1. آذربایجان به عنوان کشوری مهم و دارای منابع غنی انرژی و موقعیت ژئواستراتژیک در همسایگی ایران، می‌توانست نقش مهمی در سیاست‌های ضدایرانی و ضدروسی واشنگتن ایفا کند، اما این کشور اکنون رفته‌رفته به دوستی نزدیک برای تهران تبدیل می‌شود که سیاست‌های پوتین در مقابله با فشارهای غرب را می‌ستاید.
2.این کشور کاملا سکولار، سالهای متمادی با ایران بر سر مسایل مذهبی و مرزهای خزر جدل داشت و با پیش کشیدن موضوع تعلق آذربایجان‌های [شرقی و غربی] ایران به خود، منجر به جنجال بر سر هویت و تمامیت ارضی این مناطق شده بود. به این ترتیب دولت باکو تبدیل به یک بازیگر مشتاق برای اجرای استراتژی غرب در قبال ایران شد. در این مسیر، حتی با اسرائیل متحد شد و تبدیل به پایگاه جاسوسی‌های غرب در منطقه گردید.
3.آذربایجان، دیگر آن کشور جوان نفتی دهه 2000 نیست. گرچه در سال 2010 به اوج تولید خود رسید، اما حالا با توجه به کاهش بی‌سابقه قیمت نفت به نازلترین سطح، تولید نفت آن با یک رکورد ثابت روبرو شده است. و با وجود آن که تولید میدان گاز "شاه دنیز دوم" توجه جامعه بین‌المللی را به خود جلب کرده است، باز هم این کشور، توان جبران رکود تولید نفت و سقوط قیمت آن را نخواهد داشت. آذربایجان چیزی بیشتر از یک بازیگر کوچک در میان منابع انرژی مورد نیاز اروپا نخواهد بود.
4.آذربایجان به عنوان یک پایگاه امنیتی علیه ایران و روسیه، هیچ‌گاه شکل واقعی به خود نگرفت. در حالی که تحلیلگران معتقدند اکنون با توجه به رویکرد روسیه نسبت به اوکراین، آذربایجان از حیث ایدئولوژیک به غرب نزدیکتر خواهد شد، اما به علت حساسیت‌های خود این کشور در مورد اشغال [تاریخی] اراضی‌اش توسط ارمنستان، روال قضیه، معکوس شده است.
5.طی یک سال اخیر، فوجی از روحانیون ایرانی که در سال‌های 2011 تا 2012 از آذربایجان اخراج شده بودند، به مساجد این کشور بازگشته‌اند. حکومت آذربایجان ضمن سرکوب جامعه تندرو سنی خود، توجه روزافزونی به اکثریت شیعه خود دارد که می‌تواند پالس مثبتی برای دوستی با ایران باشد.
6.تغییر امروز رویکرد آذربایجان، زاییده عملکرد اشتباه سیاست‌گذاران غربی و آمریکایی بوده و لابی‌گران، توان درک این تغییرات وارونه اخیر را نداشته‌اند.
 / طرح خاورمیانه جدید

***
البته به شخصه معتقدم که آذربایجان بسیار جای کار داره و خیلی بیشتر از اینها میتونیم رووش کار کنیم ،،، من همیشه آذربایجان رو از ایران میدونم و پاره ی تن ایران :)
خیلی دور نیست که از ایران جدا شد ......
در هر صورت هنوز هم آذربایجان تهدیدی بالقوه هست که میتونه تبدیل به پایگاه اول اسراییل در شمال کشور بشه ، و این هنر ماست که چطور این رویه رو تبدیل به فرصت کنیم .
فرصتی که از آذربایجان شریک و دوستی راهبردی در شمال بسازه .