هر کسى از خودش باید شروع کند ، و عقاید و اخلاق و اعمالش را تطبیق با اسلام بدهد . و بعد از این که خودش را اصلاح کرد ، آن وقت دنبال این باشد که دیگران را اصلاح کند .

اگر بخواهید کشور شما یک کشور مستقلى باشد که دیگران نتوانند در آن دخالت کنند ، از خودتان باید شروع کنید .

شما خودتان را درست کنید ، کشورتان درست مى شود .

آن چیزى که بر همه ما لازم است ابتدا شروع کردن از نفس خودمان است ، و قانع نشدن به این که همان ظاهر درست بشود ، و از قلبمان شروع کنیم ، از مغزمان شروع کنیم ، و هر روز دنبال این باشیم که روز دوّممان بهتر از روز اوّلمان باشد .

از بالاترین و والاترین حوزه هایى که لازم است به طور همگانى مورد تعلیم و تعلم قرار گیرد ، علوم معنوى اسلامى از قبیل علم اخلاق و تهذیب نفس و سیر و سلوک الى الله است - رزقنا الله و ایاکم - ، که جهاد اکبر مى باشد . علم و تهذیب نفس است که انسان را به مقام انسانیت مىرساند .

این فراموشى از خود مقدمه براى کمال انسان است .

قبل از این که این نامه اعمال ما براى پیشگاه خدا ، و قبل از این که آن ،براى پیشگاه امام زمان- سلام الله علیه - برسد ، خودمان باید نظر کنیم . کارى بکنید که وقتى از اینجا بار را بستید ، در حضور خداى تبارک و تعالى باروسفیدى باشید .

همه مکلفیم که تزکیه بشویم ، تا بتوانیم از نور الهى و نور قرآن استفاده کنیم . باید خودتان را بسازید تا بتوانید قیام کنید .

خود ساختن به این که تبعیت ازاحکام خدا کنید . اگر ما خودمان را اصلاح کنیم، قهرا آن مقصدى که ما داریم در دنیا هم صدور پیدامى کند . سازندگی هاى روحى مقدم بر همه سازندگی هاست ، جهاد سازندگى از خود افراد بایدشروع بشود .

بسازید ! باید بسازیم خودمان را .

جدیت کنید که این جهاد سازندگى را ازخودتان شروع کنید .

وقتى از خودتان شروع کردید ، هر کارى بکنید ، این کارى است الهى .

باید انقلاب باطنى بکنیم ،باید نفوسمان هم منقلب بشود ، اگر تا حالا در تحت سلطه شیطان و طاغوت بوده است ، متحول بشویم . در نفسى که مهذب نشده ، علم حجاب ظلمانى است .

تکلیف الهى است که اگر در دلمان هم بعضى مان از بعضى مان خوشش نمى آید ، درمقام عمل ، در مقام ذکر ، در مقام تبلیغ ، بر خلاف نفس خودش عمل بکند .

اگر علم بلا تهذیب باشد ضررش از جهل بدتر است . آن وقتى کلام تاثیر دارد که از قلب مهذب و پاک بیرون بیاید .این من را اگر انسان زیر پا گذاشت . او شد ، اصلاح مى کند همه چیز را .

گاهى علم توحید انسان را به جهنم مى فرستند ، گاهى علم عرفان انسان را به جهنم مى رساند ، گاهى علم فقه انسان را به جهنم میفرستد ، گاهى علم اخلاق انسان را به جهنم مى فرستد ، با علم درست نمى شود ، تزکیه مى خواهد .

علم توحید هم اگر براى غیر خدا باشد از حجب ظلمانى است .

خدا نکند انسان پیش از آن که خود را بسازد جامعه به او روى آورد و در میان مردم نفوذ و شخصیتى پیدا کند .که خود را مى بازد ، خود را گم مى کند .

آن کس که اتکا به خدا دارد منصور است . دستت از این عالم -که مزرعه آخرت است - اگر کوتاه شد ، دیگر کار گذشته است و اصلاح مفاسد نفس را نتوانى کرد .

من خوف این را دارم که آنها براى خاطر ما و شنیدن حرف ما به بهشت بروند ،و ما براى خاطر این که خودمان مهذب نبودیم به جهنم .

عید واقعى آن وقتى است که انسان رضاى خدا را به دست بیاورد ، درون خود رااصلاح کند . تا ساخته نشود یک ملت و یک جامعه ، نمىتواند به آن مقاصد عالیه اى که دارد برسد.

امام خمینی (ره)