اگر یادتون باشه حدود 3 ماه پیش بود که اولین نقشه از پیشرفت عملیات آزادسازی عراق رو منتشر کردیم.
امروز با دومین نقشه، تغییرات این سه ماهه رو واستون میگم.

**برای مرور نقشه قبلی و توضیحات آن، لطفا نقشه شماره 1 و لینک درج شده در آخر این صفحه رو مشاهده کنید **

مقدمه:
تغییرات عمده وضعیت میدانی این 3 ماهه عراق از لحاظ وسعت کم ولی از نظر استراتژیک، مهم هستن. در واقع میشه گفت که سه شهر استراتژیک عراق در این دوره، کانون عملیات دو طرف بودند.
البته دقت کنید که با توجه به اینکه سه ماه اخیر، یک ماه در ماه رمضان و دو ماه دیگه در گرمای شدید بودیم، نمیشه خیلی انتظار داشت که جبهه ها فعال بوده باشن.

نقشه شماره 2 با کیفیت بالا: http://www.mediafire.com/view/wqmx4mkxmwx7f1s/araq2.jpg

محور مشتعل شمال صلاح الدین "بیجی و پالایشگاه آن":
همونطور که اطلاع دارید از اولین روزهای تسلط ارتش بر تکریت، دواعش برای انتقام و شاید فتح دوباره شهر، دست به حملات گسترده ای به دروازه تکریت، "منطقه عمومی بیجی" زدن. این حملات تا اونجا پیش رفت که دواعش بر تمامی مناطق شهر و روستاهای اطراف و حتی نصف پالایشگاه تسلط پیدا کردن به صورتی که آذوقه و تجهیزات مدافعان داخل پالایشگاه، از طریق هوا به دستشون میرسید.
اما نیروهای عراقی متشکل از ارتش، پلیس و نیروهای مردمی (عموما سپاه بدر، کتائب امام علی و البته گروه های کوچکتر) با عزمی راسخ و نقشه ای مناسب، به مناطق اشغال شده وارد شدن.
در این محور دو زیر محور اصلی داشتیم که یکی در کوه های حمرین و دیگری خود شهر بیجی  بود که محور شهر بیجی هم به دو زیر محور، برای ادامه عملیات در منطقه عمومی بوجواری و صینیه تقسیم شد.
در نهایت باید بگم که الان در منطقه عمومی بیجی، تنها چند خیابان در شرق شهر بیجی و کمی از بیابانها و تاسیسات نفتی واقع در اون، دست دواعش هست و بقیه مناطق پاکسازی شده اند.
.
محور پر فراز و نشیب "رمادی":
محور رمادی پس از انتشار نقشه اول و همزمان با شروع عملیات دواعش برای تسخیر بیجی، شعله ور شد.
اون روزها دواعش تونسته بودن در شهر رخنه کنن و حدود یک چهارم شهر در دست اونها بود که بعد از شروع حملات اونها، شهر سقوط کرد.
در مورد علت سقوط شهر حرف های زیادی زده شد ولی برای یادآوری بگم که اون زمان، هنوز به نیروهای شیعه اجازه داده نشده بود که وارد الانبار بشن.
دواعش که حسابی زور میزدن که از جنوب وارد شهر بشن، این دفعه تاکتیکشون رو عوض کردن و با قطع شریان های پشتیبانی ارتش در شمال شهر، شهر رو محاصره کرده و وارد شهر شدن. البته همونطور که فیلم هاش رو منتشر کردیم، بی خیالی اکثریت مردم و خیانت عده ای از اهالی، علت اصلی این بود که شهر در طی حدود یک هفته تسلیم دواعش بشه.
پس از وارد شدن نیروهای مردمی به استان الانبار، سلسله عملیات آزادسازی الانبار آغاز شد که در منطقه عمومی الانبار، از حدود 1 ماه پیش شاهد جلو رفتن نیروهای عراقی در شرق و غرب و جنوب رمادی بودیم به صورتی که الان شهر تقریبا محاصره شده و میشه گفت که یک چهارم مناطق شهری جنوب غرب رمادی هم در دست نیروهای عراقیه.
.
محور پاییتخت معنوی دواعش "فلوجه":
فلوجه، ام الفساد شهر های الانبار، یکی از پایگاه های اصلی طرفداران حزب بعث و البته لانه تفکرات تکفیری هست. اینکه این شهر از همون سالهای سقوط صدام چه بر سر نیروهای آمریکایی اورد و کانون پرورش چه افراد و افکاری بود، بماند.
از لحاظ تاریخ و جغرافیای وضعیت میدانی فلوجه، باید گفت که به علل گوناگونی از جمله وجود پایگاه های نظامی در اطراف شهر و البته نزدیکی شهر به پاییتخت و مناطق استراتژیکی مثل ابوغریب، دواعش به صورت نظام مند نتونستن طوق حائل شهر رو گسترش بدن و البته عملیات های سریع نیروهای مردمی مثلا کتائب سید الشهدا در مناطقی مثل سبع البور و دیگر نیروهای مردمی در جرف الصخر، باعث شد که دواعش، راهی به جز عقب نشینی به شهر و روستاهای اطراف اون نداشته باشن.
اما با ورود نیروهای مردمی به استان الانبار و زمانی که پس از حدود یک ماه کار شناسایی و طرح ریزی عملیات تمام شد، رزمندگان در نیمه ماه رمضان، عملیات فتح فلوجه رو شروع کردن که تا امروز و طبق محاسبات من، از لحاظ وسعت تونستن نصف مناطقی که در اطراف فلوجه در دست دواعش و طرفدارانشون بود رو پاکسازی کنن. البته باید این نکته رو بگم که خدا رو شکر شهر کاملا محاصره شده و تلاش های یک ماهه دواعش برای شکست محاصره نیز ناکام بود.
فعلا و طبق نقل فرماندهان، عملیات فتح فلوجه برای جلوگیری از بالارفتن تلفات غیرنظامی، در مناطقی از اطراف شهر صورت میگیره که مردم حضور ندارن.
.
اما در مورد 3 ماه آینده یه سری نکات و پیشبینی ها وجود داره.
1- رمادی:
در صورتی که عزم برای ادامه عملیات در اون ادامه داشته باشه که به نظرم داره، در بهترین حالت دو تا سه هفته دیگه فتح خواهد شد. البته نکته ای که هست باید دید، دواعش چرا بعد از دو هفته از پیشروی ها، هنوز نتونستن معادلات موازنه قوا رو با وارد کردن نیروهای جدید به هم بزنن و کم کم دارن شهر رو از دست میدن.
2- فلوجه:
در بهترین حالت و در صورتی که نیروهای ارتش و به خصوص نیروهای طلایی بعد از فارغ شدن از رمادی، به جای حرکت به سمت هیت به سمت فلوجه حرکت کنن، این شهر یک تا دو ماه دیگه کار داره و البته تا اون موقع حدود 10000 نیروی مردمی، در اطراف شهر در حال پیشروی کند و گرفتن تلفات و مهمات از دواعش خواهند بود. با سقوط احتمالی رمادی، میشه گفت که دیگه امید دواعش برای شکست محاصره، از بین میره.
3- شهر هیت:

