این روزها که صحبت از آتش بس هست یکی از مواردی که معارضین سوری در این وضعیت نابسامانشون سعی می کنن بهش چنگ بزنن، ملقب کردن بخشی از مسلحین به عنوان "میانه رو" هست. عبارتی که مبدعش خود غربیها بودند و با دستگاه تبلیغاتی عظیمی که در اختیار داره سعی در جا انداختن این موضوع برای مخاطب عام داشت.

حربه ای که روز به روز با روشن شدن بیشتر ماهیت گروههای مسلح و ناشی گری خود آنها در عریان کردن خشونت و وحشیگری ناکام موند و بخش مهمی از پیگیری کنندگان بحران های خاورمیانه، به خصوص فعالان رسانه ای مستقل دست به مقابله ی موثری با این جریان رسانه ای زدند.
این اواخر اینقدر دست این رسانه ها خالی بوده که سعی می کنن عبارت "میانه رو" رو در قالب گروههای مسلح غیر از داعش، یعنی گروههایی که داعش نیستند یا در حال حاضر با داعش در مناطقی درگیرند، تقلیل بدند که اینقدر بستر سست و ضعیفی برای مانور داره که توسط هر دنبال کننده ی عادی میتونه به راحتی به چالش کشیده بشه.
تفاوت رویکرد غرب با ایران و روسیه در مناقشه سوریه از ابتدا تا کنون کاملا مشخص بوده. تعریف ایران و روسیه از مخالفین معتدل با آنچه غرب به عنوان مخالفین معتدل در سوریه میشناسه تفاوت بنیادی داره. هر چند حتی ایران و روسیه هم در موضوع سوریه در مواردی اختلاف دیدگاه دارند اما در این مورد هم نظرند.
از دید ایران و روسیه معارض معتدل، گروهی هستند که سلاح رو زمین گذاشته و با مشخص کردن مطالبات و چهارچوبهاشون به طور فعال و بدون پیش شرط وارد روند گفتگوهای سیاسی سوری-سوری بشن.

صحبتهای چند ماه پیش لاوروف مبنی بر اینکه روسها ارتش آزاد رو گروه تروریستی نمی دونن، بیشتر تلاشی در جهت اختلاف افکنی در بین گروههای مسلح با فاصله انداختن بین آنها و گروههای ارتش آزاد و در صورت عدم رخداد این امر، اتمام حجتی به گروههای ارتش آزاد مبنی بر خلع سلاح و پیوستن به روند سیاسی بود.
اما غرب به رهبری آمریکا موفق نشده رویکرد منسجمی در سوریه اتخاذ کنه. تنها اصل کلی که برنامه های آمریکا بر اون استوار هست و تا حد زیادی به امنیت اسراییل مربوط میشه این هست که تنور جنگ در خاورمیانه همیشه شعله ور باشه (به خصوص در کشورهای ناهمراستا با منافع یا امنیت اسراییل) تا زمانی که وضعیت پایدار و تحت کنترلی به نفع آمریکا شکل بگیره.
لینکهای زیر که از BBC انتخاب شدن همین مطلب بالا رو به شکلهای مختلف بیان کرده:
http://www.bbc.com/persian/world/2015/10/151001_l45_lavrov_russia_syria_fsa
http://www.bbc.com/persian/world/2015/10/151024_l26_syria_russia_fsa_support?ocid=socialflow_facebook
http://www.bbc.com/persian/world/2015/10/151001_l45_russia_syria_us
http://www.bbc.com/persian/world/2015/09/150930_l10_russia_attacks_is_syria
http://www.bbc.com/persian/iran/2015/10/151003_l12_iran_kerry_interview

راجع به گروههای سلفی-تکفیری مانند النصره،جندالاقصی، احرارالشام و جیش الاسلام در گذشته به کرات نوشتیم.

حالا چند پرده از موضوع "مخالفین میانه رو" رو با محوریت ارتش آزاد را از منظر مواضع مختلف یا متضاد با موضع بلوک ایران-روسیه-سوریه و همچنین برخی رویدادهای این چند سال، محض یادآوری مرور می کنیم:
 
