در یه سری پیامها دوستان اشاره کردند به گمانه زنی هایی در مورد مسئله تجزیه سوریه.

بیانیه دیروز احرارالشام در مورد مذاکرات زبدانی مجددا بحث میزان تاثیر ایران در سوریه رو پیش کشید.افراد زیادی اعم از دوست و دشمن در مورد نقش ایران در سوریه (و نیز عراق) غلو می کنند..

واقعیت اینجاست که ایران با وجود کمکهای تسلیحاتی و اقتصادی فراوان به دولت سوریه ،کنترلی بر تصمیمات اساسی که دولت سوریه اتخاذ می کنه نداره.. رابطه ی ایران و میزان نفوذش بر آنها در سطوح مختلف هست..

رابطه ی ایران با دولت سوریه، عراق،حشد شعبی،حزب الله و حماس متفاوت هست..به جز حزب الله و تا حدی پایین تر حشد شعبی عراق، ایران هیچ نفوذ فکری و ایدئولوژیکی روی دولت سوریه، عراق و گروه حماس نداره..

قطعا تجزیه سوریه برای هیچکدام از کشورهای منطقه منهای اسراییل اتفاق خوبی نیست ولی متاسفانه به دلیل شکاف و گسست عمیق فکری و فرهنگی و جنگ داخلی خانمان سوز کم کم در حال تبدیل به گزینه ی اجتناب ناپذیر هست..

کریم شاهین نویسنده ی گاردین (متمایل به مخالفین) در مقاله ای راجع به احتمال تجزیه ی ضمنی و ناگزیر سوریه با توجه به تحولات میدانی اخیر نوشته:

http://www.theguardian.com/world/2015/aug/04/syria-approaching-de-facto-partition-amid-assad-military-setbacks?CMP=share_btn_tw

گروه رسانه ای الرای هم مدتهاست در این مورد مطلب میزنه..برخی ادعا می کنن ایران با هرگونه مذاکرات برای تجزیه سوریه مخالفه، برخی هم از جمله مخالفین (با نگاهی به بیانیه ی امروز احرار الشام) معتقدند ایران در صدد تجزیه سوریه به نفع خودش هست!!

همه ی این تحلیل ها از هر موضعی که طرح شده بر این پایه و اساس هست که مقدرات کشور سوریه و جنگ داخلی این کشور رو ایران میچرخونه!

مطمئنا تجزیه یا یکپارچگی سوریه فقط با تصمیم دولت سوریه، ایران،ترکیه و .. و حتی آمریکا اتفاق نمی افته.. به قول یکی از دوستان "وقتی خود سوری ها قبول نکنن کنار هم به صورت مسالمت آمیزی زندگی کنن، تجزیه خود به خود صورت می گیرد و هیچکس جلودار آن نخواهد بود"..

بحث تجزیه مدتهاست مطرح شده، ولی در مورد رایزنی های فشرده با محوریت ایران، روسیه و آمریکا سند موثقی نداریم، تا وقتی که رسما چیزی اعلام نشه همش شایعه هست.