همه نگاه ها به یکی از سرنوشت ساز ترین نبردهای حلب یا حتی سوریه دوخته شده است.

همه می دانند که این نبرد نتایج بسیاری دارد و سرنوشت نزاع در سوریه رو تغییر خواهد داد.اطلاعات میدانی بر نقش افسران ایرانی و فرماندهی نیروهای سوری خبر میدهد و از سوی دیگر افسران ترکی برای مخالفین ؛ گامهای بعدی را تعیین می کنند.

ماهها پیش ، منابع رسانه ای از وجود قاسم سلیمانی در ریف حلب برای فرماندهی عملیات شکستن محاصره نبل و زهرا سخن میگفتند.اما به دلیل سیطره ناگهانی داعش بر موصل و یک سوم عراق ، این عملیات به تاخیر افتاد و قاسم سلیمانی به عراق رفت.

تا چند ساعت یا شایدم تا چند روز آینده یکی از مهمترین نبردهای حلب آغاز خواهد شد.ایرانی ها و نظام سوریه ،پشیبانی نظامی بی سابقه ای را از حمص ، سیده زینب در دمشق بعمل آورده اند و حزب الله لبنان و ۱۵۰۰ پیکارجو از نبل و زهرا را به حلب آورده اند.

جبهه النصره و جبهه اسلامی نیز چند هزار نفر نیرو از ریف ادلب و عندان و تل رفعت و حریتان به منطقه آورده است.

دو سال پیش ، یک بالگرد ارتش سوریه ، فرمانده ی نیروهای دفاع وطنی أبو علی قزق و افسر بارز ارتش سوریه و سرهنگ لشکر ۴ ارتش سوریه محمد خضور و رئیس شورای امنیتی حلب ادیب سلامه را به نبل برد.

این سه افسر با بزرگان نبل و زهرا نشستی را برگزار کرده تا راه های ممکن برای شکستن محاصره نبل و زهرا را بررسی کنند.

bf67z4i81x7sv58ubr02

سه پیشنهاد مطرح شد:
۱- با کردهای عفرین تماس گرفته شود تا راه را باز کنند.
۲- راهی را از فرودگاه منغ (هم اکنون سقوط کرده است) که در ۱۲ کیلومتری نبل و زهرا قرار دارد به سمت این دو شهر باز کند.
۳- از فرودگاه حلب عملیاتی بزرگ برای شکستن محاصره این دو شهر شروع شود .

گزینه اول: کردها اذیت می کردند.بعضی وقتها راه را باز می کردند ؛ بعضی وقتها می بستند. اجازه ورود سوخت و مواد دارویی را نمی دادند فقط به غذا اکتفا می کردند.

گزینه دوم: چند صد نفر از رزمندگان نبل و زهرا سعی کردند خود را به فرودگاه منغ برسانند ولی در کمین مسلحین گیر افتاده و دهها نفر شهید و مفقود شدند.بقیه نیز به داخل این دو شهر عقب نشینی کردند.

فقط گزینه سوم باقی مانده بود. که واقعا سخت بود.
۵۰۰ رزمنده وارد فرودگاه حلب شدند . ارتش سوریه و حزب الله و رزمندگان نبل و زهرا موفق شدند محاصره فرودگاه را شکسته و طی مدت دو ماه ،۳۰ کیلومتر رو تصرف کنند.

دو راه وجود داشت: راهی از فرودگاه به سمت مناطق غربی حلب که نظام بر آنها سیطره دارد باز کنند

یا مسیر را عوض کنند و راهی طولانی  انتخاب شود و از سمت شرق حلب به سمت نبل و زهرا پیشروی کنند.

ارتش سوریه گزینه اول را انتخاب کردند چون کوتاهتر و حفظ این راه آسانتر بود. بنابر این به سمت راموسه و حمدانیه و سیف الدوله پیشروی کردند و موفق شدند طی سه ماه راهی را به داخل حلب غربی باز کنند.

نظام علاقه ای به باز کردن راه دومی نداشت زیرا ماموریت سخت و با تلفات بالا همراه بود و نتایجش آن نیز غیر مشخص.

اما ایرانی ها و حزب الله اصرار کردند راه دوم (یعنی راه از فرودگاه به سمت نبل و زهرا) باز شود، و نقشه عملیاتی کاملی را روی میز گذاشتند.

وظیفه ارتش سوریه فقط پشتیبانی آتش برای نیروهای مهاجم بود.
در همین هنگام هزار رزمنده از نبل و زهرا به فرودگاه حلب آمده و حمله ای را شروع کردند.این نیروها موفق شدند مناطق زیر را تصرف کنند:

تیاره در شرق حلب ،نقارین به سمت شمال شرقی حلب تا بریج و زندان مرکزی حلب و شیخ نجار . اخیرا هم درگیریهای سنگینی در حندرات رخ داد و روز عید قربان وسط مجاهدان خط مقاومت تسخیر شد.

