این عملیات به صورت غیر رسمی هفته پیش و به صورت رسمی دیروز شروع شده.

هدف از این عملیات پاکسازی منطقه عمومی بیجی، با تمرکز بر پاکسازی شهر و پالایشگاه بیجی در حال انجامه.منابع 14 هدف اصلی رو برای پایان عملیات در نظر گرفتن که به صورت کلی هدفش گسترش طوق امنیتی در غرب بیجی، با تمرکز بر تسخیر مستحکم ترین دژ داعش در شمال صلاح الدین؛ یعنی روستای بزرگ صینیه هست.

اونچه مشخصه این دو روز تمرکز نیروهای عراقی که اکثرا از حشد تشکیل میشن، پاکسازی 40 درصد از پالایشگاه و حدود 30 درصد از شهر بوده که هنوز دست داعشه.البته برای اینکه خطوط امداد داعش قطع شه، مسیر بیجی-حدیثه فعلا تسخیر و مسیر بیجی-استان نینوا زیر نظر گرفته شده.

دواعش طبق معمول شروع به ارسال انتحاری کردن که فعلا خیلی مشکل به وجود نیورده..

و اما تحلیل:

انتخاب طوق غربی بیجی برای پاکسازی در راستای قطع مهمترین جهت حمله دواعش به منطقه عمومی بیجی از سختی خاص خودش برخورداره.بیش از یک ساله که هر دو طرف به صورت متناوب در هر 3 ماه یه عملیات برای تغییر وضع میدانی انجام میدن که با دست آورد های کمی همراهه.

وجود عوارض طبیعی، تسلط بر مناطق شهری، نزدیکی منابع و مراکز پشتیبانی، وضعیت کوهستانی-بیابانی منطقه؛ همه عواملیه که باعث این ناکامی دو طرفه میشه.

اما اینکه فرماندهان اتاق جنگ تصمیم گرفته باشن دوباره راهی رو برن که قبلا با شکست مواجه شده، برای من عجیبه؛ مخصوصا اینکه هیچ تغییری در نفرات، تجهیزات و شرایط نسبت به عملیات های قبلی رخ نداده.

بی پرده بگم، اونچه تجربه رصد 6 عملیات از دو طرف در محدوده بیجی به من می فهمونه اینه که اگر دواعش بخوان بر منطقه مسلط بشن، باید پالایشگاه و بعد روستاهای جنوب بیجی رو بگیرن (که تقریبا محاله و 1 ساله روز میزنن ولی نمیتونن که حتی پالایشگاه رو بگیرن) و اگر نیروهای عراقی بخوان بر منطقه مسلط بشن اول باید صینیه و شرق رودخانه رو گرفته و پاکسازی کنن و بعد بیان سراغ دواعشی که دیگه امیدی به پشتیبانی ندارن و در غیر این صورت، کار پاکسازی پالایشگاه یا شهری که دواعش در اون از صینیه یا کوه های حمرین پشتیبانی میشن، خیلی سخته.

هرچند روز اول و با دور زدن صینیه و حمله از پشت به صینیه و البته پیشروی در جاده هیوندا، خیلی امیدوار بودم که صینیه به زودی سقوط کنه، اما امروز از شدت حمله به این روستای بزرگ کم شده و نیروها وارد پالایشگاه بیجی شدن..

فعلا بیشتر از این نمیشه تحلیل کرد ؛برای اینکه اخبار درست، تحت تاثیر جنگ روانی دو طرف، محو شده.

انشالله خبری شد، سریع منتشر میکنم..ن

نقشه بزرگ: http://www.mediafire.com/view/lhxsn54c77ec4x5

کانال تلگراممون: https://telegram.me/IslamicWorldNews