جبهه النصره (جبهه فتح الشام) طی بیانیه ای رسمی ادغام گروه های "جبهه فتح الشام ، نورالدین زنکی ، لواء الحق ، جبهه انصار الدین ، جیش السنه " با یکدیگر و تشکیل گروهی جدید با نام " تحریر الشام " تحت فرماندهی ابوجابر هاشم الشیخ را اعلام کرد .

ابوجابر هاشم الشیخ فرمانده سابق احرارالشام بین سالهای 2014 و 2015 بود. لازم به ذکر است پس از انتشار بیانیه، وی استعفای خود از احرارالشام را بصورت علنی اعلام کرد .

گفته میشود برخی از فرماندهان بارز احرارالشام نیز در حال پیوستن به "تحریر الشام" هستند .
در بیانیه از این ادغام بعنوان ادغامی کامل یاد شده که میتواند معنای خاص خود را داشته باشد و به احتمال زیاد گروه های مذکور بطور کامل در این نهاد جدید حل خواهند شد .

در هفته ی جاری پس از حملات گسترده جبهه النصره به گروه های مختلف مسلحین، هر یک از گروه ها به سرعت ادغام خود را با "احرارالشام" اعلام کردند . اما نکته این ادغامات در اینجاست که ادغام های صورت گرفته بیشتر جنبه ائتلاف داشته و نه تشکیل یک گروه جدید و یا ذوب در احرار الشام .
کمااینکه بسیاری از گروه های ادغام شده با احرارالشام به مانند جیش المجاهدین پایگاه های خود را با فرماندهی مستقل تحت فرمان خود دارند . اما "تحریر الشام" نهادی جدید و تحت فرماندهی واحد است .
نکته دیگر این بیانیه حضور عجیب گروه مزدور نورالدین زنکی در کنار جبهه النصره است. این گروه در گذشته با جبهه النصره درگیری داشته و از یکدیگر کشته بودند ..
در واقع در مورد نورالدین زنکی باید اینگونه گفت که این گروهک دوپاره شده و قطاع شمالی آن که در حلب فعال بود از نورالدین زنکی اعلام جدایی کرده و به فیلق الشام پیوست .  اینها همان هایی هستند که زمان شروع عملیات "درع الفرات" ترکیه در شمال استان حلب، به کمک ترکیه شتافتند و جبهه خود را مشخص کردند . در واقع ادغام  زنکی با فیلق به مانند ادغام مزدور با سوپر مزدور است !
بصورت کلی یکی از نقاط مشترک همه گروه هایی که به احرارالشام پیوستند؛ مزدوریت و عاملیت آنها برای ترکیه است . خود این مطلب و ارتباط آنها با ترکیه حاوی نکاتی است که به خوبی نشان دهنده ی خط مشی آینده ترکیه و این گروه ها در سوریه است .

آنچه که این روزها و پس از درگیریهای درون گروهی مسلحین در شمال سوریه و  به دنبال آن تشکیل گروه های جدید شاهد هستیم؛ آغازگر برگ جدیدی از تحولات سوریه خواهد بود که میتوان آن را به سوریه ی پسا حلب (آزادسازی حلب) تعبیر کرد .
به واقع تغییرات سرنوشت سازی در سوریه در حال شکل گیری است و در هفته های آتی خطوط و مرزبندیهای جدید بین طرفین درگیر در سوریه بازچینی و مشخص خواهد شد.