پس از مدتها و با شنیدن زمزمه های شروع عملیات آزادسازی شهر سنجار، نقشه زیر رو برای تشریح و پیگیری عملیات آماده کردیم.
اگر از فلوجه و تکریت به عنوان شهرهایی که قبل از ورود نیروهای داعش به کنترل نیروهای طرفدار داعش در اومدن بگذریم، سنجار اولین شهری بود که توسط داعش به کنترل در اومد.
تعداد زیاد غیر اهل سنت (به خصوص ایزدیها) در این منطقه باعث شد که داعش علاوه بر چشم داشت به سرزمین، به مردمی که بار تبلیغاتی خوبی ازشون میتونست بگیره، چشم داشته باشه.
در این راستا بود که وقتی در همون ساعات اولیه ایزدی ها رفتار دواعش رو دیدن به کوه ها و به خصوص کوه شمالی سنجار فرار کنن و با چنگ و دندون با کمترین مقدار سلاح به محاصره ای چند هفته ای تا چند ماهه در بیان.
بحث در مورد سیر زمانی نبردها در سنجار زیاده اما به صورت خلاصه بدونید که بعد از خارج شدن از شوک اولیه، کردها با کمک هایی اندک که از سمت دولت عراق و البته ائتلاف شدن تونستن که به سمت جنوب پیشروی داشته باشن و به ارتفاعات شمال سنجار تسلط پیدا کنن و ایزدی ها رو از محاصره در بیارن.
البته با بررسی وضع میدانی محدوده استراتژِیک سنجار، اینکه به دواعش این حق داده بشه که برای تسلط بر نواحی شمالی سنجار، اصرار خاصی نداشته باشه، کمی قابل توجیحه.
طبیعتا سنجار به خودی خود شهری استراتژِیک حساب نمیشه مخصوصا اینکه از لحاظ تدافعی، یه شهر عادی و کوچیک حساب میشه اما اگر به نقطه ای که سنجار در اون واقع شده نگاهی بندازیم، مهمترین مسیر تدارکاتی داعش یعنی مسیر (رقه-موصل) از این شهر رد شده.
وجود الزام به زنده نگه داشتن این راه و البته قوت نیروهای داعش در جنگ شهری و در زمین های صاف نسبت به جنگ در کوهستان، از دلایلیه که الان بیش از 3 ماهه، چندین عملیات کوچک و غیر رسمی کردها رو برای بازپسگیری سنجار به توقف کشونده.


اما اکنون:
حدودا یه هفته از زمانی که نیروهای متحد کرد (پیشمرگه، YPG و تعلیم دیدگان ایزدی) رسما خبر از طراحی و آماده شدن برای شروع عملیات آزادسازی سنجار دادن میگذره.
روش این عملیات بر خلاف عملیاتهای پیشین که مستقیم به شهر حمله میشد، منطقی تر بوده و گفته میشه با محاصره اولیه شهر به کمک قطع جاده ترانزیتی در شرق و غرب شهر صورت خواهد گرفت.
استعداد نیروها برای این حمله، 6000 نفر اعلام شده که عدد مناسبی برای این هدف خواهد بود.
البته طبق معمول گرفتن شهر دور از دسترس نیست ولی باید تثبیت خوب صورت بگیره. مخصوصا که دواعش برای قطع شدن مسیر سریعشون، حسابی عصبانی خواهند شد.
یه نکته هم میمونه که قابل ذکره و اونم حضور شیعه های محلیه که در منطقه بومی هستن ولی جمعیت زیادی ندارن و زیر نظر کردها عمل خواهند کرد.

دوستان کسی اگر خبر موثق از دو روستای مجنونیه و وردیه در غرب سنجار داره، بده، دقیقا مشخص نیست دست کیه.

نقشه با کیفیت : http://www.mediafire.com/view/orlot3ihtjxkvbx