*** سعی می کنیم در خلال پست ها، مقالات و مطالب تحقیقی که بعضی از دوستان و همراهان صفحه برای ما ارسال می کنند رو به صورت پست در صفحه قرار بدیم.

آقای محمد قرایی قرار هست مطالبی در مورد تسلیحات مورد استفاده در جنگ سوریه رو برامون بفرستن که قسمت اولش رو در این پست قرار دادیم : ***

"از این پس با مجموعه مقالاتی در مورد تسلیحات نظامی طرفهای درگیر در نبرد سوریه در خدمات شما عزیزان خواهم بود.

اما اجازه بدهید پیش از آغاز به چند نکته اشاره کنم:

اول اینکه بنده تلاش میکنم به دور از تعصب نسبت به طرفین درگیر در نبرد سوریه در مورد تسلیحات و تجهیزات و تاکتیکهای به کارگیری آنها مطلب بنویسم و تا حد امکان از منابع معتبر استفاده کنم ، نکته دیگر اینکه سعی میکنم پستها تا حد امکان کوتاه باشد تا از حوصله دوستان خارج نشود برای مثال موشک ضد زره تاو دارای مدلهای متعددی است که من فقط به نسخه هایی که توسط طرفین درگیر استفاده میشود میپردازم و از بیان تخصصی و گسترده مطالب خودداری میکنم از سویی دیگر متاسفانه در برخی موارد بنده مجبور خواهم بود به حدس و گمان متوسل شوم ، برای نمونه اینکه تروریستها دقیقا از چه مدلهایی از تاو استفاده میکنند مشخص نیست ( هیچ مرجع رسمی وجود ندارد ).

موشک ضد زره تاو نوعی موشک هدایت شونده در خط دید است که فرامین به وسیله سیم به موشک منتقل میشود. موشک درون یک بسته استوانه ای شکل قرار دارد. موشک دارای سامانه پرتاب دو مرحله ای است مرحله اول موشک را از بسته خارج میکند و مرحله دوم موشک را به جلو میراند.

در انتهای موشک شعله ای وجود دارد که لانچر پرتاب آن را تشخیص میدهد به این ترتیب سامانه هدایت ، موشک را به صورت خودکار در یک راستا با لانچر قرار میدهد. فرامین هدایتی از طریق سیمی که یک سر آن به موشک و سر دیگر آن به لانچر متصل است منتقل میشود و تنها کاری که نفر پرتاب کننده موشک باید انجام دهد نگاه داشتن سایت هدفگیری روی هدف است بقیه مراحل خودکار انجام میشود.

توان نفوذ موشک در زره در مدلهای مختلف موشک تاو متفاوت میباشد ، تاو نسخه ای ( یا بیسیک تاو ) دارای برد 3000 متر بوده و میتواند در 430 میلیمتر زره نفوذ کند تاو نسخه بی تنها برد بیشتری دارد و برد آن به 3750 متر می رسد تاو نسخه سی با کلاهک دو مرحله ای توان نفوذ در 630 میلیمتر زره را دارد و تاو نسخه دی تا 900 میلیمتر توان نفوذ دارد و برد نسخه سی و دی به 3750 متر میرسد ( به سایر انواع تاو نمیپردازم تا مطلب طولانی نشود ).

گونه های مختلف تاو

کلاهک نسخه های سی و دی دو مرحله ای می باشد و برای مقابله با زره واکنش دهنده طراحی شده. نحوه عملکرد آن به این صورت است که ابتدا کلاهک نصب شده در میله جلوی موشک منفجر شده و زره واکنش دهنده را نابود میکند سپس کلاهک دوم منفجر میشود و در زره اصلی نفوذ میکند.

نسخه ایرانی موشک تاو، طوفان نام دارد.

ایران پیش از انقلاب قراردادهایی برای تولید تاو در ایران با آمریکا امضا کرد که با وقوع انقلاب اسلامی قراردادها لغو شد.

طوفان 1 معادل بیسیک تاو بوده و توان نفوذ در 550 میلیمتر زره را دارد و برد آن به 3500 متر میرسد ، طوفان 2 با کلاهک دو مرحله ای توان نفوذ در 760 میلیمتر زره را دارد. نسخه دیگری بر اساس طوفان 2 با نام طوفان 2 بی ساخته شده که تا 900 میلیمتر در زره نفوذ میکند گونه دیگری با نام طوفان 5 با هدایت لیزری نیز تولید شده که از وضعیت عملیاتی و توان نفوذ آن اطلاعی در دسترس نیست.

