کمتر کسی را میتوان در عربستان یافت که آیت الله نمر باقر النمر را نشناسد، چرا که وی همواره بر دفاع از حقوق مردم عربستان چه شیعه و چه سنی در مقابل رژیم سلطنتی آل سعود تاکید داشته است.
رژیم آل سعود تصمیم گرفته تا سرشناسترین روحانی شیعی در عربستان یعنی آیت الله نمر باقر النمر را اعدام کند، این روحانی که در بیستم تیر 1392 درحالی که از مزرعهاش بازمیگشت از ناحیه پا توسط نیروهای سعودی هدف قرار گرفت بود به مکان نامعلومی انتقال داده شد و سرانجام روز چهارشنبه حکم وی توسط رسانههای عربستانی از جمله روزنامه عکاظ منتشر شد.
وی پیش از این هم دوباره توسط سعودیها دستگیر شده بود، نخستین بازداشت شیخ النمر در می 2006 میلادی رخ داد و بازداشت دوم، در 23 آگوست 2008 میلادی رخ داد.
نگاهی به زندگی آیت الله النمر
آیت الله نمر باقر النمر روحانی شیعی برجسته عربستانی، در سال 1379 هجری قمری مصادف با 1968 میلادی، در شهر العوامیه در استان القطیف در شرق عربستان در خانوادهای اهل علم و دین به دنیا آمد که از آن علمایی چون آیتالله شیخ محمد بن ناصر آل نمر و خطبای حسینی چون جدش حاج علی بن ناصر آل نمر سر بر آورده بودند.
تحصیلات مقدماتی خود را در شهر العوامیه به پایان رساند و در سال 1400 هجری قمری مصادف با 1989 میلادی، برای آشنایی نزدیکتر با انقلاب اسلامی ایران و تحصیلات حوزوی ابتدا به ایران مهاجرت کرد تا در تهران در حوزه علمیه حضرت قائم(عج) حضور پیدا کند که در همان سال توسط آیتالله سید محمدتقی مدرسی در تهران تأسیس شده بود.
آیت الله النمر پس از 10 سال تحصیل در حوزه علمیه حضرت قائم(عج)، عازم سوریه شد و در حوزه علمیه حضرت زینب(ع) برای ادامه تحصیلات حوزوی و علوم دینی نام نوشت و در حضور اساتید این حوزه به تحصیل پرداخت.
وی دوره کتابهای اصولی از جمله اصول المظفر، رسائل شیخ انصاری و کفایة آخوند خراسانی را گذراند و در علم فقه نیز اللمعة الدمشقیة نوشته شهید اول، جامع المدارک خوانساری، مکاسب شیخ انصاری و مستمسک العروة الوثقى سید حکیم و دیگر کتابهای فقهی را مطالعه کرد.
وی در طول مدت تحصیل علوم حوزوی خود در تهران و سوریه در محضر اساتیدی حضور یافت، از جمله:
– بحث خارج نزد آیت الله سید محمدتقی مدرسی در تهران
– بحث خارج نزد آیت الله سید عباس مدرسی در سوریه
– بحث خارج نزد آیت الله خاقانی در سوریه
– دروس عالیه نزد علامه شیخ صاحب الصادق در تهران
– درس “لمعه” نزد علامه شیخ وحید افغانی
همچنین اخلاق را نزد آیتالله شیرازی در شهر مقدس قم فراگرفت و به این ترتیب به درجات بسیار بالایی در اجتهاد است دست یافت و اجازه تدریس در مراکز علوم دینی و مذهبی را پیدا کرد.
وی اکنون از جمله معروفترین و شایستهترین مدرسان علوم مذهبی و دینی در حوزههای علمیه به شمار میآید که حتی در حوزههای علمیه ایران و سوریه به تدریس کتابهایی همچون کتاب “اللمعه الدمشقیه” و کتاب “جامع المدارک” و “مستمسک عروه الوثقى” و “الحلقات” شهید سید محمدباقر صدر پرداخته است
آیت الله النمر سالها اداره حوزه علمیه حضرت قائم(عج) در تهران و سوریه را برعهده داشت و تلاش بسیاری برای توسعه و پیشرفت این مراکز انجام داد.
پس از بازگشت به عربستان مرکز مذهبی «الإمام القائم(عج)» را نیز در العوامیه تأسیس کرد که در واقع سنگبنای مرکز اسلامی در سال 1422 هجری قمری مصادف با 2011 میلادی بود.
فعالیتهای سیاسی و بازداشتها توسط رژیم سعودی
نخستین بازداشت آیت الله النمر به می 2006 میلادی بازمیگردد، هنگامی که شیخ به محض بازگشت از سفر کوتاهمدتش به بحرین و بازگشت به عربستان، به دلیل مشارکت در همایشی بینالمللی قرآن کریم از سوی نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد.
اتهام آیت الله النمر این بود که در این همایش، در عریضهای، از رژیم سعودی خواسته بود به قبرستان بقیع رسیدگی کرده، مذهب تشییع را به رسمیت شناخته و شیوههای آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند؛ همین.
اما بازداشت مجدد آیت الله النمر به 23 آگوست 2008 میلادی بازمیگردد که در شهر القطیف به دست نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد. این بار اتهام شیخ برای بازداشت بنابر ادعای رژیم سعودی درخواست از شیعیان مناطق شرقی عربستان برای آمادهشدن به منظور دفاع از خود و جامعه خویش بود که رژیم ادعا میکرد، این سخنان آیت الله النمر به معنی تحریک شیعیان عربستانی برای جدایی از حکومت مرکزی بود.
رژیم سعودی از بیم قیام مردمی و خشم و غضب شیعیان مناطق شرقی عربستان شیخ نمر را 24 ساعت پس از بازداشت آزاد کرد.
این روحانی برجسته عربستانی یک بار دیگر در مارس 2009 میلادی بازداشت شد.
آخرین خبر و موضع خاندان نمر
خاندان آیت الله نمر باقر آل نمر، با صدور بیانیه ای، از صدور حکم اعدام در حق آیت الله نمر، به شدت ابراز شگفتی کرد و آن را حکمی حساس و بی سابقه دانست و آن را فاقد وجاهت قضایی و کاملا سیاسی ارزیابی کرد و اتهامات وارد شده به النمر را نادرست دانست و تاکید کرد حتی اگر این اتهامات درست باشد، در حد محاربه نیست که مستوجب اعدام باشد .
خانواده آل نمر ضمن رد حکم صادره، از هیئت تجدید نظر خواست، حکم صادره را کاملا رد کند و از علما، فرهنگیان، سیاستمداران و نویسندگان خواست، مخالفت خود را با این حکم و احکام دیگری که در حق نوجوانان صادر شده است، اعلام کنند زیرا چنین احکامی، پیامدهای منفی برای جامعه دارد.
این خاندان همچنین از افراد مخلص خواست با مسئولان ارتباط برقرار کنند و راه های دستیابی به راه حلی برای این مساله را بررسی کنند و این اقدام را به مثابه برداشتن گامی شجاعانه در حل معضلات وطن و بستن پرونده بازداشت شدگان تلقی کنند .
کوچه ها را رنگ ماتم میزنیم
پس چرا هر لحظه با رفتار خود
بر دل صاحب زمان (عج) غم میزنیم