سرانجام پس از چهار سال نبرد شهری آتش بس در داریا برقرار شد و مسلحین سلاح های خود را زمین گذاشتند .

پس از پیشروی های ارتش سوریه در هفته جاری از دو روز گذشته هیئت مذاکره کننده بار دیگر وارد داریا شد و اینبار مسلحین چاره ای جز تسلیم نداشتند .

مسلما چنین آتش بسی دست آورد یک یا دو روز نیست ، بنابه گفته های منبع میدانی ما مذاکرات آتش بس در داریا از ماه گذشته آغاز شد ( http://newss.blog.ir/post/ceasefire-in-darayya ) و با توجه به کافی نبودن پیشروی های ارتش در داریا مسلحین این فرصت را برای خود میدیدند که مقاومت کنند ، بنابراین درخواست را رد کردند .

اما با ادامه ی پیشروهای ارتش سوریه در سایه مذاکرات رفته رفته امید مسلحین از بین رفت و روز گذشته مسلحین با توقف درگیریها این آتش بس را پذیرفتند .

البته هنوز اجناد الشام و لواء شهدا الاسلام در مورد آتش بس بیانیه رسمی منتشر نکرده اند اما تمام شواهد مبنی بر توافق نهایی و پایان کار داریا ست .

با توجه به این آتش بس حدود 700 فرد مسلح به ادلب منتقل خواهند شد .

حدود 4000 نفر از مردم غیر نظامی نیز به صحنایا منتقل خواهند شد .

مسلحین میتوانند در صورت تمایل اعضای خانواده خود را به ادلب ببرند .

ارتش سوریه کنترل کامل داریا را در اختیار خواهد گرفت .مراحل اجرای این توافق در چهار روز انجام خواهد شد و از صبح امروز (جمعه) اتوبوس های هلال احمر جهت آغاز انتقال وارد داریا شدند .

با آزادی داریا ضربه روحی بزرگی بر مسلحین غوطه غربی وارد خواهد شد . مسلحین منطقه داریا طی چهار سال با امید به آنکه توسط دیگر یاران خود آزاد خواهند شد به مقاومتی مثال زدنی پرداختند ؛ هر چند که در طول این مدت عملیاتهای متعددی با هدف رفع این محاصره انجام شد ولی هیچکدام موفق نبودند .

اهمیت دیگر این منطقه نزدیکی آن به قلب پایتخت سوریه بود . از این رو همواره خطری جدی برای سقوط پایتخت بشمار میرفت . با آزادی داریا دست مسلحین از نزدیک ترین مقر خود به مرکز پایتخت کوتاه خواهد شد.