دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا «جیمز ماتیس» ژنرال بازنشسته ارتش را برای پست وزارت دفاع به کنگره معرفی کرده. اما جیمز ماتیس کیست؟

◀️ جیمز ماتیس ٦٦ ساله، دانش‌آموخته مدرسه جنگ‌افزار سپاه تفنگداران دریایی آمریکا و فرماندهی سپاه تفنگداران آمریکاست. بعد از ٤٤ سال خدمت در نیروی دریایی ارتش آمریکا و به دلیل اختلافش با دولت اوباما با درجه ٤ ستاره بازنشسته شد.
ماتیس در ٢٠١٠ با عنوان فرمانده مرکزی ارتش آمریکا مستقر در قطر و مسؤل اداره ارتش آمریکا در خاورمیانه منصوب و دو سال و نیم بعد بازنشسته شد. به دلیل جسارت و خوی تندش به «سگ دیوانه» معروف شده و حتی ترامپ در سخنرانی معرفی ماتیس گفته که می‌‌خواهد «سگ دیوانه» را به عنوان وزیر دفاع معرفی کند. در عمرش ازدواج نکرده و مجرد باقی مانده و به همین دلیل به «راهب جنگجو» معروف شده.
◀️ در مواضع سیاست خارجی اش به معنای واقعی کلمه یک «تندرو» محسوب می شود و به ویژه مواضعش درباره ایران بسیار مهم است. ماتیس معتقد است ایران، بالاتر از القاعده و داعش، تهدید کننده اصلی خاورمیانه است. او می‌گوید: «در نظر من داعش چیزی بیش از بهانه‌ای برای این که ایران به سوء رفتار خود ادامه دهد نیست. ایران دشمن داعش نیست. آنها از ناآرامی در منطقه که داعش می‌آفریند خیلی سود می‌برند.»
به گفته واشنگتن پست گرچه او توافق هسته‌ای را ضعیف می‌داند، اما معتقد است هیچ راهی برای عقب نشستن از آن وجود ندارد.

◀️ ماتیس به خوبی با فضای جنگ خاورمیانه و گروههای سلفی جهادی همانند القاعده و داعش آشناست. در جنگ افغانستان و عراق شرکت داشته و فرمانده دو عملیات اول و دوم فلوجه ضد القاعده عراق بوده و به شدت مخالف عقب نشینی ارتش آمریکا از خاک عراق و افغانستان بوده است.
◀️ به نظر می رسد برخی مواضعش با شعارهای انتخاباتی ترامپ همخوانی ندارد. به طور مثال موضعگیری های خصمانه اش علیه روسیه که معلوم نیست چقدر در این زمینه ترامپ با او موافق باشد.
چنین انتخابى با این سوابق نشان می دهد که ترامپ و تیم سیاست خارجی‌‌‌‌اش هوای تغییر هرآنچه اوباما در خاورمیانه بنا نهاده و لشکرکشی دوباره به منطقه و به ویژه عراق را در سر دارد.

https://telegram.me/mr_ashoori