تحولات جهان اسلام

اخبار خاورمیانه و پیگیری تحولات جهان اسلام

۳۳۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

بئر قصب در جنوب نیروگاه تشرین آزاد شد .

در نقشه اینتراکتیو مشاهده کنید :
https://www.google.com/maps/d/u/1/edit?mid=1M-_ymjR9xwOK7KMikOcUFSAE1ac&hl=en&ll=33.286848802595046%2C36.73550104015658&z=12

۳۱ خرداد ۹۶ ، ۲۳:۳۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

تصاویری از آثار بمباران جنگنده های خارجی بر مناطق بازار الحوت «نهنگ» و منطقه الصابری شهر بنغازی لیبی

پس از صدور قطعنامه 1973 شورای امنیت مبنی بر اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان لیبی، امارات 12 فروند جنگنده به دریای مدیترانه وشرق لیبی اعزام کرد.
این جنگنده ها براساس گفته وزیر امورخارجه امارات «شیخ عبد الله بن زاید آل نهیان» شامل شش فروند جنگنده میراژ و شش فروند اف16 است.
همچنین بدلیل عدم مهارت خلبان های اماراتی ، اجرای عملیات ها به عهده خلبان های اروپایی است.

شهر بنغازی درحال حاضر صحنه نبرد بین گروه های افراطی نظیر «سرایا دفاع بنغازی» و نیروهای ارتش ژنرال حفتر است.

۳۱ خرداد ۹۶ ، ۲۲:۳۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

تشکیل نیروى هوایى توسط حشد شعبى

یکى از فرماندهان حشد شعبى از قصد این نیروها براى تشکیل نیروى هوایى مختص به حشد براى امور مرتبط (انتقال سریع زخمى ها و..) خبر داد.
این فرمانده همچنین گفت در این باره با فرماندهان ارتش و نیروهاى هوایى صحبت هایى شده است

۳۱ خرداد ۹۶ ، ۲۲:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

عملیات موصل ؛ آزادی محله شفا

بعد از اینکه دیروز قسمت جنوبى محله شفاء به کنترل نیروهاى مشترک عراق در آمد، این نیروها امروز توانستند این محله را به طور کامل آزاد کنند.پاکسازى محله ادامه دارد.

۳۱ خرداد ۹۶ ، ۲۲:۲۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

سالگرد شهادت شهید چمران

رهبر انقلاب : ایشان فرمان امام را، امر امام را، عشق به امام را از همه صبغه‌ها و رنگهایی که در عالم سیاست و خطوط سیاسی وجود دارد مرجح می دانست و این خصوصیت دکتر چمران بود.

۳۱ خرداد ۹۶ ، ۲۲:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

شهید تهرانی مقدم چگونه موشک "ذوالفقار" را ساخت؟!

موشک ذوالفقار که قلب مواضع تروریست های تکفیری در دیر الزور را منهدم کرد نسل پنجم و پیشرفته ترین نسل سری موشک های فاتح ۱۱۰ به شمار می آید
اما چگونگی طراحی و ساخت این موشک در نوع خود جالب است
شهید تهرانی مقدم تعریف می کرد که در روسیه برای دریافت موشکی دقیق و انحصاری به ژنرال های روسی رجوع کردم. موشکی که در برد سیصد کیلومتر خطایی در حد حداکثر ۲۵ متر داشت.
پاسخ ژنرال روسی منفی بود و دلیل آن را هم کپی برداری از آن توسط ایران ذکر می کرد. به او قول دادم این کار را نکنیم، اما او خندید و مجددا' پاسخ منفی داد. در جواب او گفتم ما آن را خواهیم ساخت و ایشان با خنده مرا بدرقه کرد.

در بازگشت هرچه تلاش کردم با مشکل مواجه شدم و راهی نیافتم الا اینکه به درگاه ثامن الحجج علیه السلام پناه ببرم.
سه روز در مشهد مقدس به حرم حضرت رضا علیه السلام می رفتم و بعد از نماز و زیارت، ضمن توسل تامل و فکر می کردم و روز سوم به ناگاه پاسخ مشکلات خویش را یافتم و بعد از تشکر و زیارت مجدد سریع به هتل برگشتم و در دفترچه نقاشی دخترم طرح ذهنی ام را به تصویر کشیدم
در بازگشت از مشهد و بازطراحی کار، موفقیت به عنایت امام رضا علیه السلام حاصل شد.

