امروز صالح مسلم رییس مشترک PYD گفته ما آماده پیوستن به ارتش سوریه هستیم البته با ذهنیت جدید دولت سوریه نه با ذهنیت بعثی و اطلاعاتی.

صالح مسلم

این که ypg به عنوان شاخه نظامی و تحت کنترل تشکیلات PYD قلمداد میشه صحبت دقیقی نیست..گذشت زمان به خوبی تفاوت رویکردها رو در بین گروههای مختلف کرد در نقاط مختلف سوریه به خوبی نشون میده.

+فرمانده YPG در اتاق عملیات برکات فرات میگه کردها به "انقلاب" پایبندند،از آن طرف نشست ها و جلسات PYD در قامشلو با پرچم دولت سوریه و پرچم کردها برگزار میشه و رهبران PYD از متعهد بودن کردها نسبت به تمامیت ارضی سوریه و وحدت سوریه صحبت می کنن..

PYD به عنوان بزرگترین نماینده کردهای سوریه با PKK پیوند بسیار مستحکمی داره،تا حدی که به عنوان شاخه سوری PKK شناخته میشه و به تبع اون روابط شدیدا تیره و تاری با ترکیه و ایران داره.

بر خلاف ایران، دولت سوریه که در دوران حافظ اسد برای فشار به ترکیه به گروههای کرد و از جمله عبدالله اوجالان پناه داده بود (و البته بعدا اخراجش کرد) روابطش با PYD فراز و نشیب زیادی داشته.بر خلاف بقیه گروههای معارض سوری،بشار اسد با توافقی که در اواسط 2012 با PYD انجام داد،اکثر نیروهای خود را از مناطق کردنشین خارج کرد و خودمختاری مشروط کردها در مناطق تحت کنترلشان را پذیرفت و روابط دولت و PYD بر خلاف سالهای پیش از بحران، پس از این زمان بهبود یافت.

حملات ترکیه به مقرهای PKK با عکس العمل های مختلفی در منطقه روبه رو شده..داخل ایران خانم افخم : هرگونه مقابله با تروریسم باید تنها از طریق "قطع منابع مالی، تسلیحاتی و فکری افراطی‌گری و هدایت تروریسم" انجام بشه و گفته:"«هرگونه مقابله با تروریسم باید با رعایت اصول بنیادین حقوق بین‌الملل خصوصاً احترام به حاکمیت ملی دولت‌ها باشد و بدون تردید هر اقدامی که منتج به تضعیف حاکمیت ملی دولت‌ها شود، در عمل می‌تواند گروه‌های تروریستی را در پیشبرد جنایات سبعانه خود جسورتر کند».

در حالیکه آیت الله رفسنجانی از حمله ی ترکیه به "داعش" و PKK استقبال کرده و گفته: «ورود این کشور به صحنه جنگ با داعش و اجازه استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک به آمریکایی‌ها برای بمباران مواضع داعش، می‌تواند راه حملات زمینی علیه داعش را هموار و نقطه امیدی برای اضمحلال این گروه باشد».

من حیث المجموع علی رغم اینکه اعتراض خفیفی از مجموع اظهارات مسئولان جمهوری اسلامی ایران نسبت به حمله ی ترکیه به مواضع داعش و PKK (عمده حملات به PKK بوده) به دلیل نقض حاکمیت ملی عراق و سوریه برداشت میشه،به نظر میرسه تا جایی که ترکیه اهداف حمله ی خود رو از این دو گروه به سمت های دیگر مثل ارتش های عراق و سوریه منحرف نکنه (که بعید هست) میتونه برای ایران و متحدینش هم مطلوب باشه.

جایی که بدون هیچ هزینه ای از طرف ایران دو گروه متخاصم نسبت به ایران و همچنین ترکیه تضعیف خواهند شد.در بین گروههای مسلح سوری،جیش الاسلام از طریق سخنگوش "اسلام علوش" از حملات هوایی ترکیه به مواضع PKK و داعش حمایت کرده..