پس از آنکه در هفته ی گذشته عملیات کردها (SDF) با پشتیبانی هوایی آمریکا به منظور نزدیک شدن به رقه پایتخت داعش در سوریه آغاز شد و چند روستا و تعدادی از مزارع در جنوب عین عیسی آزاد شد ؛ حدودا 3 روز هست که عملیات زمینی بصورت غیر منتظره ای متوقف شده و در حال حاضر فقط بمبارانهای معمول هوایی توسط جنگنده های ائتلاف صورت میگیرد .

هرچند که انتظار پیشروی های بیشتری میرفت ولی اینگونه نشد اما نکته ای که در این عملیات بیشتر از همه جلب توجه میکرد حضور گسترده تر نیروهای آمریکایی با تجهیزات کامل با پچ یگانهای کرد در صحنه ی نبرد با داعش بود . در گذشته نیز نیروهای آمریکایی بصورت محدود در میدان نبرد در کنار کردهای سوریه دیده شده بودند ولی اینبار حضور آنها بسیار پررنگ تر بود .

آنچه که مشخص هست حرکت به سمت رقه دشواریهای خاص خودش رو دارد و مسلما دواعش از پایتخت خود به سختی دفاع میکنند .

همانطور که میدانید یکی از تاکتیکهای داعش در مواقعی که با شکست مواجه میشود و یا در حال عقب نشینی هست ؛ باز کردن یک یا چند جبهه در خطوط و مناطق دیگر هست تا فشار و تمرکز از روی مناطق شکست کم بشود. در این سه سال شاهد این تاکتیک داعش در مناطق مختلف سوریه و عراق بودیم .

آغاز حملات همه ی جانبه ی دواعش به مواضع مسلحین در شمال حلب و در نزدیکی اعزاز و تصرف مناطق وسیع در 3 روز گذشته ، مطمئنا در راستای همین تاکتیک بود که به نوعی عملیات در شمال رقه را تحت تاثیر خودش قرار داد .

در هر صورت عملیات رقه تقریبا متوقف هست و بیشتر درگیریها در شمال حلب متمرکز شده ؛ جایی که امروز مسلحین موفق شدند روستای براغیده و کفرشوش رو از داعش پس بگیرند .

بعلت نزدیکی روستاها به یکدیگر و عوارض خاص زمین در شمال حلب و بخصوص نوار مرزی ، روستاهای این منطقه بصورت مدام بین طرفین دست به دست میشوند .