یکی از اصلی ترین برتری های موشکهایی نظیر تاو ( به جز طوفان 5 که از هدایت لیزری استفاده میکند ) این است که با پرتاب موشک هیچ هشداری به خدمه تانک در مورد هدف قرار گرفتن داده نمیشود ( در موشکهای هدایت لیزری در صورتی که تانک مورد تابش امواج لیزر قرار بگیرد و تانک مجهز به هشدار دهنده لیزری باشد خدمه آگاه میشوند ).

راه حل مقابله با موشک تاو استفاده از اخلالگر تاو می باشد.

این سامانه بر روی تانکهایی نظیر تی 90 و آبرامز وجود دارد ، اخیرا نیروهای مستقر در سوریه هم به گونه ای از این اخلالگر که ساخت ایران است مجهز شده اند.

شیوه عملکرد این اخلالگرها به این صورت است که  یک شعله مشابه شعله انتهای موشک ایجاد میکنند به این ترتیب لانچر دو شعله را میبیند و نمی تواند شعله واقعی را تشخیص دهد و در نهایت موشک خطا می رود. اغلب اوقات موشک منحرف شده به سمت زمین شیرجه می زند ولی عدم انهدام تهدید توسط سامانه ، نظیر آنچه در تروفی ساخت رژیم اسراییل شاهد آن هستیم از ایرادات اخلالگر محسوب میشود.

سامانه اخلالگر به کار رفته در تی 90 روسها چشم قرمز نام دارد (بخشی از مجموعه دفاعی شوترا) و ایرادات خاص خود را دارد که در بحث تانک تی 90 به آن خواهیم پرداخت .در عکس با دایره قرمز نورافکنها مشخص شده است.

نمونه ایرانی از تعدادی لامپ زنون تشکیل شده که با ایجاد پوششی 360 درجه، تمام موشکهای با هدایتی شبیه تاو ( نظیر کونکورس ) را منحرف میکند و عملا راهی برای مقابله با آن وجود ندارد

در تصویر زیر این سامانه را نشان می دهد( ارسال دیر این سامانه به سوریه واقعا جای تعجب دارد! ).

این سامانه گرچه از خودروهای مجهز به این اخلالگر محافظت میکند ولی همچنان موشک تاو به عنوان سلاحی تاثیرگذار بر علیه محل تجمع نیروها ، ساختمانها و سنگرها استفاده خواهد شد هر چند که تاو فاقد نسخه ای تخصصی برای هدف قرار دادن سنگرها و محل های تجمع دشمن میباشد ( بر خلاف آنچه که در موشک کورنت شاهد آن هستیم ).

در نهایت به دور از هرگونه تعصبی باید  بپذیریم تاو تا اینجای نبرد به عنوان یک سلاح تاکتیکی ظاهر شد و عملکردی بسیار خوب را ارائه داد.تاکتیکهای غلط به کار گیری نیروی زرهی توسط ارتش سوریه ( که در آینده به آن خواهیم پرداخت ) , تانکهای قدیمی ارتش سوریه که هیچ شانسی در برابر تاو نداشتند (که البته اگر از تاکتیکهای درست نبرد زرهی استفاده میشد اینقدر تلفات بالا نبود! ) و صد البته ایرادات ذاتی تانکهای روسی ( به این موضوع هم خواهیم پرداخت ) ، عدم آموزش صحیح یگانهای درگیر در نبرد سوریه ( که اغلب شاهد جمع شدن نیروها در یک نقطه بودیم ) ، انبوه موشکهای اهدایی از طرف حامیان تروریستها(عربستان سعودی بیش از 24000 تیر از مدلهای مختلف تاو را در اختیار دارد که تعداد بسیار زیادی است!!!!)  در کنار آموزش صحیح و تاکتیکهای درست به کارگیری موشک از سوی مسلحین از جمله اصلی ترین دلایل موفقیت تاو در دست مسلحین می باشد."

***

در تکمیل این پست مطلب و عکسهای جالبی هم سامان خان، از مخاطبین صفحه فرستادن در مورد زره های قفسی و واکنشی تانکها برای مقابله با موشک تاو:

«برای مقابله با موشک تاو ،یک راهکار مناسب استفاده از زره قفسی به دور تانک است. با نصب زره قفسی با حد فاصل یک متر به دور تانک، و استفاده از زره واکنشی، تانک در برابر موشک تاو محافظت میشود. یا دست کم در برابر اولین شلیک محافظت شده است.موشک تاو دارای دو کلاهک می باشد که کلاهک اول برای شکافتن زره واکنشی و کلاهک دوم برای نابودی زره تانک می باشد. تاو می تواند تا 600 میلمیتر در زره نفوذ کند. »