لینک نقشه با کیفیت از آخرین وضعیت خطوط تماس در سوریه : http://www.mediafire.com/convkey/0bfd/8i1fvearrioclhkzg.jpg

در لینک زیر نقشه ۵۸ روز پیش برای مقایسه وجود دارد .

اینجا

👈 مهم ترین تغییرات صورت گرفته در طول ۵۸ روز گذشته به شرح زیر است :

۵۸ روز گذشته را میتوان بدون شک جزو بهترین روزهای تاریخ نبرد سوریه برای دولت و متحدان کشور سوریه نامید . پیشروی گسترده ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در مرکز سوریه، تامین امنیت مسیر خناصر و عقب راندن مسلحین در بیابانهای شرقی دمشق جزو مهمترین دستاوردهای دولت سوریه محسوب میشوند .

پس از توافق اجرای آتش بس(مناطق کاهش تنش) که در آستانه قزاقزستان توسط کشورهای روسیه-ایران-ترکیه تنظیم شد و از تاریخ ۶می(۱۶اردیبهشت۹۶) اجرایی شد؛ پیشبینی میشد که فرصت کافی برای تمرکز بر مناطق تحت اشغال داعش برای ارتش سوریه فراهم خواهد شد.

خبر توافق در ۶می :‌ https://goo.gl/tkuMUv

همانطور که در گذشته گفتیم توافق صورت گرفته شامل بیشتر نقاط مسلحین در شمال و جنوب سوریه منهای گروه های تروریستی مانند تحریرالشام(جبهه النصره) میشد و هریک از طرفین، مسئول اجرای درست آتش بس از سوی متحدین خود شدند و این یک فرصت عالی را در اختیار نیروهای ارتش قرار داد تا بتوانند تمرکز اصلی خود را از بعضی نقاط حساس به نقاطی حیاتی تر معطوف سازند.

در این راستا بازگشایی مسیر زمینی مجدد به عراق و تامین امنیت کامل مسیر مهم خناصر-اثریا از مهم ترین اهداف ارتش و نیروهای مقاومت بود که از میان پیشروی در عمق مناطق داعش میسر میشد .

مرکز سوریه

با توجه به تحرکات مسلحین تحت امر اردن و آمریکا در نزدیک شدن به مسلحین محاصره در قلمون شرقی از یک سو و همچنین تلاش های آنها برای رسیدن به حمیمه و دور زدن شهر تدمر از سوی دیگر و پیشروی در بیابانهای شرقی دمشق و نزدیک شدن به مسلحین محاصره شده در غوطه شرقی دمشق ؛ اجرای یک عملیات با سیاستی دقیق از سوی محور مقاومت را میطلبید؛ خصوصا آنکه تحرکات نظامی نیروهای آمریکایی در مرزهای اردن افزایش محسوسی پیدا کرده بود.

عملیات در مرکز سوریه ابتدا در دو محور اصلی و بصورت همزمان انجام گرفت؛ محور اول در جنوب غرب تدمر با هدف پاکسازی رشته کوه های جنوب غربی و در محور دوم حرکت بروی بزرگراه دمشق-بغداد و رسیدن به گذرگاه مرزی التنف صورت گرفت .

پس از پاکسازی رشته کوه های جنوب غربی تدمر و پیشروی نیروها بروی بزرگراه تا حاجز ظاظا، ضمن ناکام گذاشتن مسلحین جهت رسیدن به مسلحین قلمون شرقی، دواعش و مسلحین مجبور به تخلیه مناطق شبه محاصره شدند.

در مرحله بعدی عملیات، تمرکز بر پاکسازی مناطق داعش بر سر راه دیرالزور و حرکت بروی بزرگراه و رسیدن به التنف در دستور کار قرار گرفت . با رسیدن نیروها به منطقه الشحمی و حملات آمریکا به نیروهای پیشروی کننده در این محور، عملیات را برای مدتی دچار وقفه کرد.

در نهایت تصمیم دیگری توسط محور مقاومت اتخاذ شد و بجای حرکت درمسیر مستقیم تصمیم به دور زدن آمریکا و گذرگاه التنف گرفته شد.

در تاریخ ۹ژوئن (۱۹خردا۹۶) نیروهای مقاومت با دور زدن التنف پس از دوسال مجددا به مرز عراق-سوریه رسیدند .

لینک خبر : https://goo.gl/Rhx995

پس از پیشرویهای مذکور، تمرکز بر پاکسازی بیابانهای شرقی حدفاصل مرز تا شهر تدمر با هدف رسیدن به استان دیرالزور در دستور کار قرار گرفت.در حال حاضر عملیات در این محور ادامه دارد و نیروها پس از آزادسازی اراک ضمن پیشروی به سمت السخنه خود را به مرز استان دیرالزور رساندند.

لازم به ذکر است در ۵۸ روز گذشته حدود ۱۸ هزار کیلومتر مربع در مرکز سوریه(+پیشرویها در بیابانهای شرق دمشق) آزاد شده است .

شمال سوریه

در محور جنوب شرقی استان حلب که عملیات ارتش سوریه با فرماندهی سهیل حسن پس از آزادسازی دیرحافر و رسیدن به فرودگاه الجراح متوقف شده بود؛ از تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۹۶ با آزادسازی فرودگاه الجراح از سر گرفته شد.

علل تاخیر عملیات در جنوب شرق حلب و خبر آغاز مجدد آن را را از اینجا بخوانید: https://goo.gl/PJKvgJ

پیشرویها در این محور به آرامی اما با پیوستگی مناسب پیگیری شد. نیروهای سهیل حسن موفق شدند با پیشروی در دشت مسکنه ضمن آزادسازی شهرک مهم مسکنه خود را به مرزهای استان رقه رسانده و حتی پا را فراتر گذاشته و منطقه باستانی الرصافه در استان رقه را آزاد کنند . در ادامه با پیشروی بروی مسیر اثریا-رقه دواعش در مساحتی نزدیک به ۱۵۰۰ کیلومتر مربع در شرق مسیر خناصر محاصره شدند و با پاکسازی این مناطق مساحت مناطق آزاد شده طی ۵۸ روز گذشته به حدود ۴۵۰۰ کیلومتر مربع رسید و امنیت شریان مهم اثریا-خناصر از جناح راست بطور کامل تامین شد .

خشم فرات کردها
کردها نیز طی ۵۸ روز گذشته با پیشروی در محورهای اطراف شهر رقه خود را به شهر رقه رساندند و در حال حاضر درگیریها به داخل  محلات شهر کشیده شده و با محاصره رقه اتمام کار داعش در شهر رقه حتمی میباشد!

جنوب سوریه

پاکسازی محلات قابون-تشرین-برزه جزو مهمترین اتفاقات دمشق طی ۵۸ روز گذشته بود که تاثیری مهم بر افزایش امنیت پایتخت سوریه و پیگیری عملیات در  عمق مناطق غوطه را دارد.

همچنین مسلحین در شهر درعا موفق به تصرف بیشتر مساحت محله المنشیه شدند و درگیریها در شهر ادامه دارد.

غیر این موارد تغییر چشمگیری در خطوط تماس جنوب سوریه صورت نگرفت.