همانگونه که قبلا گفته بودیم باید آزادسازی شهر حلب از لوث وجود تروریست ها را تمام شده فرض کرد. فشردگی نیروهای تروریست در داخل حلب به شدت افزایش یافته و عمق مورد اختیار آنها کاهش چشمگیری داشته است لاجرم تلفات آنها نیز افزایش خواهد یافت.

در واقع هم اکنون کمتر از ده درصد شهر در اختیار تروریست هاست. موضوع مهمتر اینکه به دلیل محاصره ۳۶۰ درجه حلب تروریست ها توان بازسازی و تامین نیروی انسانی و مهمات خود را از دست داده و روز به روز شاهد ضعف و اضمحلال هستند.

هم اکنون ارتش بر مساحتی بیش از ۹۰ درصد حلب سیطره پیدا کرده است و به زودی مسلحین مجبور به خروج از شهر خواهند بود. که از منظر نظامی یعنی شکست مطلق برای تروربست های مسلح.

قابل ذکر است اتفاقات رخ داده در حلب علاوه بر نابودی آمال و آرزوهای پشتیبانان غربی-عربی-ترک تروریست ها، کذاب بودن آنها را نیز به خوبی روشن کرد؛ علارقم تلاش سازمان ملل و تروریست ها امروز روشن است تعداد مردم حاضر در مناطق مسلحین بسیار کمتر از ۲۷۰ هزار نفر ادعایی بوده است و مجددا شاهد نوعی مظلوم نمایی از جانب سازمان های واقعی پشتیبان تروریسم بوده ایم.

زمزمه های مصالحه تروریست ها با ارتش نیز شنیده می شود که در واقع صدای شکستن استخوان های آنها در داخل حلب است.

در چند روز گذشته شهرهای الزهرا، نبل، فوعه و کفریا مورد هجوم شدید توپخانه ای، راکتی و خمپاره ای قرار گرفته و تعدادی از مردم غیر مسلح به شهادت رسیده و یا مجروح شده اند. این اقدام مذبوحانه در جهت فشار به دولت و ارتش سوریه برای کم کردن فشار از تروریست های مسلح داخل شهر حلب است اما با توجه به روند پاکسازی شهر،ارتش باید به دنبال ایجاد کمربند امنیتی با فاصله مناسبی برای نبل و الزهرا و سپس آزادی فوعه و کفریا باشد که در این صورت باید منتظر عملیات های آتی ارتش و نیروهای مقاومت در شمال حلب و غرب آن بود.

مردم حلب در حال بازگشت به خانه های خود هستند و به طور طبیعی مشروعیت دولت و ارتش سوریه روز به روز بیشتر می شود.
در بعد نظامی به نظر می رسد پس از پاکسازی شهرک های محاصره شده در بالا و با توجه به اخباری در مورد آمادگی تروریست های خارج از حلب برای باز کردن جبهه ای علیه ارتش و محور مقاومت در حلقه خارجی شهر حلب بهترین بخش برای عملیات ارتش و نیروهای مقاومت عملیات در شهرک های المشهد، السکری و الانصاری است، در این صورت ضخامت محاصره غرب حلب بیشتر و در نتیجه در صورت تهاجم خارجی هم شکستن محاصره از این جانب نا ممکن خواهد شد. این منطقه دارای یک اتوبان بزرگ با حاشیه غیر مسکونی است که جدا کردن این محلات از مرکز حلب را راحت تر می کند.

چندی پیش جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی اظهار کرده است که با پایان کار پاکسازی شهر حلب بحران سوریه پایان نخواهد یافت. در این سخنان چند نکته مهم وجود دارد، ابتدا اینکه کری به زبان دیپلماتیک در حال تهدید سوریه و محور مقاومت بوده و اراده آمریکا بر ادامه بحران فعلی است؛ دوم اینکه در برهه زمانی فعلی آمریکا قصد نجات تروریست های محاصره شده در حلب را ندارد و سوم اینکه آمریکا در پی شروع بحران و تهاجم به ارتش سوریه از منطقه ای دیگر است.

این منطقه می تواند جنوب سوریه یعنی درعا یا قنیطره، شمال سوریه یعنی ادلب و حماه؛ بخش تحت سیطره تروریست های ارتش آزاد و ترکیه و یا باز گذاردن دست داعش برای ایجاد تهدید از شرق سوریه باشد.

در هر حال آنچه روشن است اینکه آمریکا قصد ندارد منافع خود را که در گرو آتش و خون در آسیای غربی است رها کند.

این در حالی است که تلاش های محور بحران آفرین در سوریه برای آتش بس با مخالفت روسیه، چین، محور مقاومت و ارتش سوریه با شکست روبرو شده است.


انفعال آمریکا را نباید حاصل تغییر رفتار و برنامه های آن دید بلکه مسئله انتقال دولت و همچنین تفاوت نظریات دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید با سیاست های گذشته کاخ سفید است؛ سیاست هایی که به نظر نگارنده پس از استقرار ترامپ و قرار گرفتن در ساختار قدرت آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد هر چند که با مقداری کندی روبرو شده است.

باید به انتظار نشست و دید پس از حلب اوضاع سیاسی به چه شکل رقم خورده و نیروهای آزاد شده از حلب و دمشق به کجا گسیل خواهند شد.

اختصاصی کانال تحولات جهان اسلام
 ۱۹ آذرماه ۱۳۹۵
نصر