از سه روز پیش ارتش سوریه به منظور برقراری امنیت در روستاهای ریف جنوب شرقی حماه عملیاتی رو برای "امن سازی" این مناطق در اطراف جاده حماه-سلمیه و در امتداد رودخانه نهر العاصی آغاز کرده.

این عملیات از روستای سریحین در 5 کیلومتری جنوب شرق شهر حماه آغاز شد و سمت جنوب و امتداد رودخانه نهرالعاصی ادامه پیدا کرد. روستاهایی که در مسیر بودند از جمله خود سریحین، صارمیه، رعبون، مرادیه، جنان، قرامش(کریمش)، زور السوس، جرنیه العاصی و رملیه کاملا امن شدند.

این روستاها پیش از این نه در کنترل دولت بودند و نه در کنترل مسلحین و  بیشتر روستاها بدون درگیری آزاد شد و تنها بر سر رملیه و تا حدودی هم جرنیه درگیری هایی اتفاق افتاد.
با وجود عدم سیطره مسلحین بر این منطقه، اونها به دفعات از این مناطق برای نا امن کردن سایر مناطق ریف حماه جنوب شرقی و مناطق مجاور شهر سلمیه استفاده می کردند.
انفجار خودروی بمب گذاری شده در ژانویه 2014 در روستای کافات و نفوذ گاه و بیگاه به اطراف جاده حماه-سلمیه و ایجاد درگیری با پاسگاه های اطراف جاده و کار گذاشتن بمب در مسیر جاده حماه-سلمیه از جمله این نا امنی هایی هست که طی سه سال گذشته مسلحین ایجاد کردند.

با وجود اینکه برقراری امنیت کامل در این منطقه، امنیت جاده حماه-سلمیه رو تضمین می کنه ولی این پیشروی اهمیت خیلی بیشتری از این داره و اون هم تحت فشار قرار دادن هرچه بیشتر مسلحین در ریف حمص شمالی و تنگ تر کردن محاصره اونهاست. پیش از این مسلحین از این مسیر برای قاچاق مواد غذایی و سوخت از شهر حماه به داخل مناطق تحت سیطره خودشون در ریف حمص شمالی استفاده می کردند و بنا به اعتراف خودشون این آخرین مسیر باقیمانده بود که با مسدود شدنش حلقه محاصره بر اونها تنگ تر از گذشته خواهد شد.

نقشه با کیفیت : https://www.mediafire.com/?ncv9s3lvy39s6p1

پ.ن :
تقسیس تقریبا دست کسی نیست ولی بعلت حضور نیروهای ارتش بروی بلندی مجاور یعنی جبل تقسیس که پایگاه ارتش (بحوث علمی) هست ؛ این شهرک در سیطره ی آتش ارتش سوریه قرار داره .
در این مورد با دوستان سوری هم زیاد صحبت کردیم؛ نظرها متفاوت هست ولی به نظر ما نزدیک ترین حالت به واقعیت به صورت زیر هست .