رزمندگان خط مقاومت موفق نشدند به سمت شهر حریتان پیشروی کنند زیرا این شهر به مانند دژی استوار برای مخالفین است و حریتان-حلب مشابه دوما-دمشق میباشد.

ایرانی ها نقشه را عوض کردند و به سمت شمال حرکت کردند و سیفات و دویر که فقط ۶ کیلومتر با نبل و زهرا فاصله دارد را تصرف کردند.

اکنون هزاران نیروی حزب الله ، سپاه ،فاطمیون و زینبیون و رزمندگان اهل نبل و زهرا در نقطه ای به نام "مفارق ثلاثه" (سه تا دو راهی) جمع شده اند و  برای حمله به شهرک استراتژیک باشکوی آماده می شوند.

تصرف باشکوی به معنای باز شدن راه حلب - نبل و زهرا و شکست محاصره است . چون در برابر نیروهای مهاجم تنها روستای بیانون باقی خواهد ماند که سیطره بر باشکوی از لحاظ نظامی بیانون را ساقط می کند. از لحاظ جغرافیایی باشکوی از بیانون بالاتر بوده و کاملا بر این شهر مشرف است.

رسیدن نیروهای مهاجم به نبل و زهرا به معنی قطع جاده بین المللی اعزار-حلب خواهد بود. اما موضوع خطرناک تر از همه اینها ، ایجاد طوقی برای گروههای مسلح داخل حلب و گرفتن قدرت مانور از آنها است.

نظام بسیار مشتاق است تا سناریوی حمص قدیم در حلب اجرا شود و مسلحین داخل شهر همانند حمص مجبور به عقب نشینی یا تسلیم شوند .

سناریوهای پیش روی مخالفین:

مخالفین و کشورهای حامی آنها متوجه اوضاع بسیار خطرناک حلب شده اند و به همین دلیل نیروهای زیادی را جمع آوری و جبهه جدیدی به سمت جمعیت زهرا باز کردند.در جمعیت زهرا حداقل ۱۰ حاجز وجود دارد و از همه مهمتر مرکز اطلاعات نیرو هوایی (مبنی مخابرات الجویه) نیز در جمعیه زهرا مستقر است.

هدف این عملیات وارد کردن ضربه کاری به نظام سوریه و به تاخیر انداختن پیشروی نیروهای مهاجم به سمت نبل و زهرا و کاهش فشار از جبهه باشکوی می باشد.

اما از سمت بیانون ، نزدیک ترین شهرک نزدیک به نبل و زهرا ، جبهه اسلامی و جبهه النصره هجوم گسترده ای را به سمت زهرا شروع کردند و موفق شدند منطقه معامل را تصرف کنند ولی درگیریها در منطقه استراژیک جمعیه جود در حال جریان است تا راه بین المللی به اغزاز-حلب بازگشایی شود

چند روز پیش ، جبهه النصره ، خودرویی با مقدار زیادی از مواد منجفره بمب گذاری و به سمت جمعیه جود روانه کرد. ۳۰۰ متر قبل از رسیدن به جمعیه جود ، رزمندگان نبل و زهرا خودرو را هدف قرار داده و خودرو منفجر شد ولی انفجار به حدی مهیب بود که ۶ ساختمان (خط دفاع اول از جمعیه جود که کلا ۳۰ ساختمون بیشتر نیست) را تخریب و ۱۵ تن از مدافعین شهید شدند.

هر دو طرف سعی دارند هر چه زودتر اوضاع میدان نبرد را به نفع خود تغییر دهند. ایرانی ها و حزب الله و ارتش سوریه و فاطمیون سعی دارند باشکوی را گرفته و راه را به سمت نبل و زهرا باز کنند و محاصره ی حلب تکمیل شود.

اما از طرف دیگر مخالفین تروریست به دنبال دستیابی سریع به نبل و زهرا و ساقط کردن این شهرکها هستند . و هدف بعدی بازگشایی راه بین المللی اعزاز-حلب است و در نهایت ناکام گذشتن نقشه نظام برای محاصره حلب .  مردم عادی و بیگناه نیز داخل نبل و زهرا به عنوان اهرم فشار بر طرف مقابل استفاده میشود.

از نظر منطقِ نظامی،برای هر دو طرف نبرد مرگ و زندگی کل ماجراست.
چه کسی روزهای آینده نبرد را به نفع خود تمام خواهد کرد؟

منبع : روزنامه الحیاه چاپ لندن.(با کمی دستکاری)