یکی از دغدغه هایی که در کشورهای جنگ زده همیشه مطرح هست، ظهور افراد و جریانهاییست که از شرایط خاص حاکم بر کشور به اشکال مختلف سوء استفاده کرده و مجرای جدیدی برای کسب قدرت و ثروت نامشروع و غیرقانونی پیدا می کنند.

در ایران زمان جنگ تحمیلی احتکار کالا و گرانفروشی با وجود کمیابی کالاهای اساسی یکی از معضلاتی بود که نهایتا با برخورد سخت و مجازات های سنگینی که در برهه ای اعمال شد تا حدی کنترل گردید.

در سوریه بعد از جنگ نیز شاهد بروز مسائل از این دست بوده ایم. از افرادی مانند سلیمان اسد که از موقعیت خانوادگی و ثروت خود سوء استفاده کرده اند تا گروه های مافیایی شبه نظامی برای خود تشکیل دهند، یا گروههای نظامی و شبه نظانی وابسته یا موازی ارتش سوریه (قوات ردیفه) که در شرایط مختلف اقدام به سوءاستفاده از قدرت کرده و دست به سرقت از مناطق آزاد شده یا اخاذی از خودروهای عبوری از ایست بازرسیهای بین شهری می زنند.

رضا الباشا خبرنگار فعلی شبکه المیادین لبنان که مدرک داروسازی خود را از ایران دریافت کرده، قبل از فعالیت به عنوان خبرنگار میدانی در جنگ سوریه، خبرنگار اجتماعی، ورزشی و سیاسی برای شبکه هایی مانند الکوثر، دبی اسپورت و ... بوده است. سابقه کاری، دغدغه های اجتماعی و آنچه او به عنوان دفاع از خون شهدای دفاع از حلب می نامد، برای او انگیزه ی پیگیری بخشی از این فسادها در حلب شده است.

او در برهه های مختلف زمانی نسبت به اخاذی های سنگین در ایست بازرسی های مسیر خناصر و نبل و الزهرا و سرقت و غارت از شهرکهای صنعتی شیخ نجار و لیرمون، و خانه های مسکونی مردم در بنی زید، خالدیه، حمدانیه، ١٠٧٠، منیان و ضاحیه الاسد هشدار داده بود.

اما چند شب پیش در مصاحبه زنده رادیویی با شبکه نینار اف ام با نام بردن صریح از تعدادی از گروههای درگیر در این سرقت ها جنجال بزرگی به پا کرد.

گروههایی که رضا الباشا از آنها نام برد، بعضی از نیروهای قوات النمر (زیرمجموعه علی الشلی)، صقور الصحراء و نیروهای عشایر شرقی بودند که همگی به خصوص دو گروه اول از گروههای پرقدرت و بزرگ موازی ارتش سوریه هستند. تبعات این افشاگری بلافاصله بعد از مصاحبه با پیام های تهدید آمیزی که از طرف افراد ناشناس برای رضا ارسال می شد نمایان شد.

اما بازخوردهای رسانه ای این اقدام متفاوت بود.

اکثر خبرنگاران و فعالان رسانه ای سوری حمایت کامل خود را از رضا الباشا اعلام کردند، در حالیکه عده ای با تعمیم صحبت های بیان شده آن را توهین به ارتش و نیروهای موازی قلمداد کرده و با هشتگ (#الجیش_خط_الاحمر) از مطرح شدن و افشاگری در زمان جنگ انتقاد کردند.

هر چند در قسمت های بعدی برنامه ی رادیویی نینار اف ام، حسین دیاب استاندار حلب با حمایت از رضا الباشا قول پیگیری و حل این معضل را داد.

محمد جابر فرمانده ارشد صقور صحرا نیز در این برنامه وعده مجازات نیروهای زیرمجموعه ی خود را داد. بازدید امروز استاندار از مناطق اخیرا آزاد شده و دستگیری تعدادی از سارقین توسط گروه تازه تشکیل با عنوان نیروهای ویژه مبارزه با غارت، نوید ثمر دادن تلاش های خبرنگاری را می دهد که وجود شرایط خاص و جنگی را بهانه ی سکوت و چشم بستن بر فساد نکرد.

رضا الباشا