کاش فرماندهان ما از اینهمه مشکلاتی که در منطقه هست درس میگرفتن و حالا که سربازی اجباری رو دارن اجرا می کنن، حداقل به صورت مفید برنامه ریزیش کنن..

واقعا هر تحلیل گر سطح متوسطی میتونه یه پلان کلی از استراتژی های جنگ های آینده که رسمی و غیر رسمی، مستقیم یا نیابتی ممکنه درگیرش بشیم بده؛ کاش سیاست گذاران نظامی ما؛ حداقل نیروهای مردمی رو که در قالب سربازی حدودا 2 سال درگیرش میشن رو طوری آموزش میدادن که در قالب این استراتژی ها بتونن جلو برن..

یکی از طرح های خوبی که یه زمانی حرفش بود اینه که سربازی بر اساس اقلیم محل زندگی هر فرد، تخصصی بشه. پایه نظریه هم از تجربیاتی گرفته میشد که در دوران جنگ داشتیم و داوطلب ها ترجیح میدادن که در اقلیمی شبیه محل زندگی خودشون بجنگن.

اینطوری دیگه مثلا سربازهایی که در اقلیم کوهستانی متولد و بزرگ شده بودن، 2 سال براساس تاکتیک های جنگ در کوهستان آموزش میدیدن و صد در صد بازده بیشتری داشتن..

البته الان میخواید بگید که یه نظامی باید همه جا بتونه بجنگه ولی به نظرم این عقیده برای نیروهای رسمی نظامی نمود داره نه برای کسانی که به صورت شهروند های غیر نظامی میخوان از محله، شهر یا استان خودشون دفاع کنن (مخصوصا مرزنشین ها)!