مواضع متناقض ائتلاف امریکا مبنی بر توقف موقت عملیات و تکذیبیه ارتش عراق نشان دهنده اختلافاتی در زمینه عملیات موصل است. بدون شک همزمانی این مواضع با اعلام رسمی شرکت حشدالشعبی در  عملیات موصل، بیانگر دلیل این اختلافات است.
اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا هم که چند روز قبل بعد از آنکارا به بغداد آمد تا موافقت رسمی دولت عراق را برای شرکت ترکیه در عملیات موصل کسب کند، با مخالفت دولت عراق مواجه شد. از همان جا بود که در میدان نبرد هم امریکا در میزان پشتیبانی خود اصلاحاتی صورت داد و از حجم آن کاست.
اما طی دو روز گذشته فرماندهان مقاومت عراق و حشدالشعبی از آغاز حضور رسمی شان در این عملیات و از آن بالاتر محاصره موصل از غرب و آزادسازی تلعفر سخن گفتند. طبیعتا چنین امری برای امریکا به هیچ وجه قابل قبول نیست و تمام فشار خود را بر دولت عراق برای توقف حشدالشعبی به کار خواهد بست.
لذا از دیروز به شکل علنی کاهش حمایت ائتلاف امریکا را در محورهای ارتش شاهد بودیم تا جایی که بعضی منابع خبر از توقف موقت عملیات ائتلاف امریکا می دهند.

اما در عرصه میدانی، حشدالشعبی از ساعت 6 صبح شنبه، عملیات خود را از جنوب موصل ( محور قیاره) به سمت موصل آغاز کرد که با پیشروی قابل توجهی حدود 10 روستا را آزاد کرد. سرعت عملیات حشد باعث عقب نشینی پشت سر هم داعش از این روستاها شد تا جایی که در چند روستا اهالی نیازی به فرار و خروج از منازل خود به دلیل درگیری ندیدند و در منازل باقی ماندند.

اما جالب تر آنکه فرمانده حشدالعشبی به طور علنی اعلام کرد بعد از عملیات موصل، به جنگ داعش در سوریه خواهیم رفت!!

طبیعتا ادامه این روند اهداف و منافع امریکا را در فاز نهایی داعش و پساداعش با خطر جدی روبرو خواهد کرد.
قطعا امریکا دست بسته به تماشا نخواهد نشست و اقدامات جدی تر و فشارهای بیشتری به دولت عراق برای توقف حشد به کار خواهد بست. و در این راه از توان ترکیه به طور کامل استفاده خواهد کرد.
باید دید ترکیه هم که قبلا تهدید به اقدام عملی کرده بود و در شمال تلعفر هم حضور نظامی دارد، آیا توان عملی کردن تهدیدات خود را با پشتیبانی امریکا دارد یا خیر؟!

همانطور که ابومهدی مهندس فرمانده #حشدالشعبی گفت سخت ترین محور در اختیار حشد قرار گرفته. هم فاصله محور جنوب موصل بیشتر از سایر محور هاست و هم این که برخلاف سایر محورها، غرب این محور کاملا باز و در اختیار داعش است.
و حالا بنظر میرسد مخالفت و فشار سیاسی را هم باید به سختی نظامی این محور عملیاتی حشد افزود...

از : https://telegram.me/pelak_44