1)
*( ترجمه زیر از صفحه آقای سهیل جان نثاری برداشت شده: )
عبدالجبار العقیدی، فرمانده و سخنگوی سابق ارتش آزاد سوریه در حلب، و به قول تلگراف، یکی از دریافت‌کننده‌های اصلی تسلیحات غربی:
اول) مصاحبه، نوامبر 2013:
- رابطه‌ی شما با دولت اسلامی عراق و شام(داعش) چگونه است؟
+ خوب. رابطه‌ی من با برادران داعش خوب است.
- آیا با آنها ارتباط دارید؟
+ بله. طبعاً. من تقریباً هر روز برای حل اختلافات و مسائل با برادران داعش در تماس هستم. رسانه‌ها مسائل را بزرگ می‌کنند. بحث‌های زیادی در مورد داعش مطرح می‌شود که تکفیری هستند یا امثالهم و...
- تکفیری نیستند؟
+ اکثریتشان خیر. عناصری هستند که ممکن است ایدئولوژی غلطی داشته باشند، اما وقتی با آنها به گفتگو می‌نشینیم
- پس موضوع اشتباهات فردی است؟
+ شاید اشتباهات فردی باشد. اما وقتی با رهبران آنها به گفتگو می‌نشینیم، آنها چنین ایدئولوژی‌ای ندارند، و رابطه خوب و حتی برادرانه است. اما در بعضی رفتارهایشان در میدان جنگ، اشتباهاتی هست و این عادی است که داعش اشتباهاتی داشته باشد، درست همان‌طور که ما و گروه‌های دیگر هم اشتباه می‌کنیم. هر کس کار کند اشتباه هم می‌کند. شاید افرادی ایدئولوژی غلطی داشته باشند، تکفیری باشند و آن گونه صحبت کنند...
- اما آنها سازمان یا رهبرانشان را نمایندگی نمی‌کنند؟
+ صادقانه بگویم، نمی‌دانم، زیرا من از سینه‌شان بیرون نکشیدم که این ایدئولوژی رهبرانشان است که به اینها یاد می‌دهد، یا رفتار عده‌ی کم‌شمار است.
دوم) ششم ماه اوت 2013، العقیدی، کنار چند سرباز: الحمد لله رب العالمین. ممنون از همگی. الحمد لله، خبرهای خوبی برای مردم سوریه و مسلمانان جهان داریم که خداوند در طول این ماه مبارک رمضان به ما سخاوت کرده است و پیروزی بزرگی به ما عطا کرده است، بعد از آنکه در خان العسل پیروز شدیم و حالا فرودگاه نظامی منغ را فتح کردیم، که به دست این قهرمانان آزاد شد. الله اکبر، و لله الحمد. برادر ابوجندل!
ابوجندل: به نام خدا، صلوات و سلام بر رسول خدا، خدا را بابت این پیروزی شکر می‌گوییم. گروه‌های متفاوتی در کار بودند، و بین آنها قهرمانا دولت اسلامی عراق و شام هم. فرودگاه نظامی منغ فتح شد. ما با این پیروزی، از طریق خدا، شاد شدیم. اما، والله، این فرودگاه با توان و تجهیزاتمان فتح نشد، بلکه به دست خدا و ایمانمان فتح شد.
چند دقیقه قبل:
فیلمبردار: «مجاهدان قهرمان در حمله به فرودگاه نظامی منغ، الله اکبر!»
ابوجندل: «یا شیخ! یا شیخنا ابوبکر! یا ابوبکر بغدادی! اینها هیولاهای دولت اسلامی‌اند! دولت اسلامی باقی است یا شیخنا ابوبکر! دولة الاسلام باقیه!»
فیلمبردار آیاتی از قرآن می‌خواند. یکی دیگر از «برادران داعش» جلوی دوربین می‌آید:
«ای علوی‌ها! به خدا سوگند برای ذبحتان می‌آییم! آماده‌ی گرفتن حقتان باشید! الله اکبر!»
سوم)
مصاحبه‌ای دیگر با العقیدی:
- چرا جبهه النصره را در لیست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهند؟
+ نمی‌دانم. هیچ بحثی درباره‌ی النصره نیست که شاید ده درصد ارتش آزاد در شهر حلب یا سوریه را تشکیل می‌دهد. من نمی‌دانم النصره چه کار غیرقانونی یا غیرعادی‌ای کرده که در لیست تروریستی قرارش دهند. ما غیر از رفتار خوب و جنگیدن شجاعانه و قهرمانانه علیه این رژیم، چیزی از آنها ندیده‌ایم. هیچ رفتار غیرعادی‌ای نکردند که با رفتار ارتش آزاد متفاوت باشد.
چهارم) خودتان ببینید:
https://www.youtube.com/watch?v=piN_MNSis1E

لینک دانلود کلیپ بالا : http://fs2.filegir.com/a7up/US_Key_Man_in_Syria_Worked_Closely_with_ISIL_and_Jabhat_al-Nusra_%5BpiN_MNSis1E%5D_%5Btag36%5D.3gp


2) حسام العواک از فرماندهان ارتش آزاد در اکتبر 2015 در مصاحبه با شبکه RT صریحا عنوان کرد که تعداد زیادی از افسران ارتش آزاد به خصوص در مناطق نفت خیز مانند الباب به به دلیل "نزدیکی ایدئولوژی" به داعش پیوستند و همین سبب عقب نشینی های مکرر ارتش آزاد از این مناطق بوده است.
https://www.rt.com/news/319956-fsa-general-russia-syria/
العواک در مصاحبه با بی بی سی هم از فساد گسترده در ارتش آزاد که به استعفای سلیم ادریس انجامید، سخن گفته بود.
http://www.bbc.com/arabic/multimedia/2014/02/140217_syria_fsa_awak

