روزی که محور #حشدالشعبی به سمت #تلعفر حرکت کرد و راه #موصل را از سوریه قطع کرد، پیش بینی میشد نهایتا ظرف دو، سه ماه به مرز سوریه برسد.
و با توجه به سرعت حشد در آزادسازی مناطق آن هم بدون پوشش هوایی مناسب، قطعا تا امروز آنها به #مرکده و #دیرالزور رسیده بودند.
اما شرایط نظامی همیشه تعیین کننده نیست و شرایط سیاسی گاهی غلبه میکند.
فشار #امریکا بر حکومت عراق موجب توقف عملیات حشدالشعبی به سمت سوریه شد. تا همچنان امریکا گزینه ها و فرصتی برای نفوذ و سیطره بر مرزهای عراق وسوریه داشته باشد.

اگر این مناطق بین #تلعفر تا دیرالزور بدست حشدالشعبی و ارتش سوریه آزاد نشود، معنایش ادامه تروریسم در آینده است.
#تل_عبطه یکی از نقاطی است که از زمان صدام محل تجمع عناصر مخرب و شورشی بوده است. و نقطه ارتباط با البعاج و کل دشت #نینوا محسوب می شود.
به همین دلیل می بینیم برخلاف ابعاد و جمعیت کم آن #داعش به طور ویژه در آن حضور داشته.


دیوار نوشته های داعش در خیابان های تل عبطه در عراق و سوریه بی نظیر است. تماما دعا برای بقای دولت اسلام و خلافت بغدادی و روایات و اقوال خاص از بزرگان سلفیت است؛ آنهم با رنگ آمیزی های مختلف. که مثل آن را در موصل و فلوجه هم نمیتوان دید.

توقف و فشار بر حشد پشت دروازه های تل عبطه هم بی ارتباط با این ویژگی ها نبود و بعد از آزادی تل عبطه هم چند ماه طول کشید تا دو روز پیش که حکومت عراق اجازه حرکت حشد برای آزادی #الحضر را صادر کرد.

با شرایط فعلیِ انفعال و همراهی دولت #العبادی با امریکا، غربِ عراق و مناطق مرزی با سوریه به دست نیروهای هماهنگ با ایران مثل حشدالشعبی آزاد نخواهند شد و این یعنی برنامه امریکا برای ورود به شرق #سوریه.

مناطق مرزی سوریه و عراق( دشت نینوا و صحرای عراق و سوریه ) را میتوان پناهگاه و عقبه تروریسم دانست که با شرایط سیاسی بوجود آمده، این بار هم پاکسازی نخواهد شد. کما اینکه زمان #اشغال عراق در ۲۰۰۳ توسط امریکا هم، هیچ وقت آنها وارد تل عبطه و البعاج و دشت نینوا نشدند و عقبه #تروریسم قطع نشد.

جهاد_رضا