دیروز نیرو های دموکراتیک سوریه (SDF) رسما اغاز فاز نهایی (فاز پنجم) عملیات خشم فرات را با هدف تصرف مرکز شهر رقه اعلام کردند و اخرین خبر ها حاکی از نفوذ نیرو های کرد به شهر رقه از سمت محله های شرقی است.

مروری بر عملیات خشم فرات:

💢تقریبا هفت ماه پیش بود که نیرو های SDF عملیات خشم فرات را برای تصرف شهر رقه پایتخت خود خوانده داعش اغاز کردند در فاز اول این عملیات که از جنوب شهرک عین عیسی اغاز شد نیرو های دموکراتیک با تصرف چندین منطقه از شمال به سمت شهر رقه پیشروی کردند و با ازاد سازی تل سمن فاز نخست این عملیات با موفقیت پایان یافت.مدتی بعد نیرو های دموکراتیک فاز دوم این عملیات را از جنوب شرق سد تشرین اغاز کردند و  نیرو های دموکراتیک با تصرف ده ها روستا و چند شهرک (از جمله شهرک های مهم محمود لی و سویدیه کبیره) به چند صد متری سد طبقه و 25 کیلومتری شهر رقه (از سمت غرب این شهر) رسیدند و به این ترتیب فاز دوم عملیات نیز با موفقیت به اتمام رسید.

💢در اغاز عملیات منابع نزدیک به یگان های مدافع خلق تعداد نیرو های SDF در این عملیات را حدود 30000 نفر و تعداد نیرو های داعش را بیش از 8000 نفر بر اورد کرده بودند.

💢با اغاز فاز سوم عملیات رقه همان طور که انتظار می رفت بدلیل بافت صحرایی منطقه نیرو های دموکراتیک پیشروی های سریعی داشتند و در عرض چند روز موفق شدند به کمتر از ده کیلومتری شهر رقه برسند.در این حوالی بود که نیرو های دموکراتیک از پیوستن 3000 مبارز عرب (اموزش دیده شده توسط ائتلاف) به خود خبر دادند.در گام های بعدی فاز سوم عملیات خشم فرات نیرو های دموکراتیک با پیشروی از سمت شمال استان دیرالزور و پاکسازی روستاهای جروان ابو خشب و کوبار خود را به ساحل رود فرات رساندند و با پیشروی در امتداد رود فرات و پاکسازی شهرک الکرمه عملیات در این منطقه متوقف شد.

💢اندکی بعد در اتفاقی غیر متنظره نیرو های امریکایی با گذراندن چند صد نیرو های کرد از دریاچه الاسد عملیاتی  را در حومه جنوبی این دریاچه اغاز کردند که پس از چند هفته به پاکسازی فرودگاه و محاصره کامل شهر طبقه انجامید و بدین ترتیب فاز سوم عملیات خشم فرات نیز به پایان رسید . با شروع فاز چهارم عملیات خشم فرات نیرو های SDF نبرد را برای پاکسازی کامل شهر  و سد طبقه اغاز کردند که پس از چندین روز سد و شهر طبقه از کنترل داعش خارج شد .همزمان نیرو های دموکراتیک با پاکسازی چندین روستا در حومه ی شمالی شهر رقه ( از جمله روستای مهم حزیمه )از جهت شمال خود را به 6 کیلومتری شهر رقه رساندند. در گام نهایی فاز چهارم عملیات خشم فرات نیرو های قسد با پاکسازی شهر مهم المنصوره - شهرک هنیده و سد بعث موفق شدند شهر رقه را بطور کامل از جهات غرب شمال و شرق منزوی کنند.