5 روز پیش گزارشی در سایت بلومبرگ به قلم الی لیک (Eli Lake) منتشر شد که مدعی عقب نشینی نیروهای سپاه از سوریه بود.
این گزارش بلافاصله در رسانه های عربی و غربی بعضا به شکل یک کلاغ چهل کلاغ بازتاب پیدا کرد بدون توجه به اینکه محتوای این گزارش چقدر قابل اطمینان و مستند هست.
لینک اصلی داستان:
http://www.bloombergview.com/articles/2015-12-10/western-officials-iran-retreating-from-syria-fight


نویسنده در حالی با قاطعیت و بر اساس منابعی که آنها را "مقامات نظامی آمریکایی و دیگر مقامات غربی" نامید، که در گزارش فقط اسم دو نفر مرتبط با موضوع، موشه یعلون و رابرت فورد، آنهم به عنوان تحلیل شخصی ناظر بیرونی نه به عنوان مدرک و سند ارائه شده است.
ادعاهای مطرح شده در داستان:
1- اطلاع از بروز اختلافات در ائتلاف ایران و روسیه بدون اقامه ی دلیل موجه که قاعدتا واکنش سران دولتهای ایران و روس به آن بیش از یک شایعه نخواهد بود.
2- بر اساس اظهارات موشه یعلون، وزیر دفاع اسراییل در انجمن سابان که گفته نقشه ی ابتدایی روسها بازپس گیری کل استان ادلب تنها در سه ماه! بوده است و به دلیل "بی انگیزگی" ارتش سوریه و عدم جدیت سپاه به شکست انجامیده. قطعا وزیر دفاع اسراییل که ارتش نیم میلیونی اش در مقابل چند هزار نیروی چریکی که قدرت و امکاناتشان یک هزارم تروریستهای مجهز و پر تعداد در سوریه نیست، بارها متوقف شده، خیلی خوب وضعیت میدانی سوریه و توازن قوا را قبل و بعد از حضور رسمی روس و ایران را می داند. اما اینکه چرا چنین اظهار نظر مبتدیانه و غیر فنی را یک مسئول عالیرتبه نظامی اسراییل ایراد می کند، میتوان آنرا نتیجه تاثیر حضور ائتلاف جدید در عرصه میدانی سوریه دانست.   
3- تکیه بر شایعه مجروحیت سردار سلیمانی به عنوان یکی از دلایل اصلی عقب نشینی سپاه!
4- ارائه اعداد و آمار تخیلی، غیر مستند و غیر دقیق از تعداد نیروهای وارد شده به سوریه (7000 نفر) که فقط بر اساس گمانه زنی متخصصین وال استریت ژورنال و استقرای ژنرال دانفورد به این عدد رسیدند نه بر اساس مدرک و سند. و البته ماندن فقط 700 نیروی سپاه در سوریه باز هم بر اساس اطلاعات مقامات مجهول آمریکایی و غربی که الی لیک آدرسی از هیچکدام به خواننده نمی دهد.
5- عنوان کردن تعداد شهدای اخیر سپاه در سوریه به خصوص درجه داران به عنوان دلیلی برای خروج سپاه از سوریه آنهم از طرف رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه (2011-2014) که خیلی ها عملکرد ضعیف و پراشتباه او را عامل سردرگمی و شکست سیاستهای آمریکا در سوریه می دانند ! فورد گفته: " آنها افسرانی را از دست داده اند، این بدان معنی است که شما در حال از دست دادن افراد خود هستید و سپاه ایران !"
 مشخصا اقامه ی این دلیل ضعیف نشان می دهد که فورد نه تنها شناختی از ساختار سپاه به عنوان یک نیروی نظامی نامتقارن و غیر کلاسیک ندارد بلکه شناختی از عقبه ی تاریخی و اعتقادی سپاه هم ندارد که تصور می کند سپاه پاسداران که صد و چند هزار شهید در طول جنگ تحمیلی و صدها شهید دیگر بعد از آن در دفاع از مرزها تقدیم کرده، با چند ده شهید خاکریز مهم و بزرگی مثل سوریه را رها می کند.
6- ایران و روسیه با بالا رفتن هزینه قادر به ادامه ی حمایت خود از ارتش سوریه نیستند! گویا قبل از حملات اکتبر و طی چهار سال و نیم اخیر این ایران و روسیه نبوده اند که هم به دولت سوریه برای چرخاندن امور کشور کمک اقتصادی کرده اند و هم به ارتش سوریه کمک تسلیحاتی، نظامی و مستشاری..
در نهایت نویسنده جمع بندی می کند کابینه ی اوباما امیدوار است با عقب نشینی ایران از سوریه! اسد یکی از حامیان اصلی خود را از دست بدهد.

