با خروج آخرین کاروان مسلحین از خان الشیح ؛ کنترل کامل منطقه در اختیار ارتش سوریه قرار گرفت.


پس از شکستن مقاومت مسلحین در داریا پیش بینی آینده غوطه غربی دمشق کار سختی نبودو  همانگونه که پیشبینی میشد شکست مسلحین در داریا ،کمر مسلحین در غوطه ی غربی دمشق را شکاند . مقاومت مسلحین در غوطه غربی شکسته شد و  مسلحین مناطق دیگر نیز با کمترین فشار از سوی ارتش مجبور به پذیرش مصالحه شدند.

در نوشتار زیر اطلاعاتی در مورد خان الشیح و مناطق اطراف آن بیان شده که به خوبی تبیین کننده اهمیت خان الشیح میباشد.

"خان الشیخ یکی از بزرگترین مناطق در غوطه غربی دمشق میباشد و مساحت آن نزدیک به 162کیلومتر مربع است.در آخرین سرشماری چیزی نزدیک به 13000 نفر ساکن خان الشیح بوده اند.

خان الشیح بدلیل قرار گرفتن در عمق غوطه غربی دمشق و وضعیت تقریبا خاص آن چه از لحاظ ترکیب جمعیتی و چه از لحاظ وضعیت جغرافیایی، همواره بعنوان پایگاهی مهم برای مسلحین محسوب شده و همواره پایه ریز و مبنای عملیات در محورهای غوطه غربی دمشق بوده است .

از دیگر روستاهای مهم این منطقه میتوان به دیرخبیه و بویضه با 5000 هزار سکنه، زاکیه با 30000 سکنه، مرانه و مقیلبیه با 8000 هزار سکنه و طیبه با 4000 هزار سکنه اشاره کرد .

پس از آنکه در سال 2012 کنترل خان الشیخ از دست دولت خارج شد این منطقه تبدیل به گذرگاهی شد که مسلحین از آن برای انتقال تجهیزات و سلاح از مناطق جنوبی به غرب دمشق و یا ارتباط با اسراییل استفاده میکردند . به واقع خان الشیح تغذیه کننده اصلی مناطقی همچون معضمیه و داریا بود و این خود یکی از دلایل مقاومت مسلحین در منطقه داریا بشمار میرفت.

در این منطقه گروه های زیادی از مخالفین حضور داشتند که میتوان از جبهه النصره بعنوان بارزترین آنها نام برد.

گروه هایی مانند لواء الحق، احرار الشام، لواء احرار داریا،لواء شهداء داریا، الویة الفرقان، لواء ابو دجانة، لواء الفاتحین ،الاتحاد الإسلامی لأجناد الشام نیز در این  منطقه حضور داشتند که از لحاظ تعداد نفرات در رتبه پایین تری نسبت به جبهه النصره قرار دارند.

هرچند که گمانه زنی ها نیرویی نزدیک به 4 هزار نفر برای مسلحین متصور بود اما امروز و با خروج آخرین اتوبوس حاوی مسلحین چیزی نزدیک به 2 هزار نفر فرد مسلح از این منطقه خارج شدند .البته بدلیل نبود آمار مستند در گذشته و با در نظر گرفتن تلفات مسلحین در سال اخیر آمار نهایی یعنی 2 هزار نفر قابل توجیه است .

بازه عملیات در این منطقه از زمان آغاز تا خروج مسلحین 60 روز یعنی از اول اکتبر ( 10مهر ) تا اول دسامبر ( 11آذر ) به طول انجامید . "

نقشه با کیفیت : http://www.mediafire.com/convkey/66b0/wxi0d3p7mslwp39zg.jpg