تصرف مورک مهمترین پیروزی مسلحین بعد از پیروزیهایی بود که در ادلب و سهل الغاب به دست آوردند و باعث خوشحالی گروههای مختلف معارضین از جمله ائتلاف معارضین سوری خارج نشین و شاخه نظامیشون ارتش آزاد شد.

گروهی که عهده دار حمله به مورک بود، گروه جندالاقصی نام داره.

در یک ویدیو یکی از فرماندهان جندالاقصی از داخل شهرک مورک در حال خط و نشان کشیدن برای معارضین خارج نشین هست با این عنوان:" ما اجازه نمی دهیم شما که در هتل های ترکیه در حال خوشگذرانی هستید سوریه را مثل کیک تقسیم کنید، از همین جا (مورک) به شما می گویم که بر سرزمین شام بر اساس کتاب خدا و سنت رسول خدا (منظورشان همان شریعت وهابی-سلفی هست) حکمرانی خواهد شد. می خواهید سوریه را مثل کیک بین خودتان تقسیم کنید، ما کیک نداریم، ما اسلحه داریم"

جندالاقصی متشکل از تروریستهای بین المللی سلفی-تکفیری هست که از نظر ایدئولوژیکی در رده داعش و النصره و نزدیکتر به داعش هست.

در چند سال اخیر بارها زمزمه هایی مبنی بر بیعت جندالاقصی با داعش مطرح شده بود که هر دفعه رد شد. تا اینکه اخیرا جندالاقصی با صدور بیانیه ای به دلیلی که آن را اختلافات شرعی با النصره و احرار خواند از ائتلاف جیش الفتح خارج شد.

مشخصا مهمترین اختلاف جندالاقصی با جیش الفتح بر سر تعامل با داعش بوده.

جند الاقصی سابقه ی فعالیت در شمال حماه رو هم داره. جندالاقصی 9 فوریه 2014 به روستای علوی نشین معان حمله کرد و 42 نفر از اهالی روستا شامل 14 زن و تعدادی کودک رو قتل عام کرد.

چند روز بعد در 21 فوریه ارتش سوریه موفق به بازپس گیری معان شد.

با سقوط مورک جندالاقصی مجددا به معان نزدیک شد و شاید باز هم قصد تکرار حمله ی سال قبل رو داشته باشه.