واقعا تمام دلایل و مستندات داستان الی لیک همین موارد بالا بود. مطالبی که شما در کامنتها و نوشته های افراد عادی هم می توانید نظیرش را پیدا کنید. پایگاه کهنه سربازان ارتش آمریکا هم مطلب جالبی در مورد ادعای کذب بلومبرگ نوشته، بد نیست مطالعه کنید:
http://www.veteranstoday.com/2015/12/14/iran-doublesdown-on-syrian-war-amid-withdrawal-hoax/

پ.ن: در مورد نویسنده داستان، الی لیک و منبع اصلی خبر، رابرت فورد:
الی لیک از ستون نویس های بلومبرگ و دیلی بیست هست که مواضع این دو پایگاه در مقابل ایران و روسیه و کلا جریانهای مستقل و غیر وابسته به غرب مشخصه. آدرس توییتر الی لیک و مطلب مورد بحث که در توییتر باز نشر کرده و همچنین لیست بقیه مقاله های الی لیک رو میتونید از لینکهای زیر ملاحظه کنید:
https://twitter.com/EliLake/

https://twitter.com/EliLake/status/674938792256622592
http://www.bloombergview.com/contributors/eli-lake
میتونید ببینید بیشترین استقبالی که از این توییت الی لیک شده توسط فعالان رسانه ای و کاربران سعودی هست (تقریبا همه توییهای جواب و بخش زیادی از بازنشرها)
نکته تعجب برانگیز اینکه الی لیک در مطلبی مشترک حدود دو ماه پیش در همین بلومبرگ مدعی شکست آمریکا در سوریه و کاوش یک مسیر و برنامه خروج برای این کشور با حضور نظامی روسها شده بود. اما حالا در عرض دو ماه مطلب قبلی خود را نقض می کند.
http://www.bloombergview.com/articles/2015-10-09/white-house-is-weighing-a-syria-retreat
رابرت فورد را اغلب فعالان رسانه ای سوریه میشناسند. فورد سه سال نماینده ایالات متحده در سوریه بود و مسئولیت کمک و سازماندهی مسلحین سوری رو به عهده داشت. دانش و درک پایین فورد از واقعیات اجتماعی سوریه، ساختار مویدین و مخالفین دولت باعث شد نماینده تام الاختیار آمریکا در سوریه به همراه جان مک کین جنگ طلب (که به تازگی ژست مدارا و مسلمان دوستی هم می گیرد) تصویر معوج و واژگونی از تحولات سوریه به کاخ سفید انعکاس دهند که همین اطلاعات غلط ریشه ی اشتباهات مرگبار ایالات متحده در سوریه تاکنون شده.

نگاه سطحی و رویاپردازانه ی فورد در مقاله ی ضعیف او در مورد لزوم ارتباط آمریکا با سلفی های احرار مبین سردرگمی و کلافگی فورد از عدم یافتن گروه مسلح میانه روی مطلوب آمریکا در سوریه، دل بستن به سلفی های احرار و به قول او "در انتظار اسب سفید خوشبختی" نشستن است!
http://www.mei.edu/content/at/yes-talk-syria%E2%80%99s-ahrar-al-sham
جالب اینجاست که بعد از آشکار شدن سیاست فشل آمریکا در سوریه، فورد سعی در تبرئه خویش و انداختن همه تقصیرهای شکست آمریکا در سوریه به گردن دولت اوباما و عدم جدیت او در حمایت از مسلحین سوری و براندازی اسد داشته.
http://foreignpolicy.com/2015/03/09/america-is-losing-in-the-war-against-the-islamic-state-and-assad-heres-a-grand-plan
http://www.bbc.co.uk/news/magazine-33997408


http://amanpour.blogs.cnn.com/2014/06/03/former-u-s-ambassador-to-syria-i-could-no-longer-defend-the-american-policy-robert-fordگ
پروفسور چسودوفسکی در پایگاه گلوبال ریسرچ از فورد به عنوان معمار تروریسم آمریکایی در سوریه یاد کرده:
http://www.globalresearch.ca/who-is-ambassador-robert-stephen-ford-the-architect-of-us-sponsored-terrorism-in-syria/5385973


نکته آخر اینکه تعداد نیروهای سپاه پاسداران ممکن هست بنابر شرایط و وضعیت در برهه های مختلف زمانی کم و زیاد شود. ورود و خروج و جایگزینی نیروهای تازه نفس با نیروهایی که چند هفته در خط عملیات بوده اند مساله ای عادی هست. این احتمال هم هست که بعد از اتمام موفقیت آمیز و کامل عملیات جنوب حلب به طرز چشمگیری از تعداد نیروها کاسته شود اما ادعای رسانه های غربی و عربی در مورد عقب نشینی سپاه از سوریه آن هم در این مقطع حساس و اوج عملیات جنوب حلب بیشتر بلوف رسانه ای و جنگ روانی هست.