1- علی رغم هماهنگی ها و اعلام قبلی، هنوز عملیات آزادسازی فلوجه آغاز نشده. اوضاع میدانی فلوجه و منطقه واقعا به یک بن بست جدی رسیده و همه شواهد حاکی از آن است که بزودی حمله گسترده آغاز می شود.

2- نیروهای ستاد مشترک و «بسیج مردمی» به این نتیجه رسیده اند که هر چه سریعتر باید پرونده محاصره فلوجه بسته شود.(اگر بتوان واقعا اسمش را محاصره گذاشت). هیچ راه حلی جز «راه حل نظامی» وجود ندارد. به ویژه آنکه تمامی کانال ها و ابتکارهای مسالمت آمیز محرمانه و غیرمحرمانه نتیجه ای نداشته است.

3- عشائر اهل سنت، اختلافات زیادی با دولت نوری المالکی داشتند و هنوز هم بر اختلافات خود تاکید دارند، اما از ابتدای درگیری ها بین نیروهای ارتش و داعش، موضع بی طرفانه داشتند.

تلاش های فراوانی از سوی عشائر صورت گرفت تا مذاکرات غیرمستقیم با داعش انجام شود تا کار بدون جنگ گسترده و خونریزی پایان یابد. هم شخص «علی حاتم» بزرگ عشائر منطقه تلاش های زیادی کرد و هم از مسیر «جیش المجاهدین» کانال هایی زده شد و حتی یک طرح ابتکاری هم شیخ «رافع الجمیلی» ارائه داد. اما همه تلاش ها تا این لحظه شکست خورده و داعشی ها ظاهرا فقط یک جمله بیشتر برای گفتن ندارند: «بایِع البغدادی ثم ناقِش» (اول با بغدادی بیعت کن بعد صحبت کن.)

4- فلوجه را به شهر «تروریست ها» می شناسند. شهرِ کارگاه بمب ها و بسته های انفجاری عراق. داعشی ها هیچ راه جایگزین غیر از عملیات نظامی باقی نگذاشتند. اکنون به طور جدی «فلوجة، هیت، شرقاط، حویجة، قائم و قیارة و احتمالا بعاج» در دستور کار نیروهای مسلح عراق قرار دارد.