🔺موشک ساخته شده فاتح‌ ۱۱۰ نام گرفت که دقیق تر و با کیفیت تر از نمونه روسی بود و بعدها با نام ذوالفقار رونمایی شد .

۳۱ خرداد ۹۶ ، ۱۳:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

نمودار درختی اعضای تاثیر گذار در خاندان سعودی

مقرن بن عبدالعزیز و محمد بن نایف، دو ولیعهد کنارگذاشته توسط ملک سلمان هستند.

۳۱ خرداد ۹۶ ، ۱۳:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

43 روز از محاصره العوامیه توسط نیروهای رژیم آل سعود میگذرد.

برای تمامی مسلمانان در محاصره کفر و نفاق دعا کنید.
اللهم العجل لولیک الفرج

۳۱ خرداد ۹۶ ، ۱۳:۱۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

فیلم بیعت بن نایف با محمدبن سلمان ولیعهد جدید آل سعود

۳۱ خرداد ۹۶ ، ۱۳:۱۵ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

با حکم سلمان پادشاه سعودی ؛ محمد بن سلمان ولی عهد حکومت آل سعود شد

محمد بن نایف ولی عهد سابق و مانع اصلی بن سلمان از سیستم حکومتی کنار گذاشته شد و با ولیعهد شدن محمد بن سلمان، گمانه زنی ها حاکی از کنار رفتن قریب الوقوع ملک سلمان است.
محمد بن سلمان اکنون 31 ساله است و در صورت پادشاهی، از جوانترین پادشاهان سعودی خواهد بود...

لازم به ذکر است ملک سلمان پادشاه فعلی عربستان یدی طولا در کنار گذاشتن ولیعهد های خود طی بحران های شروع شده توسط این کشور دارد.
در ماه اول شروع جنگ یمن، ملک سلمان برادر خود "مقرن بن عبدالعزیز "را از ولیعهدی خلع کرد و اکنون در هفته اول کشمکش ها با قطر، محمد بن نایف برادرزاده خود را خلع کرد.

۳۱ خرداد ۹۶ ، ۱۳:۰۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

نظر آیت الله خامنه اى با برگزارى همه پرسى استقلال بخشى از عراق [اقلیم کردستان عراق]

رهبر انقلاب اسلامى بر لزوم حفظ یکپارچگی سرزمین عراق اشاره کردند و گفتند: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان همسایه، با برخی زمزمه‌ها مبنی بر برگزاری همه پرسی برای جدایی یک بخش از عراق مخالف است و دامن زنندگان به این موضوع را مخالفان استقلال و هویت عراق می داند.

۳۱ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۵۶ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
میرزا

تصاویری از گزارش صبح دیروز علی شعیب خبرنگار المنار از منطقه راهبردی پمپ گاز و نیروگاه T3 در شرق تدمر

آزادسازی این منطقه (حدود 112 کیلومتر مربع) را می توان حسن ختامی بر مرحله دوم عملیات بادیه دانست.

مرحله سوم عملیات بادیه با هدف آزادسازی السخنه و بلندیهای اطراف آن، منطقه حمیمه و پمپ گاز و نیروگاه T2 به زودی پیگیری خواهد شد.

۳۰ خرداد ۹۶ ، ۲۰:۴۲ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

عملیات "فجر جدید" جهت پاکسازی مرز عراق

عملیات "فجر جدید" با هدف آزادسازی نوار مرزی غرب عراق با مشارکت گارد مرزى و حشد عشایرى چند روز است از گذرگاه مرزى الولید به طرف شهر القائم آغاز شده است و به گفته فرماندهان این عملیات تا کنون ٦٠ کم پاکسازى شده است.

۳۰ خرداد ۹۶ ، ۲۰:۳۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

پیشروی ارتش در شهر موصل

نیروهاى مشترک عراقى با آزادسازى بخش جنوبى محله شفاء بر پل پنجم موصل،قلعه باستانى باشطابیا، مرقد یحیى ابوالقاسم، ساختمان  بهداشت و کلیساى ماریا تسلط پیدا کردند.

