در روز های اخیر و با سرعت گرفتن پیشرویهای نیروهای کرد و SDF (نیروهای دمکراتیک سوریه) به سمت پایتخت داعش یعنی شهر رقه ؛ بر آن شدیم تا نقشه میدانی رقه را منتشر کنیم :)

عملیات جاری موسوم به " خشم فرات " از میانه های آبان ۹۵ با اعلام رسمی نیروهای مشترک کرد و SDF با هدف تصرف شهر رقه آغاز شد و طی تقریبا دو ماه و ده روز گذشته با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود. در ابتدا و با پشتیبانی هوایی آمریکا پیشرویهای سریع و قابل توجهی صورت گرفت ولی به یکباره عملیات متوقف شد و مسائلی همچون حضور ترک ها در کرانه ی غربی رود فرات و پیشروی آنها در عمق خاک سوریه باعث شد عملیات مذکور در حاشیه قرار بگیرد .

اما در ادامه و با مشخص تر شدن اوضاع نظامی و سیاسی در غرب فرات و به ویژه در الباب و منبج ؛ نیروهای کرد بصورت ضمنی از تمرکز خود در غرب فرات کاسته و یکبار دیگر با تجمیع قوا در شرق فرات عملیات نیمه کاره ی " خشم فرات " را از سر گرفتند .

در دو هفته اخیر شاهد پیشرویهای منظم و ادامه دار نیروهای کرد و SDF در شمال و غرب شهر رقه بودیم که طی آن کنترل بخش وسیعی از مناطق از دست داعش خارج شد تا آنجا که نیروهای مشترک خود را به نزدیکی سد طبقه رساندند .

خطوط دفاعی اولیه پایتخت داعش در هم شکسته شده و وضعیت برای دواعش مناسب نیست ؛ هرچند که آنها سعی میکنند با امواج انسانی و انتحاری ها از سرعت پیشروی کردها بکاهند اما واقعیت این است که در مناطق دشت مانند شمال و شمال غرب رقه و با پشتیبانی دقیق جنگنده های ائتلاف این حربه ی داعش چندان کارساز نیست .

نقشه : http://www.mediafire.com/convkey/c9f8/drkzji2z2dk6462zg.jpg