عصام زیتون که به عنوان نماینده ی ارتش آزاد در کنفرانس هرتسلیای اسراییل شرکت کرده است، هدف از حضورش را جلب حمایت اسراییل از ارتش آزاد سوریه عنوان کرد.

این در حالی است که، *هرتسی هلیفی، رییس اداره‌ی اطلاعات نظامی اسراییل، در کنفرانس هرتسلیا گفت «سه ماه گذشته سخت‌ترین دوران داعش از زمان تشکیلش بوده است...اسراییل نمی‌خواهد جنگ سوریه با شکست داعش و خروج قدرت‌های بزرگ به پایان برسد و با ایران و حزب‌الله قدرتمندتر مواجه شویم، و بر ما واجب است که تلاش کنیم [سوریه] به چنین وضعیتی منتهی نشود».

آموس گیلعاد، مدیر امور سیاسی-نظامی وزارت دفاع اسراییل هم ایران را تهدید حیاتی علیه اسراییل دانسته و درباره‌ی توافق هسته‌ای و روابط ایران-حزب‌الله گفته «نباید فریب سکوت [ایران] را بخوریم، حتی اگر 15 سال دیگر ادامه داشته باشد. روحیه‌ی ایران با وجود درگیری در سوریه عالی است و تا جایی که می‌توانند به حزب‌الله سلاح می‌رسانند».

صحبت‌های هلیفی حداقل یک بار دیگر هم از طرف مقامات اسراییلی تکرار شده است.

مایکل اورن، سفیر سابق اسراییل در آمریکا و نماینده‌ی فعلی کنست، دو سال پیش بعد از سقوط موصل و رسانه‌ای شدن فعالیت‌های داعش در عراق گفته بود «اگر قرار است شر کوچک‌تر را انتخاب کنیم، شر کوچک‌تر در برابر شیعه‌ها، سنی‌ها هستند...سنی‌ها دارند با نایبان ایران می‌جنگند...از دیدگاه اسراییل، اگر قرار است شری پیروز شود، کاش شر سنی پیروز شود».

*مطلب از سهیل جان نثاری