۳۰ خرداد ۹۶ ، ۲۰:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

پایان اولین دور مذاکرات استراتژیک افغانستان و ایران

🔸هیأت 35 نفری مذاکره کننده افغانستان در اولین دور گفتگوهای استراتژیک با جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز تهران را به مقصد کابل ترک کرد.

🔸هدف از این گفتگوها و مذاکرات میان دو کشور، تلاش برای دست یابی به یک سند جامع همکاری های استراتژیک میان دو کشور در 5 بخش یاد شده می باشد که به امضای رؤسای جمهور و تأیید پارلمان های دو کشور می رسد.

🔸مذاکرات روزهای یک شنبه و دوشنبه، آغازگر سلسله نشست ها و گفتگوهای متداوم و استراتژیک در طول شش ماه آینده خواهد بود. دور دوم مذاکرات استراتژیک افغانستان و ایران تا کمتر از یک ماه دیگر در کابل برگزار میشود و در این مدت، مقام های دو طرف جزییات سرفصل های مورد مذاکره را بررسی و مشخص می کنند.

۳۰ خرداد ۹۶ ، ۲۰:۳۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

جنایات بی پایان آل سعود و مظلومیت یمنی ها

بمباران های منازل و مردم بیگناه ،بدون هدف و کورکورانه توسط ائتلاف صهیونیستی_سعودی ادامه دارد.

۳۰ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۳۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

بررسی اهمیت و موقعیت کشور لیبی در جهان اسلام _ شماره 1

🔹لیبی کشوری با جمعیت 6.5 میلیون نفر و با مساحتی برابر (مساحت ایران+اصفهان) در شمال آفریقا قرار دارد، که از این مساحت 97 درصد آن بیابان است.
اهمیت لیبی در ذخایر نفت و گاز این کشور است.

🔹لیبی نهمین کشور نفتی جهان و جزو تولید کنندگان گاز طبیعی آفریقا است.
گاز لیبی مستقیم به اروپا صادرات میشود و از مواردی است که با شروع درگیریها در دهه اخیر مایه نگرانی جدی اروپایی ها بوده است. در دهه اخیر میزان صادرات و قیمت نفت لیبی با کاهش شدیدی همراه بود که اوج آن پس از سقوط قذافی دیده میشود. و همچنین بدلیل درگیریهای سنگین چندین مرتبه صادرات به اروپا قطع شد.

🔹بررسی روند صادرات نفت و گاز لیبی در اینفوگرافی دیده میشود. همچنین مناطق نفت خیز و خطوط گاز و نفت نیز در نقشه مشخص است. و مساله مهمی که نتیجه گیری میشود ، نیاز شدید کشورهای اروپایی به نفت و گاز لیبی است که نقطه ضعفی برای اروپاست و نقطه قوتی برای آینده جهان اسلام

ان شاءالله در قسمت های بعدی به چرایی و بررسی نقش پررنگ کشورهای غربی در تحولات لیبی و طرح تجزیه این کشور خواهیم پرداخت.

۳۰ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

حصرخانگی آیت الله عیسی قاسم 29 روزه شد.

آقای امیرعبداللهیان : حکومت بحرین به جای بیگانگان باید به مردمش اتکا کند و مذاکره سیاسی تنها راه برون‌رفت بحرین از بحران است.

۳۰ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

گمانه زنی ها در مورد عملیات آزادسازى تلعفر

منابعى به نقل از ناظم الاسدى یکى از فرماندهان حشد شعبى اعلام کردند عملیات آزادسازى تلعفر مستقیما بعد از عید فطر آغاز مى شود.

۳۰ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۰۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

لبنیات عربستانی بهتر هست یا ترکی ؟!

فیصل القاسم مجرى مشهور شبکه الجزیره قطر:

«ایران دیروز موشک های غول پیکرش را از آسمان عراق به سوریه شلیک کرد. هم زمان، ما عرب ها در حال جرّ وبحث دربارۀ این هستیم که لبنیات عربستانی بهتر است یا لبنیات ترکی»!

۳۰ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۵۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

دستگیری یکی دیگر از چهره های مذهبی بحرین توسط آل خلیفه

شیخ حسین الستری از علما و واعظان بحرینی توسط نیروهای رژیم آل خلیفه بازداشت و به دادگاه رژیم جهت محاکمه معرفی شد.

