* ظاهرا یک اجماع بین المللی برای تجدید نظر در راه حل سیاسی بحران سوریه در حال شکل گرفتن است؛ اعلام یک «مرحله انتقالی» که بشار اسد جزئی از این راه حل باشد نه خارج از آن.آمریکا، اروپا و ترکیه به ایفای نقش بشار اسد در فرآیند مرحله انتقالی، چراغ سبز نشان داده اند.

* اگر راه حل دولت انتقالی را ادامه مسیر «ژنو3» بدانیم، باید گفت که روس ها در این مسیر کمی از موضع خود کوتاه آمده اند. بویژه آنکه مسکو همیشه بر حضور اسد در سوریه بعد از تروریست ها اصرار داشته است.

* اگر واقعا قرار باشد جنگ در سوریه پایان یابد طبق این راه حل، دولت انتقالی سوریه به 100 تا 150 هزار نیروی نظامی نیاز خواهد داشت. روسها خوب می دانند که آنها قرار نیست این تعداد سرباز دولت انتقالی را تامین کنند. روسها خوب می دانند که پایگاه های نظامیشان در طرطوس و لاذقیه قادر نخواهند بود امنیت نوار ساحلی را از یک جنگ احتمالی گسترده حفظ کند چه رسد به کل سوریه.

* علاوه بر این، نظامیان روسیه کار سختی را در سوریه پیش رو دارند. آنها دشمنانی روسی از نوع سلفی و جهادی دارند. از سلفی های ‫#‏انصار_الدین‬ و گردان ‫#‏امام_بخاری‬ گرفته تا جیش المجاهدین همگی از مسلحین قفقازی فعال در سوریه هستند که پیش از این تجربه زیادی در نبرد با روسها داشتند.

* آمریکا و متحدانش ظاهرا از ادامه جنگ ناامید شده اند. با این اوضاع، شاید این «مرحله انتقالی» بهترین راه حلی باشد که روسیه و آمریکا برای پایان دادن به بحران سوریه به آن تن داده اند.

حالا سوالی پیش میاد که چرا درحالی که اکنون مساحت زیادی از سوریه در اختیار گروه های سلفی جهادی و ... میباشد و سوریه از لحاظ نظامی تضعیف شده ؛ آمریکا تن به این مرحله ی انتقالی داده است ؟

هدف آمریکا برکناری اسد "به هر قیمتی" نیست..

اگر بود لااقل تو این 4 سال منطقه پرواز ممنوع اعلام می کردند برفراز سوریه..تا بزرگترین مزیت نظامی ارتش سوریه بر مسلحین از بین بره..

هدف کوتاه مدت و مطلوب آمریکا در منطقه روشن ماندن تنور درگیری در عراق و سوریه هست..اما آمریکا مجبور هست در بلند مدت هم ایده ای داشته باشه..آمریکا نا امید نیست بلکه تغییر استراتژی داده که لازمه اش نشان دادن انعطاف و نرمش هست..