به نظر شخصی خودم، بهترین گزینه بعد از رمادی اینه که نیروهای ارتش که الان اکثریت نیروهای حمله کننده به رمادی هستن، به شهر هیت متوجه بشن. این شهر از لحاظ وسعت و سختی عملیات، خیلی راحت تر از رمادی یا فلوجه هست و با توجه به حضور کنونی نیروهای عراقی در جنوب و غرب اون، فتحش کار سختی نمیتونه باشه. در این صورته که تقریبا تمامی شهر های الانبار به جز فلوجه محاصره شده، در دست نیروهای عراق می افته.
4- و اما حویجه و شرقاط در شمال صلاح الدین:

چند روز پیش بعضی فرماندهان گفتن که به زودی عملیات پیشروی به سمت شرقاط در شمال بیجی رو کلید میزنن. البته باید این نکته رو در نظر بگیرید که به علت نزدیک شدن نیروها به مناطق تحت اختیار نیروهای کرد اقلیم، این عملیات رو میشه اولین عملیات مشترک نیروهای شیعه، دولت مرکزی و اقلیم نامید. البته بازم میگم در صورتی که اقلیم شرکت کنه و ممکنه این عملیات تنها به دست نیروهای مردمی و ارتش صورت بگیره. اما اهمیت شرقاط اینه که هرکس این شهر رو داشته باشه، کنترل ورود و خروج دواعش در منطقه وسیعی از مناطق جنوب کرکوک رو در اختیار میتونه داشته باشه و در واقع اگر به دست نیروهای ما بیوفته، دواعش در منطقه وسیعی محاصره میشن.
به نظر خودم این عملیات رو نمیشه بهش امیدوار بود که طی حداقل سه ماه آینده انجام بشه ولی اگر بشه دو چیز ثابت میشه: اول اینکه روابط اقلیم و دولت مرکزی اونقدر خوبه که سریع دارن عملیات رو شکل میدن و دوم اینکه عملیات آزادسازی موصل، ممکنه تا 6 تا 9 ماه آینده شروع بشه.
.
سه ماه آینده و وضعیت عملیات در الانبار و به خصوص رمادی، فلوجه و هیت خیلی مهمه. انشالله که به زودی عراق کاملا پاکسازی بشه، که من مطمئنم اگر داعش در عراق شکست بخوره، متلاشی شدنش قطعیه و کار متلاشی شدن داعش در سوریه بسیار ساده تر میشه.

**
نقشه شماره 1 با کیفیت بالا: http://www.mediafire.com/view/ax7mmp3b6t4bqoa/araq1.jpg

پست و توضیحات نقشه شماره 1: http://newss.blog.ir/post/%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF-%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82-%D8%A7%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%D9%87-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%B9%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%D9%82%D8%B4%D9%87

**