۳۰ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۵۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

موشک هایی که حامل پیام بودند!!

💢دیشب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باصدور بیانیه ای اعلام کرد که با چند موشک میان برد پایگاه گروه تروریستی داعش را دراستان دیرالزور سوریه هدف قرار داده و هدف این حمله را انتقام حوادث تروریستی 17خرداد96 اعلام کرد.
💢چه کسی است که نداند ایران طی 6سال جنگ درسوریه پای ثابت مبارزه با داعش بوده و دراین سالها دائم درحال وارد آوردن خسارات سنگین به گروه های تروریستی از جمله داعش است و اگر لازم به انتقام بود،سپاه می توانست باچند عملیات درخاک سوریه ضربه هایی به داعش وارد کند اما پرتاب موشک پا را فراتر از انتقام میگذارد.
💢اینک برای فرستادن پیام به دشمن نیازی به شعارنویسی روی موشک هایمان نداریم زیرا پرتاب موشک درشرایط فعلی خود حامل پیام ها و هشدارهای جدی است و دشمن دیشب پیام جمهوری اسلامی را دریافت کرد.

🔷به بررسی اهداف ایران ازاین حمله موشکی بپردازیم

🔹1) ایران با هدف گرفتن پایگاه داعش،ضربات سنگینی به این گروه وارد کرد و انتقام سختی بعد از حوادث 17 خرداد گرفت که اگر انتقامی گرفته نمی شد ایران را در موضع ضعف قرار می داد. حمله ایران برای داعش حامل این پیام بود که جواب ترقه بازی هایش موشک خواهد بود ودرصورت ادامه اینگونه حرکات تروریستی در ایران قطعا نابودی میدانی داعش سریعترانجام خواهد گرفت.
🔹2) حمله موشکی آن هم بعداز تحریم سپاه و فعالیت های موشکی اش توسط امریکا حامل  پیام مهمی بود،ایران با این اقدام به امریکا هشدار داد که توان دفاعی و موشکی دیگر قابل مذاکره نیست و با قدرت به تقویت بنیه دفاعی کشور ادامه خواهد داد.
🔹3) موشک های ایران برای اولین بار بعد از جنگ تحمیلی یعنی قریب 30 سال اهدافی را در خارج ازمرزها هدف قرار دادکه باعث درک بهتر قدرت عملیاتی ایران توسط کشورهای منطقه شد،کشوری که بیش از همه ازاین اقدام واهمه دارد قطعا رژیم اشغالگر فلسطین است.
🔹4) رهبرانقلاب قبل از حمله موشکی در سخنرانی خود دشمن را تهدید به خوردن سیلی از ایران کرد و ساعاتی بعد موشک ها شلیک شدند و به هدف اصابت کردند واین حرکت حامل این پیام بود که در کارهای دفاعی فرمانده اصلی رهبری می باشد وکشور دراین مباحث بزرگتر دارد و او تصمیم گیرنده است.
🔹5) موشک ها از پایگاه های سپاه در استان های کردستان و کرمانشاه شلیک شدند،استان هایی که روزی تکفیری ها و حامیانشان امید داشتند که تفکراتشان دراین شهرها خریدار داشته باشد اما کردستان و کرمانشاه هم چنان درسایه وحدت شیعه و سنی درامنیت کامل می باشند.
🔹6) ممکن است برخی بگویند که این کار ایران تجاوز محسوب می شود اما این حمله با هماهنگی کامل بادولت های سوریه و عراق انجام شد و ایران احترام به قوانین بین المللی را به امریکا آموخت (امریکا تحت عنوان ائتلاف به اصطلاح ضد داعش بدون درخواست و اجازه وهماهنگی بادولت سوریه حریم هوایی و زمینی این کشور را نقض کرده و حتی جنگنده ها و نیروهای زمینی این کشور را مورد هدف قرار داده است).
🔹7) قبل از ایران، امریکا وروسیه نیز باموشک هایشان به اهدافی درخاک سوریه حمله کردند اما ایران و روسیه گروه تروریستی داعش را هدف قرار دادند ولی امریکا پایگاه نظامی ارتش سوریه را هدف قرار داد،اکنون باید پی ببریم که چه کسانی در مبارزه واقعی با تروریسم هستند. ایران با این اقدام هم چنین نشان داد که بازیگر اصلی در تحولات منطقه است ودر مواقع لزوم میتواند اوضاع را به نفع خود و متحدانش تغییر دهد.
🔹8) این حمله موشکی حتی برای داخل کشورنیز پیام داشت همانگونه که رهبری در سخنانش فرمود:دشمن بداند حتی دوستانی هم که دلشان میلرزد بدانند ما محکم ایستاده ایم و به آنها سیلی خواهیم زد.مردم بااین اقدام درک کردند که حافظان اصلی این سرزمین نیروهای مقتدر نظامی هستند.
🔹9) این مانورقدرت ایران آن هم پس از ائتلافی که سعودی ها با باجهای میلیاردی به امریکا و دیگر کشورهای منطقه برای مبارزه به اصطلاح با تروریسم و ایران راه انداختند را تحت تاثیر قرار داد ونشان داد که ایران مانند گذشته تمام مسایل مهم را رصد میکند وجواب اصلی را در میدان نبرد و سیاست می دهد و چنانچه پای سعودی ها بلغزد ایران آماده تر از همیشه است.