3)
جنان موسی خبرنگار مشهور شبکه الآن که هوادار گروههای مسلح معارض سوری و به خصوص ارتش آزاد هست، در مورد ارتش آزاد معتقده اونها در حماه و ادلب "وجود" دارند اما قدرتی ندارن و کنترل منطقه ای رو هم به عهده ندارن. اونها توان مخالفت با گروههای افراطی مثل النصره و قوانین سخت گیرانه ی اونها رو ندارن، و به این دلیل اجازه ی فعالیت در حماه و ادلب رو پیدا کردن که "اونها دریافت کننده ی موشک های تاو از غرب هستن". به عبارتی نقش ارتش آزاد در حماه و ادلب، دلالی موشکهای تاو برای مسلحین هست.

جنان موسی پیش از این و با شروع برنامه ی آموزش ارتش آمریکا برای مسلحین "معتدل" به حمایت از این برنامه از طرف شبکه الآن با ابواسکندر فرمانده این نیروها مصاحبه ی تفصیلی داشت. برنامه ای که همه میدونن نهایتا به کجا ختم شد..
http://www.ibtimes.co.uk/syria-al-qaeda-nusra-front-shows-off-us-weapons-seized-moderate-harakat-hazm-rebels-1490378

3)
ابومحمد الجولانی سرکرده جبهه النصره در مصاحبه ی اختصاصی که با موسی العمر و هادی العبدالله خبرنگاران شبکه اورینت نیوز داشت راجع به ارتش آزاد گفت عملا تشکیلاتی به نام ارتش آزاد وجود نداره و مجموعه ای از گروههای پراکنده هست. (یک هفته بعد از این مصاحبه هانی العمر برادر کوچکتر موسی العمر، خبرنگار مطرح مسلحین، که فرمانده ی لواء الحق زیر مجموعه جبهه النصره بود در درگیری با نیروهای مقاومت در ریف جنوبی حلب به هلاکت رسید)

4)
 تئو پادنوس روزنامه نگار آمریکایی پاییز 2012 در دیرالزور توسط جبهه النصره دستگیر و به مرکز فرماندهی ارتش آزاد منتقل می شود. جایی که به همراه یک مرد و پسر ده ساله اش که جرمشان فقط شیعه بودن است، زندانی می شود. ارتش آزاد در مدت زندانی بودن پادنوس، بارها او رو به جبهه النصره تحویل میدن، جایی که النصره پادنوس رو به اتهام عضو CIA بودن شکنجه می کنه و تهدیدش می کنن که اگر پول خوبی در قبال آزادی او دریافت نکنن، او را کباب خواهند کرد! زمانی که پادنوس به نیروهای ارتش آزاد اعتراض می کنه که شما که از دید غرب "شورشی های میانه رو" هستید چرا با النصره که تفاوتی با داعش نداره همکاری میکنید،از اونها  جواب می شنوه که ما به آمریکا دروغ گفتیم!  
http://www.nytimes.com/2014/10/28/magazine/theo-padnos-american-journalist-on-being-kidnapped-tortured-and-released-in-syria.html?_r=1

5)
پیتر فورد، سفیر سابق انگلیس در سوریه (2003-1999) گفته: اکثریت مسلحین سوری مجاهدین هستند و ارتش آزاد در مقابل آنها اهمیت چندانی نداره.. لینک گفتگو:
https://video-lhr3-1.xx.fbcdn.net/hvideo-xap1/v/t42.1790-2/12074309_960403997338507_1895030848_n.mp4?efg=eyJybHIiOjMwMCwicmxhIjoxNjQ2LCJ2ZW5jb2RlX3RhZyI6InFmXzQyNndfY3JmXzIzX21haW5fMy4wX3AxaGNfc2QifQ%3D%3D&rl=300&vabr=84&oh=08fc28727e9423277a95d9097bcf35b9&oe=56184ADB

6)
ریاض حجاب بلند پایه ترین مقام جدا شده از حکومت سوریه و نماینده مخالفین در مذاکرات،دو سال پیش در استانبول بر جنازه ی خواهر زاده اش، محمد الشاطی موسس و رهبر تیپ الفاتحون من ارض الشام (زیر مجموعه جبهة النصره) و امیر جبهة النصره در دیرالزور نماز میخونه و "شهادتش" رو تسلیت میگه.
جای تعجب نیست که در این چند روزه ائتلاف مخالفان سوری خارج نشین که نماینده شون همین ریاض حجاب هست تلاش دارند عدم هدف قرار دادن جبهه النصره از حملات هوایی روسها رو به عنوان پیش شرط آتش بس مطرح کنن.
http://www.syriahr.com/2013/10/%D8%AA%D8%B4%D9%8A%D9%8A%D8%B9-%D9%84%D9%82%D8%A7%D8%A6%D8%AF-%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%A1-%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%86-%D8%A8%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%D8%B1%D9%8A%D8%A7%D8%B6-%D8%AD/