بالاخره بعد از نزدیک به 5 سال جنگ داخلی پیش نویس قطعنامه 2254 با موضوع خاتمه دادن به جنگ سوریه با اکثریت آرا تصویب شد.
این پیش نویس با تعدیل مواضع غرب و با ساختاری کلی بدون ورود به جزییات ارائه شد که مجموعا با رویکردی منطقی و واقعگرایانه تر می تواند گامی مثبت برای خاتمه دادن به بحران سوریه تلقی شود. در بیانیه قرائت شده بر "حفظ یکپارچگی سوریه"، "حفط ساختار دولت سوریه شامل موسسات و ادارات" و "لزوم مقابله با داعش و دیگر گروههای تروریستی" تاکید شد.
برای اولین بار پیش شرطهای الزام آور غرب مبنی بر لزوم حذف رییس جمهور کنونی سوریه، بشار اسد پیش از مقابله با گروههای تروریستی و آغاز روند سیاسی حل بحران مطرح نشد. جان کری با اذعان به اینکه قصد تکرار اشتباهات در عراق و لیبی را نداریم، اظهار  کرد برکناری و جایگزینی رییس جمهور اسد فعلا از دستور کار خارج شده و اولویت غرب در سوریه شکست دادن داعش است.
از مهمترین جزییات مبهم باقیمانده ذکر کامل لیست گروههای تروریستی فعال در سوریه (که مورد توافق همه طرفها باشد) است که ایران و روسیه از مدتها قبل خواستار ارائه این لیست از سوی غرب شدند. همچنین گروههای مسلحی که حاضرند با پیوستن به رویکرد سیاسی مستقیما با دولت سوریه در پیشبرد روند مذاکره کنند، هنوز مشخص نشده اند. قطعنامه ی دیشب شورای امنیت خشم گروههای مسلح را برانگیخته. حتی در نشست ریاض که مختص معارضین سوری (با حذف کردها) بود به جز ارتش آزاد (شاخه اصلی) که نماینده ائتلاف مخالفین سوری هست، بقیه گروههای مسلح نتوانستند با اهداف معارضین سوری در ریاض ارتباط برقرار کنند یا هماهنگ شوند. مانند جبهه النصره و بسیاری از گروههای جهادی که کلا نشست ریاض را خیانت آمیز خوانده و رد کردند، یا احرار الشام به دلیل اینکه که بیانیه پایانی نشست را بر علیه مبانی فکری خود می دید حاضر به امضای بیانیه نهایی نشد.  
بزرگترین چالش شورای امنیت و طرفهای درگیر در سوریه، یافتن گروههای مسلح مستعد برای مذاکره و قبول آتش بس و نیز چگونگی حضور آنها در مذاکرات هست. جایی که قدرتمندترین گروههای مسلح فعال در سوریه از جمله داعش و النصره که تاثیر مهمی در نبردهای میدانی دارند، احتمالا بر اساس همین قطعنامه به زودی مورد هجوم یکپارچه ی بین المللی قرار بگیرند. در مورد داعش به دلیل مستقل بودنش پیچیدگی کمتری وجود دارد، اما اینکه با گروههایی مانند النصره یا احرارالشام که ستون فقرات مسلحین غیر از داعش هستند و از پشتیبانی خارجی هم برخوردارند چگونه برخورد شود، سوالات زیادی مطرح هست.
بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل با استقبال از این قطعنامه، آمادگی دولت سوریه را برای اجرای آتش بس در بیشتر مناطق کشور بر اساس تجربیات مصالحه های موفقی که در نقاط گوناگون سوریه دولت و گروههای مسلح داشته اند اعلام کرد.

http://www.nytimes.com/2015/12/19/world/middleeast/syria-talks-isis.html?_r=0
http://www.theguardian.com/world/2015/dec/18/un-security-council-agree-resolution-on-syrian-peace-process

لینک گفتگوی بشار الجعفری با المیادین در مورد قطعنامه 2253 :
https://www.youtube.com/watch?v=A12WRYsWBKk