💢در طی یک ماه گذشته برخی تحرکات سیاسی درمنطقه خاورمیانه برای تاثیر گذاری برمناقشات منطقه با هزینه های میلیاردی که هدف اصلی آنها منزوی کردن ایران بود و هم چنین تنبیه سیاسی واقتصادی قطر به بهانه گرایش به سمت مذاکره با ایران و نیز تهدید وتحریم بی سابقه ایران توسط امریکا به صورت ازپیش برنامه ریزی شده انجام گرفت ولی در سطح سیاسی ایران به این اقدامات پاسخ مناسبی نداده بود که موجب دلسردی محور مقاومت ومتحدان ایران بود اما این حمله موشکی باعث دلگرمی متحدان ایران درسطح منطقه شد و نشان داد گزینه های ایران عملی هستند وایران مانند همیشه هوشیار ودرحال بررسی تمام اوضاع می باشد.
تحلیل از #آریامهر

۳۰ خرداد ۹۶ ، ۰۴:۵۱ ۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

دست آوردهاى حشد شعبى از زمان تاسیس تا امروز ٢٩/خرداد/٩٦

💠آزادسازى ٩٨٣ روستا
💠آزادسازى ١٦ ناحیه
💠آزادسازى ٨ منطقه
💠آزادسازى ٧ فرودگاه
💠آزادسازى ٧ پایگاه و اماکن نظامى
💠آزادسازى ٢٥ هزار کیلومتر مربع
💠پاکسازى ١٥٠٠ کم از مرزها

۲۹ خرداد ۹۶ ، ۲۳:۴۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

این را بدانید؛ جمهوری اسلامی محکم ایستاده است

این را بدانند:
دشمنان ،
دوستان با اخلاص،
و دوستانی که گاهی دلشان میلرزد
جمهوری اسلامی مستحکم ایستاده  است....

امام خامنه ای حفظ الله

۲۹ خرداد ۹۶ ، ۲۳:۳۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

حمله متوالی انتحاری در نیجریه

در این حمله تروریستی ۵ زن با اجرای حملات انتحاری در ایالت بورنو واقع در شمال شرقی نیجریه موجب کشته شدن ۱۲ نفر و زخمی شدن ۱۱ فرد دیگر شدند. آمار تلفات قطعی نیست و روبه افزایش است.

 تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است؛ اما متهم اصلی گروه تروریستی بوکوحرام است.

۲۹ خرداد ۹۶ ، ۲۳:۳۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

در سکوت رسانه های جهانی حملات سعودی به یمن ادامه دارد

در حمله هوایی دیشب سعودی به بازاری در منطقه شدا واقع در استان صعده  24 غیرنظامی یمنی شهید و چندین تن زخمی شدند.

۲۹ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۳۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

منطقه ی مهم الرصافه در جنوب الطبقه آزاد شد

ارتش سوریه موفق شد در ادامه ی پیشرویهای خود در استان رقه جعیدین و الرصافه را آزاد کند. همین دیروز بود که آمریکا یک جنگنده ی سوری را که برای هدف قرار دادن مواضع داعش در این محور پرواز میکرد به بهانه حمایت از SDF هدف قرار داد و سرنگون کرد.

