طالبان افغانی در گفتگو با برخی رسانه های این کشور مدعی شده اند : دو استاد دانشگاه امریکایی که در اسارت آنان به سر می برد را با "انس حقانی " برادر سراج الدین حقانی مبادله خواهند کرد .
برخی رسانه های محلی درافغانستان گفته اند که طالبان در تماس با آنان مدعی شده اند که در ازای تحویل دهی دو استاد خارجی دانشگاه امریکایی در کابل،  خواستار آزادی " انس حقانی " برادر سراج الدین حقانی رهبر شبکه تروریستی حقانی شده اند .
منبع طالبان از دادن جزئیات بیشتر خود داری کرده و گفته است: بعد از رهایی انس حقانی در این مورد اطلاعات بیشتری خواهد داد .
دو استاد دانشگاه امریکایی که اتباع امریکا و کانادا می باشند تابستان سال جاری توسط افراد مربوط به طالبان از شهر کابل ربوده شدند . هفته قبل طالبان با انتشار ویدیویی ضمن اطلاع از زنده بودن این دو استاد، خواستار رهایی زندانیان خود شده بودند .
تبادل زندانیان بین امریکا و طالبان اقغان بی پیشینه نبوده و قبل از این نیز " باو برگدال " یک افسر ارتش امریکا در بدل رهایی 5 فرمانده طالبان از زندان گوانتانامو از قید این گروه رهایی یافت .
شبکه حقانی یکی ازسازمانهای تروریستی در منطقه است که درپاکستان و افغانستان فعالیت دارد . دولت افغانستان بیشتر قضایای بمب گذاری و انتحاری در این کشور را به شبکه حقانی نسبت می دهد .شبکه حقانی روابط نزدیک با طالبان افغان دارد .
 انس حقانی پسر جلال الدین حقانی بنیانگذار شبکه حقانی و برادر سراج الدین حقانی رهبر کنونی این گروه است .انس حقانی در مهر 1393 توسط دولت افغانستان دستگیر شد . مسئولان افغان وی را فرد شماره دوم شبکه حقانی عنوان نموده بودند،  که روابط خوب با شیوخ عرب داشته و در جذب کمک برای تروریستان از کشورهای عربی دست باز داشت .
همچنان انس حقانی در اداره شبکه های اجتماعی و بیان افکار تروریستان و رساندن پیام ها از این طریق مهارت خاص داشت .