از بامداد دیروز جمعه درگیری های سنگین بین جیش الاسلام از یک سو و فیلق الرحمن و هیئت تحریر الشام (جبهه النصره سابق) از سوی دیگر در منطقه غوطه شرقی دمشق آغاز شده که کماکان نیز ادامه دارد و تعداد تلفات طرفین مجموعا بالغ بر 40 نفر برآورد شده است.

جرقه درگیری ها صبح جمعه و به دنبال یورش جیش الاسلام به مقرات فیلق الرحمن و هیئت تحریر الشام در شهرهای عربین و کفربطنا و حزه آغاز شد که خیلی زود به دیگر آبادی های غوطه شرقی از جمله مدیرا،بیت سوی،اشعری،مسرابا،زملکا و بیت نایم نیز گسترش یافت، هجوم جیش الاسلام پس از هشدارهای این گروه به فیلق الرحمن و هیئت تحریرالشام برای تسلیم شدن به منظور جلوگیری از خونریزی و بی اعتنایی این گروه ها نسبت به هشدارهای جیش الاسلام صورت گرفت.

درگیری های اخیر جیش الاسلام و فیلق الرحمن و گروه های تحت ائتلافش موضوع جدیدی نیست و مسبوق به سابقه است.

اواخر مارس و اوایل آوریل سال گذشته میلادی 2016 نیز درگیری های شدیدی بین جیش الاسلام از یک طرف و فیلق الرحمن و جیش الفسطاط (بعدا به جبهه النصره پیوست) به وقوع پیوست که نتیجه این درگیری های خونین 500 کشته ازطرفین و تعداد زیادی زخمی و اسیر بود. پس آن زد و خوردهای خونین کمیته ای جهت میانجی گری بین گروه های مسلح برای پایان دادن به خونریزی ها تشکیل شد که بی نتیجه بود.

یکی از مهمترین دلایل درگیری های داخلی بین گروه های مسلح در غوطه عطش قدرت و قبضه کردن قدرت تام و تمام در غوطه شرقی است. جیش الاسلام به عنوان پرشمار ترین و پرقدرت ترین گروه به لحاظ در اختیار داشتن سلاح های سنگین و فیلق الرحمن به عنوان قدیمی ترین و ریشه دار ترین گروه مسلح موجود در غوطه، هیچ یک حاضر به مطیع و منقاد بودن و سپردن افسار خویش به دست گروه رقیب نیستند، بنابراین جیش الاسلام گروهی که از نظر تسلیحات و جنگ افزار و همچنین برتری عددی دست بالاتر را دارد سعی می کند با استفاده از این مزیت ها فیلق الرحمن را تحت کنترل خود درآورد.


به این موارد باید جنگ قدرت عربستان و قطر در سوریه را نیز اضافه کرد، جیش الاسلام بیشتر تحت نفوذ عربستان سعودی و فیلق الرحمن و هیئت تحریر الشام عمدتا زیر نفوذ قطر قرار دارند، بنابراین رقابت های منطقه ای عربستان و قطر نیز در قالب جنگ های نیابتی این دو کشور بین گروه های مورد حمایتشان، اسلام سلفی عربستان در جدال با اسلام اخوانی قطر ظهور و بروز پیدا کرده است، بنابراین سرایت آتش این جدال بین گروه های مورد حمایت قطر و عربستان در سایر نقاط سوریه در آینده امری محتمل و اجتناب ناپذیر خواهد بود.

نقشه با کیفیت:‌ http://www.mediafire.com/convkey/c7c4/un5l3xkhub8bbcrzg.jpg