در این رابطه از یکی از برجسته ترین صاحب نظر های مسایل یمن پرسیدم :
با توجه به گزارشهایی که از گفتگوهای کویت رسیده امید به صلحی پایدار همراه با دستاوردهای قابل دفاع برای انصارالله خیلی کمرنگ شده .
پاسخ ایشون :
«اگه توافقی در کویت حاصل نشه تحریمهای فصل هفتم و قطعنامه 2216 به قوت خودش باقی میمونه و عربستان هم از این فرصت برای ادامه تحریمهای زمینی، هوایی و دریایی مناطق یمن سوء استفاده میکنه. در واقع سناریوی غزه محتمل تر میشه.

نام غزه برای تقریب ذهن است. دو میلیون نفر در غزه محاصره شده و با دنیای خارج ارتیاط اندکی دارند. دنیا حکومت حماس در غزه را به رسمیت نشناخته و همه فشارها برای آنست که حماس، دولت خودگران فلسطین را بپذیرد و در آن ادغام شود.

هرچند ظالمانه، اما نظام بین الملل، هادی را به عنوان حکومت مشروع قبول کرده و باهاش تعامل میکنه. در صورت ادامه وضعیت بدون توافق، در مناطق شمالی، وضعیت انصارالله و صالح مثل حماس در غزه میشه با این تفاوت که در غزه، بیشتر مردم با حماس هستند اما در مناطق شمالی یمن، وضعیت یکدستی حاکم نیست و برخی قبایل از جمله حاشد مخالف انصارالله هستند. اخراج شمالی ها از عدن، ساقط کردن اعتبار گذرنامه و پول صنعاء توسط دولت هادی، از نشانه های این سناریوست.

در صورت ادامه جنگ و مقاومت انصارالله و صالح و حفظ جغرافیای فعلی، سناریوی شش اقلیمی منتفی خواهد شد. اما اگر جغرافیای فعلی به نفع هادی تغییر کند سناریوی شش اقلیمی پیاده میشه و انصارالله و صالح در اقلیم آزال محصور خواهند شد. باید توجه داشت که صالح در استانهای البیضاء، إب و الحدیده نفوذ داره و تا زمانی که صالح باشه احتمال تحقق این سناریو ضعیفه. یک طرح سه اقلیمی توسط جریان سوم مطرح شده که تقویت خواهد شد.

با توجه به توافق ظهران الجنوب (توافق بین انصارالله و عربستان)، سعودی تلاش میکنه خودش را از جنگ یمن دور نگه داره و سعی میکنه با تقویت ارتش هادی، حضور نیروهایش در یمن را به حداقل برسونه.»


در پایان این نکته رو هم خودم  اضافه کنم تمام این گمانه زنی ها با توجه به شرایط متعارفه ،مسن تر ها یادشون هست تو جنگ تحمیلی خوشبین ترین کارشناسها حداقل دستاورد صدام بعد از پایان جنگ رو تصاحب خوزستان یا بخش بزرگی از اون می دونستند اما رشادتهای جوانان ایران همه ی اونا رو به تفکر و بازنگری در تحلیلهاشون واداشت ،امروز انصار الله در چنین شرایطی قرار داره در صورتی که بتونه از نظر میدانی (در صورت شکست مذاکرات) دستاوردهای قابل دفاعی داشته باشه قطعا کفه ی ترازو به نفعش در آینده سنگین تر خواهد شد .ان شاءالله.