دو روز پس از تکمیل محاصره حلب المحیسنی قاضی شرعی سعودی الاصل جیش الفتح با همراهی رسانه های قطری و سعودی تبلیغات عظیمی مبنی بر آغاز عملیات جدید مسلحین با عنوان " شکستن محاصره حلب " براه انداختند و به دنبال آن گروه بزرگی از مسلحین برای شرکت در این عملیات تجمع کردند .

تجمعی که از لحاظ تعداد گروه های شرکت کننده در یک عملیات تا به امروز یعنی از ابتدای درگیریهای سوریه تا کنون سابقه نداشته است .

گروه های شرکت کننده در این عملیات شامل اتاق عملیات جیش الفتح و فتح حلب به همراهی چند گروه دیگر میشدند که با در نظر گرفتن زیر مجموعه های آنها چیزی بیشتر از 30 گروه را در بر میگرفت .

حملات مسلحین طبق معمول با انتحاری های خط شکن و نفرات انغماسی که بیشتر آنها از تروریستهای خارجی و افراد با تجربه تشکیل شده اند در طول جبهه ای به وسعت 20 کیلومتر آغاز شد .

هرچند که المحیسنی تعداد نیروهای شرکت کننده در عملیات را 10 هزار نفر عنوان کرد ولی با توجه به وضعیت جغرافیایی منطقه و استفاده از نیروهای مجرب تعداد نیرویی بیشتر از 4000 هزار نفر برای عملیات موثر متصور نیست .

البته این را باید متذکر شد که رقم  10 هزار نفر در صورت در نظر گرفتن پتانسیل کلی مسلحین در جنوب حلب و ادلب دور از ذهن نیست و مسلحین قادر خواهند بود در صورت نیاز به شکل سریع نیروهای تازه نفس را با تلفات خود جایگزین کنند .

این واقعیت در حملات پیوسته ی مسلحین برای شکستن محاصره حلب و استفاده از موج های انسانی به تعداد دفعات بالا مشخص شد .

هر چند که جنگنده های روسیه و سوریه در طول این مدت کل منطقه را زیر آتش گرفتند و توپخانه ارتش سوریه به خوبی تحرکات تروریستها در جنوب حلب را هدف قرار داد ولی تصمیم و حرکت ضعیف نیروهای ارتش سوریه در روی زمین و طبق معمول کندی در ارسال نیروهای کمکی به منطقه و تعداد پایین مدافعان نسبت به نیروهای مهاجم ، این فرصت را در اختیار مسلحینی که به شکل انتحار گونه میجنگند مهیا کرد تا با دادن تلفات بالا قدم به قدم پیشروی کرده و ارتش نیز قدم به قدم عقب نشینی کرد .

واقعیات ماجرا در این نبرد بدین صورت است که پس از آغاز حمله ی مسلحین ارتش سوریه در مرحله اول سعی کرد خط دفاع اول در مدرسه الحکمه و بلندیهای  تل موته ، تل احد و کتیبة الصواریخ را حفظ کند . بدیهی است که این نقاط و بلندیها دیوار حائل بین مسلحین جنوب حلب با مواضع ارتش در توپخانه راموسه و مناطق حاشیه ای جنوب غرب شهر حلب هست و سقوط خط دفاعی اول دیر یا زود به منزله ی سقوط مناطق پشت سر آن خواهد بود و ارتش سوریه این را به خوبی میدانست .

بنابراین پس از سقوط این مناطق و مشخص شدن عدم توانایی ارتش در نگهداری مناطق پس از آن سیاست دیگری در پیش گرفته شد و آن گرفتن حداکثر تلفات از مسلحین در ازای عقب نشینی به مستحکم ترین مناطق ممکن بود .

این سخنان به معنای توجیه اشتباهات ارتش سوریه و یا تغییر واقعیات نیست کمااینکه با توجه به وضع میدانی موجود و با در نظر گرفتن تمام فاکتورها شاید هر فرمانده ی دیگری هم بود چنین تصمیمی را اتخاذ میکرد .همانطور که در گذشته گفتیم تمام اتفاقات و یا منصفانه تر بگوییم بیشتر مشکلاتی که در این عملیات برای ارتش سوریه بوجود آمد ؛ مربوط به غفلت آنها از جبهه ی جنوبی و متحدان خود در مناطق خان طومان و روستاهای پایین دست آن بوده و هست .

اگر در زمان حملات همه جانبه ی تروریستها به مناطق آزاد شده در ریف جنوبی تصمیمات بهتری گرفته میشد و متحدان همکاری بهتری با یکدیگر داشتند کار به دفاع در مدرسه الحکمه و چند بلندی در جنوب شهر نمیکشید و خطوط دفاعی چندین کیلومتر دورتر از مناطق شهری بود.

در هر صورت نبردها ادامه پیدا کرد و مسلحین سوری و غیر سوری با حملات همزمان از داخل و بیرون شهر به مواضع ارتش سوریه در توپخانه راموسه و منطقه راموسه ، ارتش را مجبور به عقب نشینی کردند و ارتش سوریه در آخرین موضع دفاعی خود یعنی کارخانه سیمان ، شمال توپخانه راموسه و اطراف مجتمع 1070 مستقر شد .

با پیشرویهای صورت گرفته معبری متزلزل برای مسلحین شرق حلب باز شد و محاصره حلب بصورت نظامی شکسته شد.البته این منطقه تا این لحظه برای استفاده عموم و یا حتی انتقال خود مسلحین قابل استفاده نیست و بر اساس آنچه که از کلیپ های ویدویی مشخص است کوچکترین تحرکات توسط جنگنده ها و توپخانه هدف قرار گرفته میشود .
در حال حاضر نبردها در این منطقه ادامه دارد و طبق آمار غیر رسمی چیزی نزدیک به 700 نفر از مسلحین در این دو ماه به هلاکت رسیدند . بصورت کلی مسلحین در چند گام کلی موفق به شکستن محاصره حلب شدند که در نقشه زیر مشخص شده است .

نقشه با کیفیت : http://www.mediafire.com/convkey/5909/edit9fz1qtp9v63zg.jpg

لازم به ذکر هست که در عملیات اخیر بیشتر نیروهای عملیاتی از خود ارتش سوریه و دفاع وطنی و تعدادی از نیروهای لواء القدس فلسطینی بوده و حضور نیروهای متحد غیر سوری بسیار اندک بوده است .

با تمام این تفاسیر هنوز دیر نشده و ارتش سوریه این فرصت را دارد با در دست گرفتن ابتکارعمل نتیجه نبرد را تغییر دهد  و مسلحین حاضر در شرق حلب یکبار دیگر محاصره کند .

لازمه ی این کار باز کردن چند جبهه همزمان در چندین محور و برهم زدن تمرکز مسلحین از توپخانه راموسه و  مناطق اطراف آن است . روشی که امتحان خود را پس داده و در عملیات محرم سال گذشته در جنوب حلب شاهد آن بودیم .