تقریبا نزدیک به سه هفته بود که درجبهه ی جنوب حلب پیشروی خاصی از سوی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت صورت نگرفته بود و برعکس جبهه ی مخالف با حملات پراکنده   و جست و گریخته موفق به تغییر جزیی در خطوط تماس شد .
در هفته ای که گذشت ، زمزمه هایی از ارسال نیرو و تجهیزات به مناطق جنوبی حلب از سوی نیروهای مقاومت شنیده میشد و طرح حمله ای جهت نزدیک شدن به بزرگراه در حد فاصل خان طومان تا العیس .
امروز صبح حملات بصورت ناگهانی و برق آسا با پشتیبانی توپخانه ای و هوایی جنگنده های روس آغاز شد و نیروهای حاضر در معرکه موفق به پیشروی و آزاد سازی الحمیره(الحمرا) ، قلعجیه ، حلصه(خلصه) و زیتان شدند .
بدین ترتیب با پیشروی های اخیر و به شرط درست بودن اخبار مربوط به عملیات حدفاصل خانطومان - العیس میتوان گفت که گام نخست با موفقیت به انجام رسید .
البته ذکر این نکته ضروری است که درگیریها در اطراف این مناطق همچنان ادامه دارد و تغییرات احتمالی در نقشه ی نظامی ممکن هست .
**
توضیح مختصر در مورد دیگر مناطق

*وضعیت حویز کاملا مشخص نیست ؛ حویز در واقع خط تماس بین ارتش و تروریستها محسوب میشه و زیر بمباران طرفین هست .
*الحمیره و به خصوص خلصه در این 4 هفته چندین بار دست به دست شدند ، وضعیت جغرافیایی و قرارگیری این دو و مساحت کم این دو روستا بگونه ای هست که یا باید هردو تصرف شود و یا هیچکدام . تقریبا تصرف یکی بدون دیگری غیر ممکن هست .
*شمال خانطومان دارای یک سری بلندیها و انبار مهمات هست که آنهم زیر بمباران طرفین هست و بیشتر زمان ها خالی از نیرو و زمان عملیات هر یک از طرفین پیشروی و یا عقب نشینی در این مناطق صورت میگیرد .
*در جنوب پس از حمله ی اخیر مسلحین تروریست جهت بازپسگیری روستاها ، ترجیح داده شد به منظور کاهش تلفاتِ نیروهای خودی ، نیروها از بعضی مواضع و سنگرها عقب نشینی کنند .
بعنوان نمونه به وضوح این امر در حمله ی تروریستها به تل باجر که تصاویر پهپادی آن هم توسط مراسل حلب منتشر شد ؛ قابل مشاهده بود .تروریستها در کسری از دقیقه خود را از روستای مجاور به تل باجر رساندند و این روستا را تصرف کردند والبته نیروهای خودی به مقصد بانص و تل عیس عقب نشینی کردند .
در حال حاضر مکحله و عزیزیه و بلندیهای البکاره و البنجیره خط تماس اصلی در مناطق مذکور هست.
به شخصه معتقد هستم با در اختیار داشتن الحاضر و بلندیهای مهم تل العیس و جبل اربعین و دید و اشراف بسیار مناسب این مناطق به دیگر مناطق و روستاهای جنوبی ، این حرکت نیروهای مقاومت ذکاوتمندانه بود.
این روستاها را میتوان در آینده به راحتی پس گرفت ،لازمه ی در اختیار داشتن این روستاها افزایش خطوط تماس در مقیاس بزرگتر در حدفاصل جبل اربعین و بانص است که مطمئنا برای امن نگه داشتن تصرفات اخیر این امر در آینده صورت خواهد گرفت .

نقشه با کیفیت : http://s3.img7.ir/Osivb.jpg