قرار دادن تیغ در دست زنگی مست است.

با اینکه در اغلب منابع نزدیک به ارتش سوریه این بازه آتش بس آخرین فرصت برای خروج مسلحین و غیرنظامیان از شرق حلب اعلام شده اما می توان برقراری آتش بس های متوالی را در صورت آرامش و کنترل وضعیت میدانی توسط ارتش سوریه متصور بود.