وضعیت در این محور به حساس ترین قسمت خود رسیده و آمریکا بشدت احساس خطر میکند.

هدف قرار دادن جنگنده سوری بر فراز الرصافه و پیشروی نیروهای SDF در جهت محاصره کامل شهر رقه نشان از حساسیت ماجرا و نگرانی های آمریکا دارد.

همزمان با پیشروی ارتش و رسیدن به الرصافه ؛ کردها نیز با تصرف کسرة شیخ علی در جنوب شهر رقه تلاش میکنند تا محاصره شهر را تکمیل کنند .ارتش سوریه اکنون حدود 35کیلومتر با شهر رقه فاصله دارد و هرچند که بسیار بعید به نظر میرسد تصمیمی برای شهر داشته باشند ولی محور بعدی پیشروی از جهت رصافه، مشخص کننده سیاست های آتی ارتش خواهد بود .

۲۹ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۱۰ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

شهادت مظلومانه بحرینی ها توسط آل خلیفه

شهادت نبیل عبدالله السمیع از جوانان بحرینی پس از شکنجه و ضرب و شتم سنگین او در مزرعه شخصی اش توسط نیروهای رژیم آل خلیفه

۲۹ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

ما را مدافعان حریم آفریده اند / شهید حمید قنادیان

رزمنده بسیجی مدافع حرم شهید «حمید قنادیان» در راه دفاع از اسلام و اهل بیت علیه السلام در نبرد جبهه سوریه به مقام رفیع شهادت نائل گشت.

۲۹ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۴۵ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا

ریف جنوبی رقه؛ آبستن تقابل خطرناک

با نزدیک شدن ارتش سوریه به تقاطع راهبردی رصافه و عملیات در نزدیکی منطقه تحت کنترل نیروهای SDF تحرکات ائتلاف غربی هم آشکارا به سمت دخالت مستقیم و همچنین تحریک نیروهای SDF برای درگیری با ارتش سوریه در حال چرخش است.
🔸ریزان حدو کارشناس سیاسی اهل عفرین می گوید: اشاره ی بیانیه ائتلاف به اینکه جنگنده سوری مواضعی در نزدیکی نیروهای مورد حمایت آمریکا را هدف قرار داده اذعان به این مساله است که ارتش سوریه و جنگنده آن به SDF حمله نکرده و روایت دمشق از حمله به جنگنده سوری صحیح است. این در واقع سیاست آمریکاییها برای کاشتن بذر فتنه انگیزی و اختلاف بین دولت سوریه و کردها و درگیر کردن طرفین به نبرد جانبی به جای حرکت هماهنگ در نبرد راهبردی علیه تروریسم است.
🔸در بیانیه عنوان شده جنگنده آمریکایی به حمایت از نیروهای SDF که در جعیدین مستقر بوده اند جنگنده سوری را هدف قرار داده، در حالیکه حدود 5 ساعت پیش از زدن جنگنده نیروهای ارتش سوریه موفق به آزادسازی جعیدین شده بودند که پیش از آن هم در اختیار نیروهای SDF نبود.
🔸آنچه در واقع امروز اتفاق افتاد بر خلاف اخبار تایید نشده رویارویی مستقیم و زمینی ارتش سوریه و SDF نبود (به جز درگیری مختصر در محور شمال شرقی جعیدین و مجاورت الاسمر که احتمالا با هدف پیدا کردن خلیان سوری بین ارتش و SDF درگرفته است) اما ادامه این روند و عدم تدبیر و تمهید مناسب از سوی طرفین رویارویی را ناگزیر خواهد کرد.به خصوص اینکه نیروهایی به تازگی به نمایندگی از SDF به جنوب رقه ارسال شده اند که سابقه حضور در بدنه مسلحین و درگیری با ارتش سوریه را داشته اند. از جمله این نیروها، تیپ کماندویی 505 حمص است که در واقع توسط بازماندگان تیپ فاروق حمص زیر مجموعه ارتش آزاد سوریه تشکیل شده است. (تصویر) ابوصقر کسی که جگر سرباز سوری را از سینه در آورد و به دندان کشید، یکی از فرماندهان معروف تیپ فاروق بود.

۲۹ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۴۳ ۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میرزا