طی روزهای گذشته ارتش سوریه توانست پیشروی های خود را در شرق حلب ادامه داده و مسلحین را در چند محله حلب محصور کند! البته حلب کاملا آزاد نشده و خبرها و شادی هایی که دیشب  و امروز شاهد بودیم صحیح نبود و در مقابل موجب شد رسانه های عربی مثل الجزیره و غربی ها مثل CNN شایعات عجیبی مثل قتل عام میدانی مردم و آتش زدن زن ها و بچه ها و حتی تجاوز خیابانی به زنان را منتشر کنند! که اساسا هیچ مبنایی نداشت و تمام عکس های آنها مربوط به سالهای قبل یا کشورهای دیگر بود!!

هنوز محله های المشهد، انصاری و سکری در اختیار #مسلحین است.

اما در ساعات گذشته، چه در سطح بین المللی و چه در سطح محلی مذاکرات مهمی در جریان است که طبق آن مسلحین حاضر خواهند شد حلب را ترک و به سمت ادلب روانه شوند.

با توجه به وضعیت بد مسلحین و با توجه به اینکه امیدی برای پیروزی ندارند، انتظار می رود این #مذاکرات به نتیجه برسد و شاهد خروج مسلحین و به تبع آن آزادی کامل شهر حلب باشیم.

هر چند که ارتش سوریه مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده، اما جلسه فوری امروز سازمان ملل به دعوت فرانسه و درخواست های مختلف طرف های دیگر، احتمالا منجر به چنین توافقی خواهد شد.

از فواید این #توافق ، حفظ جان غیر نظامیان محصور در محلات مسلحین است.
همچنین این توافق موجب می شود تا حدودی موج تبلیغات و شایعات رسانه های غربی و عربی کاسته شود و طبیعتا واکنش ها و هزینه های سیاسی این پیروزی کمتر  می شود.

و البته این توافق شکست روحی مسلحین را هم سنگین تر خواهد کرد. چرا که رسانه های مسلحین دائما از تسلیم نشدن حلب می گفتند و مدعی می شدند چنین سناریویی در حلب تکرار نخواهد شد و اتوبوس های سبز هرگز به حلب نخواهند رسید.

از نکات منفی آن هم، می تواند زنده ماندن و خارج شدن عناصر خاصی باشد که نقش اساسی در بعضی اتفاقات سالهای قبل حلب داشتند. و البته افسران اطلاعاتی و نظامی کشورهای خارجی اگر هنوز از حلب خارج نشده باشند که بعید بنظر می رسد. کما اینکه گزارش هایی مطرح بود که این افراد در همان عملیات اول فک حصار حلب از طریق معبر راموسه خارج شدند.

همچنین اسرایی که از ارتش سوریه و مقاومت طی درگیری های عملیات اخیر به دست مسلحین افتادند، ممکن است به همراه آنها به ادلب برده شوند.
که اگر خروج مسلحین مثل سایر مناطق با اتوبوس های سبز و با نظارت ارتش انجام شود، و مسلحین امکان انتقال اسرا را نداشته باشند، ممکن است آنها را اعدام کرده و به شهادت برسانند.

طبق آخرین اخبار این توافق تا چند ساعت دیگر نهایی و اجرایی خواهد شد و مسلحین به همراه غیرنظامیانی که مایل اند، میتواند از معبر راموسه به راشدین 4 و از آنجا به ادلب منتقل می شوند.

برآوردها نشان می دهد نهایتا 10 هزار نفر مسلح و غیر نظامی در این محلات باقی مانده باشند.

#جهاد_رضا