دفتر سیاسی حماس به ریاست خالد مشعل روز گذشته رسما سند چشم انداز سیاسی این جنبش را منتشر کرد.
تغییر مهمی که در این سند به چشم می خورد موافقت حماس با تشکیل دولت فلسطین در مرزهای سال ۶۷ می باشد.
برای فهمیدن عمق فاجعه باید تعریفی از مرزهای سال ۶۷ داشته باشیم؛
کشور فلسطین در طی دو مرحله توسط ارتش اسرائیل اشغال شد،
🔺در مرحله اول سال ۱۹۴۸ بعد از خروج نیروهای انگلیسی از فلسطین و تشکیل ارتش اسرائیل سرزمین فلسطین به جز کرانه باختری رود اردن و نواره غزه که بعد از اشغال فلسطین به ترتیب تحت کنترل اردن و مصر قرار گرفتند.
🔺در سال ۶۷ و بعد از جنگ ۶ روزه که با شکست مفتضحانه کشورهای عربی همراه بود ؛ اسرائیل کرانه باختری و نوار غزه را به اشغال خود در آورد که این دو منطقه را به مرزهای سال ۶۷ معروف کرد.

جنگ ۱۹۷۳ و مقاومت های مسلحانه جنبش فتح هم نتوانست این مرزهای سال ۶۷ را از اشغال اسرائیلی ها خارج کند تا اینکه اوایل دهه ۹۰ جنبش فتح اعلام کرد به شرط تحویل گرفتن منطقه سال ۶۷ اسراییل را به رسمیت خواهد شناخت
بعد از سازش دهه ۹۰ ، حماس با متهم کردن فتح به خیانت به آرمان فلسطین روابطش را با این جنبش به طور کامل قطع کرد..

🔺اما برگردیم سر اصل ماجرا ...
جنبش حماس بعد از ۳۴ سال نبرد با اسرائیل و وارد کردن ضربات کمر شکن به ارتش اشغالگر قدس امروز با موافقت با دولت فلسطینی متشکل از مرزهای سال ۶۷ غیر رسمی وجود دولت اسرائیلی در سرزمین فلسطین را به رسمیت شناخته است.
جالب اینجاست که در سند سیاسی حماس بر حق مقاومت علیه اشغالگران صهیونیست تاکید شده است ؛ حال باید در جواب این تناقض حماس پرسید اگر فلسطین در مرزهای سال ۶۷ را به رسمیت شناخته اید پس باقی سرزمین های اشغالی متعلق به کیست؟

افول جنبش حماس از سال ۲۰۱۱ و با قرار گرفتن در محور ترکی - قطری آغاز شد و امروز میتوان حماس را در سراشیبی سقوط مشاهده کرد اما نباید نگران آینده فلسطین بود زیرا نه فلسطین ارث پدری خالد مشعل است و نه فلسطین در حماس و شاخه سیاسی آن تعریف می شود و همانطور که رهبر عزیزمان حضرت امام خامنه ای فرمود :
🔹<< اگر گروهی پرچم مقاومت را بر زمین بگذارد، یقیناً گروهی دیگر از دل ملّت فلسطین بر‌می‌آید و آن پرچم را در دست خواهد گرفت.>>

#حاج_کاظم