ایران از ابتدای بحران عراق از تامین کنندگان سلاح برای نیروهای عراقی (عمدتا) حشد شعبی بوده، این بر کسی پوشیده نیست هر چند لیست دقیقی از سلاحهای ارسال شده در دسترس نیست، تا آنجا که به سلاحهای ضد زره مربوطه نیروهای عراقی بیشتر از کورنت استفاده میکنن، اینکه این موشکها روسی هستند یا ایرانی باز هم دقیقا مشخص نیست هر چند که بعضی از کارشناسان احتمال میدن کورنت های مذکور گونه ایرانی این موشک، موسوم به دهلاویه باشن ولی خوب شاید هم نباشن.

پس علیرغم تولید میزان و تنوع قابل توجهی از موشکهای ضد زره دلیل قاطعی مبنی بر تامین این سلاح از جانب ایران وجود نداشت تا اینکه در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۴ و همزمان با عملیات آزاد سازی جرف الصخر فارس نیوز یک گزارش خبری در ارتباط با این عملیات منتشر کرد که مزین به عکسی از رزمندگان عصاءب اهل حق (از نیروهای حشد شعبی) بود در کنار یک تویوتا مجهز به لانچر تاو. تصویر زیر

13930804000613_PhotoL.jpg

لازم به ذکر است که ارتش عراق هرگز موشک تاو از آمریکا دریافت نکرده مضافا بر اینکه قبضه موشک در اختیار حشد شعبی هست و نه ارتش و در نتیجه احتمال تامین سلاح از جانب ایران افزایش پیدا میکنه، مدتی پس از این و در جریان عملیات آزاد سازی تکریت عکس دیگری از نیروهای حشد شعبی توسط سومریه نیوز منتشر شد که در آن یکی از نیروهای سپاه بدر در کنار یک لانچر تاو حضور داشت. تصویر زیر:

NB-126834-635611407482246741.jpg

تنها احتمال مطرح شده دیگه این هست که دواعش بعضی از لانچرها و موشکهای تاو گروههای تروریستی دیگر سوریه رو که غربیها و اعراب برای آنها ارسال کرده بودند رو تصاحب کرده و بعد از انتقال به عراق توسط حشد شعبی به غنیمت گرفته شده ولی این فرض درست نیست، به دلایل زیر:

۱-سه پایه لانچر (تریپاد) دارای سه نوار زرد رنگ است، تنها سه پایه های ایرانی دارای این نوار هستند و انواع آمریکایی-عربی نوارهای مشکی دارند.

۲-نوار سبز رنگ بر روی اپتیک قبضه، این نوار در حکم مهر و موم امنیتی هست برای اطلاع از دستکاری احتمالی این بخش حساس، این بخوبی در تصاویر قبضه های ایرانی و قبضه های در خدمت حزب ا... (آن هم با منشاء ایرانی) دیده میشه.

همچنین این عکس مربوط به لانچر حزب ا...

thumb_dsc00638.jpg

۳-و اما مورد آخر رنگ نوارهای روی تیوب موشک. چندی پیش تصویری از سلام دیراوی (بعدها شهید شد)، فرمانده وقت حشد شعبی بصره که یک تیوب موشک تاو در دست داشت در صفحه فیسبوق طرفدارانش منتشر شد، تصویر زیر

IMG_20150722_232636.jpg

همونطور که میبینید در قسمت پیشران (انتهای تیوب) یک نوار مشکی و در قسمت سر جنگی نوار قرمز وجود دارد، موشکهای آمریکایی تنها در قسمت سر جنگی داراری نوار رنگی هستند که نوع موشک رو مشخص میکنه مثلا نوار آبی یعنی موشک آموزشی، تصویر زیر:

thumb_f0205060_526c7e032773b.jpg

 

و نوار زرد یعنی دارای سر جنگی اچ یی، تصویر زیر:

thumb_1024px-ITAS_Tow_Missile_system_200

 

اما نوار قرمز در قسمت سر جنگی و یا نوار مشکی در قسمت پیشران وجود ندارد ولی موشکهای ایرانی همگی در قسمت پیشران دارای نوار مشکی هستند.

/میلیتاری