با نزدیک شدن ارتش سوریه به تقاطع راهبردی رصافه و عملیات در نزدیکی منطقه تحت کنترل نیروهای SDF تحرکات ائتلاف غربی هم آشکارا به سمت دخالت مستقیم و همچنین تحریک نیروهای SDF برای درگیری با ارتش سوریه در حال چرخش است.
🔸ریزان حدو کارشناس سیاسی اهل عفرین می گوید: اشاره ی بیانیه ائتلاف به اینکه جنگنده سوری مواضعی در نزدیکی نیروهای مورد حمایت آمریکا را هدف قرار داده اذعان به این مساله است که ارتش سوریه و جنگنده آن به SDF حمله نکرده و روایت دمشق از حمله به جنگنده سوری صحیح است. این در واقع سیاست آمریکاییها برای کاشتن بذر فتنه انگیزی و اختلاف بین دولت سوریه و کردها و درگیر کردن طرفین به نبرد جانبی به جای حرکت هماهنگ در نبرد راهبردی علیه تروریسم است.
🔸در بیانیه عنوان شده جنگنده آمریکایی به حمایت از نیروهای SDF که در جعیدین مستقر بوده اند جنگنده سوری را هدف قرار داده، در حالیکه حدود 5 ساعت پیش از زدن جنگنده نیروهای ارتش سوریه موفق به آزادسازی جعیدین شده بودند که پیش از آن هم در اختیار نیروهای SDF نبود.
🔸آنچه در واقع امروز اتفاق افتاد بر خلاف اخبار تایید نشده رویارویی مستقیم و زمینی ارتش سوریه و SDF نبود (به جز درگیری مختصر در محور شمال شرقی جعیدین و مجاورت الاسمر که احتمالا با هدف پیدا کردن خلیان سوری بین ارتش و SDF درگرفته است) اما ادامه این روند و عدم تدبیر و تمهید مناسب از سوی طرفین رویارویی را ناگزیر خواهد کرد.به خصوص اینکه نیروهایی به تازگی به نمایندگی از SDF به جنوب رقه ارسال شده اند که سابقه حضور در بدنه مسلحین و درگیری با ارتش سوریه را داشته اند. از جمله این نیروها، تیپ کماندویی 505 حمص است که در واقع توسط بازماندگان تیپ فاروق حمص زیر مجموعه ارتش آزاد سوریه تشکیل شده است. (تصویر) ابوصقر کسی که جگر سرباز سوری را از سینه در آورد و به دندان کشید، یکی از فرماندهان معروف تیپ فاروق بود.