طی چند روز گذشته عملیات بزرگ آزادسازی شرق سوریه کلید خورده و شاهد پیشروی بی سابقه ای در این محور ها هستیم.

خصوصا طی 24 ساعت گذشته که کل مناطق راهبردی جنوب #تدمر تا حاجز #ظاظا و شرق قریتین و مثلث الصین آزاد شد. و شاهد طرد عناصر داعش و مسلحین تحت حمایت امریکا بودیم.

در شرق استان #سویدا و در مجاورت مرز اردن هم شاهد پیشروی سریع نیروهای جبهه مقاومت به سمت مرکز سوریه و #بادیه ( صحرا ) سوریه هستیم.

در جاده #بغداد - دمشق هم محور مقاومت به منطقه زرقاء رسیده و فاصله حدود 50 کیلومتری با مرز عراق در گذرگاه تنف دارد.

اما نیروهای امریکایی با اعزام نیرو به معبر #تنف میخواهند مانع پیشروی مقاومت و وصل شدن به مرز عراق شوند. و اعلام کرده اند در صورت نزدیک شدن محور مقاومت به تنف، آنها را هدف قرار خواهند داد.

🔴🔴 این یکی از حساس ترین و مهم ترین برهه های جنگ سوریه از ابتدا تا کنون است.

جبهه مقاومت و دولت های عراق و سوریه خواهان باز شدن ارتباط دو کشور هستند و امریکا با حمایت #سعودی و #اردن و #اسرائیل میخواهد مانع شود.

از طرف دیگر #حشدالشعبی عراق به سرعت از غرب #موصل و صحرای #نینوا در حال نزدیک شدن به مرز سوریه است. بعد از آزادسازی قیروان حالا به سمت #البعاج پیشروی میکند و اگر مشکل سیاسی غالب  نشود، کمتر از دو هفته به مرز سوریه می رسند و این نزدیک ترین نقطه محور مقاومت به دیرالزور خواهد بود تا در آنجا کریدوری بین عراق و سوریه باز شود. که لازمه اش پیشروی ارتش سوریه از تدمر تا #دیرالزور است.

تقریبا بر کسی پوشیده نیست که دولت عراق تحت فشارهای امریکا مانع پیشروی حشدالشعبی به سمت سوریه شده بود، اما حالا بر خلاف نظر حیدر العبادی، این پیشروی ها صورت میگیرد تا اهرم فشار و برگ دیگری باشد در مقابل نقشه امریکا در این منطقه. که هدفش قطع رابطه عراق و سوریه است.

هفته های آینده رقابتی مهم و سرنوشت ساز است برای تعیین تکلیف #ژئوپلتیک منطقه و قطعا طرفین این درگیری دلایل بسیار مهمی برای خالی نکردن صحنه رقابت دارند.
و البته این نبرد در اولویت #روسیه نیست و این محور مقاومت است که با تکیه بر توانمندی و قدرت خود در حال پیشروی و پیگیری منافع  مهم خود است.

📌 و نشانه های اهمیت این رقابت را در دو خبر خلاصه میکنم.

🔺 - اعزام مستقیم نیروهای ویژه امریکا به مرز عراق و گذرگاه تنف
🔺 - هدایت و فرماندهی مستقیم #فرمانده جبهه مقاومت. هم در جبهه حمص و صحرای سوریه و هم در جبهه صحرای نینوای عراق !

#جهاد_رضا